11 czerwca 2013

System oceny w programie IB - jak to wygląda?


Właśnie trwa sprawdzanie przez egzaminatorów testów egzaminacyjnych napisanych przez tegorocznych maturzystów. O ogólnych zasadach oceny pisaliśmy już w zeszłym roku. Dziś małe przypomnienie tego, co jest najistotniejsze dla oceniających efekty pracy uczniów.

Przede wszystkim w systemie oceny IB sprawdza się wiedzę ucznia w stosunku do stawianych w programie celów w ramach danego kursu przedmiotowego, według których uczeń powinien w otrzymać:
  • szeroki, zbalansowany i jednocześnie wymagający program nauczania,
  • okazję do rozwinięcia myślenia krytycznego i refleksyjnego,
  • okazję do wyćwiczenia umiejętności dociekania, poszukiwania i badania,
  • okazję do wykształcenia umiejętności samodzielnego uczenia się,
  • okazję do nabycia międzykulturowego myślenia i zrozumienia,
  • przygotowanie do nauki na poziomie akademickim.
Mierzy się także stopień, do którego uczniowie opanowali zaawansowane umiejętności naukowe - analizowanie informacji, konstruowanie argumentów, kreatywne rozwiązywania problemów, a także ocenia się umiejętności podstawowe, czyli wzmacnianie wiedzy, zrozumienie treści kluczowych i stosowanie standardowych metod naukowych.

Wszędzie tam, gdzie to jest adekwatne i przydatne, lub nawet podstawowe docenia się również międzynarodową perspektywę wiedzy ucznia.

W programie międzynarodowej matury uczniowie podlegają ocenie zewnętrznej i wewnętrznej.

W ocenie zewnętrznej podstawę stanowią egzaminy pisemne (są one też podstawowym filarem oceny dla wszystkich kursów i programu generalnie) - głównie ze względu na ich wysoką obiektywność i rzetelność. Wśród form sprawdzania wiedzy stosowanych w ramach egzaminów pisemnych wyróżnia się: eseje, rozwiązywanie złożonych problemów, pytania krótkie i rozbudowane, pytania oparte o studium przypadku oraz testy wielokrotnej podpowiedzi (stosowane z ograniczeniem). Zaliczamy tutaj także kilka prac pisemnych, takich jak eseje z TOK, EE, czy inne pisane pod okiem nauczyciela i później oceniane zewnętrznie.

Pisemne testy sprawdzają egzaminatorzy zewnętrzni, często z innego kraju, co gwaratuje wiarygodność i obiektywność oceny. Podnosi to również rangę samego programu nauczania i dyplomu i nadaje im uniwersalny charakter.

Ocena wewnętrzna, stosowana w większości przedmiotów, wystawiana jest przez nauczyciela prowadzącego kurs i obejmuje ustne ćwiczenia na kursach językowych, pracę w terenie na geografii, ćwiczenia laboratoryjne w ramach nauk ścisłych, badania i przeprowadzanie dowodów na matematyce oraz występy artystyczne.

Wyniki oceny wewnętrznej sprawdzają zewnętrzni egzaminatorzy ich opinia składa się na 20 - 30 % ostatecznej oceny.

International Baccalaureate skupia około 5 000 egzaminatorów na całym świecie. Wielu z nich to doświadczeni nauczyciele programu matury międzynarodowej. Każdy otrzymał szczegółowe instrukcje i został dokładnie przeszkolony. Aby zagwarantować jak najwyższą pewność wystawianych ocen egzaminator wysyła próbkę już sprawdzonych testów do bardziej doświadczonego starszego egzaminatora w celu skontrolowania trafności.

Nie ma takiej możliwości, aby egzamin oceniał nauczyciel przedmiotu, ze szkoły, do której uczęszcza uczeń - zawsze robi to egzaminator z zewnątrz, ponieważ testy wysyłane są do komisji w innych krajach.

Pytania egzaminacyjne, standardy dla ocen i poziom, który należy zaliczyć, by otrzymać promocję z danego kursu wyznacza grupa starszych egzaminatorów - zazwyczaj nauczycieli akademickich, autorytetach w danej dziedzinie.

Lista wyników z ocenionych już egzaminów jest natychmiast rozsyłana i udostępniana przez International Baccalaureate uczniom, uniwersytetom i ich komisjom rekrutacyjnym.

Uczestnicy programu IB zdają 6 przedmiotów na rozszerzonym lub podstawowym poziomie. Z każdego egzaminu można otrzymać od 1 do 7 punktów. Dodatkowo każdy uczeń może zdobyć od 1 do 3 punktów za TOK, CAS i Extended Essay. Najwyższa liczba punktów, jaką można otrzymać w ramach międzynarodowej matury to 45. Aby zdać, należy zdobyć minimum 24 punkty, opanować przedmiot na minimalnym poziomie i wypełnić w sposób satysfakcjonujący program CAS.

Maturę międzynarodową zdaje 80% uczniów, w tym mniej niż 1% uzyskuje maksymalną liczbę punktów.

Ci uczniowie, którzy czują się źle ocenieni mogą za pośrednictwem swojej szkoły poprosić o ponowne sprawdzenie prac, a także uzyskać zbiór różnych informacji zwrotnych dotyczących swojej pracy.

System oceniania matury międzynarodowej jest profesjonalny i rzetelny. Wszystkie stosowane w nim procedury służą podnoszeniu prestiżu programu i wartości dyplomu na całym świecie.

3 komentarze:

  1. Witam,
    W jaki sposób można się ubiegać o ponowne sprawdzenie pracy (ocena wewnętrzna) przez innego egzaminatora?
    Dziękuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kinga, na pewno powinnaś zwrócić się w tej sprawie do koordynatora IB w swojej szkole. Istnieje szereg regulacji dotyczących procesu ponownego oceniania prac.
      Jeśli chodzi o ocenę wewnętrzną, to wszystko zależy od przedmiotu, formy pracy itd.
      Aby zgłosić prośbę o ponowne sprawdzenie pracy należy zalogować się w systemie IBIS i kierować się następująco: Candidate tab > Candidate results > Enquiry upon Results (EuR). Całą sprawę należy konsultować z koordynatorem, ponieważ za zgłoszeniem musi również stać szkoła - nie tylko uczeń. Więcej na ten temat postaramy się napisać na naszym blogu w najbliższym czasie. Pozdrawiamy!

      Usuń
  2. Witam,
    jak ,,przetłumaczyć" wynik polskiej matury z rozszerzonego przedmiotu na ocenę IB?

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za dodanie komentarza.