31 października 2014

Dyplom IB zobowiązuje: Jak inspirująca do działania może być podróż?

[źródło]

Zapraszamy Was dziś do zapoznania się z historią Earlene Cruz, która dzięki doświadczeniom, jakie stały się jej udziałem podczas nauki w programie IB, we współpracy z organizacją Action Against Hunger uruchamia właśnie projekt “Kitchen Connection” - swoją cegiełkę w walce z głodem na świecie.

Earlene swoją pierwszą podróż do Europy odbyła właśnie jako uczennica IBDP - wraz z koleżankami pojechały na wycieczkę do Włoch. Wtedy wiedziała już, że na studia przeniesie się zagranicę. Postanowiła wziąć udział w studenckim programie “Semester at the sea”, w którym uczelnia przenosi się na statek, a zajęciom towarzyszy podróż w wiele różnych miejsc na świecie.

Wyjazd Earlene nie pozbawiony był przygód. Jedną z nich nazywa “szczęśliwym zrządzeniem losu”. Podczas pobytu w Hiszpanii zgubiła portfel wraz ze wszystkimi pieniędzmi oraz kartami płatniczymi i kredytowymi. Kolejnym miejscem, do którego miała dopłynąć była Ghana.
W swojej kajucie zdołała znaleźć jedynie 50 dolarów odłożone na napiwki dla stewardów. Postanowiła przeżyć 5 dni za 10 dolarów, by nie robić kłopotu żadnemu ze znajomych, zanim dotrą do niej pieniądze od rodziców.

Pobyt w Ghanie okazał się być niezwykle inspirujący. Właśnie tutaj po raz pierwszy spała kątem u tubylców, którzy zaprosili ją do swojego domu. Szybko poczuła, że jako gość w domu, do którego trafiła, nie musi się martwić brakiem portfela. Stała się częścią rodziny, u której gościła – to dzięki niej mogła poznać miasto Accra i tereny wiejskie. Jedak najważniejsze okazały się wspólne gotowanie i spożywanie posiłków. Podczas ostatniej kolacji Earlene pomyślała: “Większość z nas zna stereotyp bogatego Amerykanina i biednego Afrykańczyka. Ale tym razem to mnie bez grosza pomogła Afrykańska rodzina nie oczekując nic w zamian”. Nie potrafiła sobie wyobrazić, że nie będzie mogła odwdzięczyć się wspólnym posiłkiem zrobionym u siebie w domu. To właśnie tego wieczoru wymyśliła “Kitchen Connection”, nad którą pracowała podczas kolejnej edycji “Semester at the sea”. Projekt ma na celu utworzenie międzynarodowej społeczności, która łączyć się będzie wokół tematu jedzenia i wymieniania się wiedzą o jedzeniu i gotowaniu - za pomocą Internetu oczywiście. Kolejne podróże przebiegały na zbieraniu danych, badaniach, rozmowach o projekcie z innymi osobami. Właśnie wtedy przypomniała sobie o IB, swoich znajomych i idei czynienia świata lepszym dzięki swoim działaniom.

Earlene postanowiła znaleźć sposób, w jaki połączy swój projekt z działalnością charytatywną na rzecz środowisk cierpiących z powodu głodu. Wkrótce znalazła partnera - Action Against Hunger. Ich wspólne motto brzmi: “Ty jesz - ja jem - a ponieważ jemy razem, jeść może ktoś jeszcze”. Użytkownicy serwisu „Kitchen Connetion” wspierają bowiem finansowo organizację projekty Action Against Hunger.

Obecnie Earlene naucza angielskiego we Francji. Stale podróżuje. Wersja beta “Kitchen Connection” wystartowała 21 października - zobaczcie, jak wygląda tutaj: kitchenconnection.org 


23 października 2014

Słynni absolwenci IB: Robbie Kay


[źródło]
Młody, sławny, aktorsko uzdolniony i dobrze wykształcony - niejeden nastolatek marzy, aby te słowa opisywały jego osobę. Ta krótka, ale jakże pozytywna charakterystyka z pewnością pasuje do naszego dzisiejszego bohatera, Robbiego Kaya.

Robert Andrew Kay urodził się 13 września 1995 roku w angielskiej miejscowości Lymington w hrabstwie Hampshire. Nie spędził tam jednak dzieciństwa, ponieważ wraz z rodziną przeniósł się do Brukseli w Belgi, a następnie do Pragi w Czechach, a tam uczęszczał do International School of Prague. Dziś Robbie mieszka w Houston w Teksasie. Tutaj właśnie ukończył program Matury Międzynarodowej w British School of Houston.

Robbie w filmie "Pinokio"[fot.]
Kariera aktorska Kaya miała swój początek w Czechach. Pewnego razu w szkole natknął się na informację o poszukiwaniu do filmu dzieci mówiących po angielsku. Chociaż nie miał doświadczenia w grze aktorskiej, postanowił spróbować swoich sił i tak dostał swoją pierwszą, małą rolę w filmie “Iluzjonista”. Niestety sceny z udziałem Robbiego zostały ostatecznie wycięte. Młody Kay jednak nie poddał się, próbował dalej i dzięki temu zagrał epizody w “Hannibal. Po drugiej stronie maski” i “Mój syn Jack”.

Robbie w "Piratach z Karaibów" [fot.]
Nieco większym wyzwaniem dla młodego Roberta był kolejny film. Kay wziął udział w castingu do filmu “Ulotne fragmenty” i został wybrany spośród 150 chłopców do odegrania roli młodego Jakoba. Miał wtedy 10 lat. Ponadto Robbie zagrał między innymi Sama, chłopca chorego na białaczkę w “Jak żyć wiecznie”, Piotrusia Pana w 3 części “Dawno, dawno temu” czy chłopca pokładowego w “Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach” u boku takich sław jak Johnny Depp czy Penelope Cruz.

Robbie w "Dawno, dawno temu" [fot.]
Znawcy i krytycy filmowi na temat gry Robbiego wypowiadają się pozytywnie. Uznano, że młody aktor dobrze oddaje emocje swoich postaci. Wybiera role, które coś znaczą, chce dążyć do obranych przez siebie celów, a nie tylko zaistnieć. Jest to nieczęsto spotykane zjawisko, zwłaszcza wśród młodych aktorów.

Robbie Kay był dwukrotnie nominowany do Nagrody Młodych Artystów w kategoriach: “Best performance in a TV movie, miniseries or special” za rolę Pinokia w 2008 roku oraz “Best performance in an International Feature Film” za rolę Sama w 2007 roku.

Młodego aktora można uznać za wzór godny naśladowania, ponieważ mimo tego, że zaistniał w świecie Hollywood, dba także o swoje wykształcenie, czego dowodem z pewnością jest ukończenie programu Matury Międzynarodowej w Houston. Dąży do osiągnięcia zamierzonych celów, a nie tego, aby było o nim głośno.

17 października 2014

Nowe systemy wspierające szkoły z IB nadchodzą!


IBO od samego początku dba o to, by placówki realizujące program nie tylko spełniały wymogi, jakie przed nimi stawia, ale także wspiera IB World Schools dostarczając odpowiednie systemy i usługi.

W ostatnim czasie International Baccalaureate przygotowało cztery nowe narzędzia, które wejdą w skład dotychczasowego systemu wspierającego IB World Schools. W tej chwili IB przechodzi o pilotażu, którym weźmie udział 100 szkół realizujących program międzynarodowej matury na całym świecie.

Testowane będą następujące rozwiązania dedykowane programowi IBDP:
  • Curriculum Connections ─ przygotowany przez IB konsultant będzie asystował szkole w dostosowywaniu programu z lokalnymi, rejonowymi oraz krajowymi wymogami przez stworzenie dokumentów i filmików i omówienie ich podczas serii spotkań on line. W niektórych przypadkach proces planowania i wprowadzania zmian będzie rozszerzany w oparciu o wizytację szkoły. Pilotaż tego narzędzia rozpoczyna się w grudniu 2014 roku w wybranych krajach i trwa przez rok.
  • Optimizing Assessment Analysis ─ przygotowany przez IB konsultant asystować będzie koordynatorom IB w stosowaniu indywidualnego narzędzia do analizy. Służyć to ma rozwijaniu biegłość koordynatorów w odczytywaniu danych dotyczących ocen i wykorzystywaniu ich do wspierania rozwoju uczniów. Narzędzie testowane będzie w dwóch grupach - szkół znajdujących się na półkuli północnej oraz szkół znajdujących się na półkuli południowej. Pilotaż rozpocznie się w listopadzie 2014 roku i trwać będzie do lutego 2015 roku.
  • Strengthening Leadership of Groups of Schools ─ ta usługa przeznaczona jest dla koordynatorów grup szkół i składa się z dwóch seminariów, czterech podstawowych modułów oraz dwóch modułów dodatkowych, a także z 90 dni szkoleń. Pilotażowa edycja odbędzie się między styczniem a czerwcem 2015 roku.

Testując te usługi i narzędzia IB chce stworzyć system usprawniający realizowanie International Baccalaureate Diploma Programme w każdej szkole. Planowo ma on zostać wprowadzony do placówek już w 2015 roku.

9 października 2014

Zasady programu matury międzynarodowej - przypomnienie i zapowiedź

Ponieważ przed wakacjami udało nam się ukończyć opisy wszystkich przedmiotów, które wchodzą w skład sześciu grup przedmiotowych w programie międzynarodowej matury, dziś postanowiliśmy przypomnieć ogólne zasady IBDP dla tych, którzy dopiero tematem się interesują, a nie dotarli do wpisu, który pojawił się tutaj w pierwszych miesiącach funkcjonowania bloga.

Program międzynarodowej matury trwa dwa lata (w Polsce przypadają na II i III klasę liceum), w ciągu których uczeń przerabia wyłącznie wybrane przez siebie przedmioty egzaminacyjne. Pierwszy rok nauki w liceum to tak zwane Pre - IB i w różnych szkołach opiera się na różnych programach edukacyjnych.

Strukturę International Baccalaureate Diploma Programme przedstawia poniższy graf:




Na program technicznie składa się więc sześć grup przedmiotów oraz podstawowe elementy w postaci Extended Essay, CAS i TOK.

Uczeń, który przystępuje do nauki w programie IB wybiera sześć przedmiotów:

Oprócz nauki sześciu wybranych przedmiotów obowiązkowym elementem programu są również następujące przedmioty towarzyszące:
  • Theory of Knowledge (TOK) - Teoria wiedzy - kurs filozoficzny, poruszający tematykę moralności, etyki i filozofii,
  • Creativity, Action, Service (CAS; kreatywność, akcja, służba) - wychowawczy program rozwoju osobistego,
  • Extended Essay (esej rozszerzony, pogłębiony) - praca badawcza zwana “mini pracą magisterską”

Trzy elementy składające się na podstawowe wymagania programu, bez zaliczenia których uczeń programu nie otrzyma dyplomu, to właśnie ta część programu, którą opisywać będziemy w tym roku.

Ich nazwy mogą osobom niezapoznanym z tematem brzmieć dość tajemniczo - my postaramy się więc rozwiać wszelkie niewiadome! Zapraszamy do lektury :)

1 października 2014

IB World Schools: International School of Paris




International School of Paris – szkoła z widokiem na Wieżę Eiffel'a - istnieje już pół wieku, a program IB oferuje od 32 lat. Jest to szkoła prywatna i znajduje się w stolicy Francji - Paryżu.

Jakie są początki ISP? Wszystko zaczęło się dzięki Monique Porter, która zapragnęła, aby jej córka uczęszczała do anglojęzycznej szkoły. Dzięki temu w 1964 roku, w prywatnym budynku Pershing Hall powstała nowa szkoła. Pomysł Monique okazał się strzałem w dziesiątkę, a szkoła w szybkim czasie powiększyła swój program nauczania do trzech poziomów nauczania.

W 1975 roku nazwę szkoły zmieniono na International School of Paris i przeniesiono ją w inne miejsce. Ostatecznie w 1985 roku placówka przyjęła adres przy ulicy Beethovena i działa tutaj do dziś. 

[źródło]

Dziś International School of Paris liczy około 700 uczniów, którzy reprezentują 60 narodowości i mówią w 52 językach. Władzom szkoły zależy na podkreślaniu indywidualności każdego z uczniów, dlatego klasy liczą 18 - 20 osób. Uczniom wpajana jest otwarta, przyjazna postawa, zaangażowanie dla ciężkiej pracy przy zdobywaniu wiedzę. Dzieci i młodzież ucząca się w ISP nazywa siebie obywatelami świata. W związku z tym, iż szkoła należy do placówek objętych programami International Baccalaureate (realizuje wszystkie trzy programy), poza tradycyjnymi przedmiotami szkolnymi, takimi jak matematyka czy geografia, uczniowie mają też regularne zajęcia z dramatu, sztuki i muzyki.

Szkoła posiada 2 kampusy w okolicach Sekwany i Wieży Eiffel’a. Budynki przystosowane są do potrzeb szkół tak, że można w nich realizować zajęcia naukowe, technologiczne, związane ze sztuką i innymi dyscyplinami naukowymi. Ponadto szkoła korzysta z lokalnych boisk, stadionów, basenów oraz innych miejsc przeznaczonych do uprawiania konkretnych dyscyplin sportowych. 

[źródło]

Poza wszystkimi trzema programami IB, International School of Paris oferuje także wakacyjny kurs językowy (angielski lub francuski) nie tylko dla swoich uczniów, ale też dla dzieci spoza szkoły w wieku 3-16 lat. Oprócz nauki języka, studenci mają też okazję poznać nieco kulturę danego kraju.

Jednak szkoła to nie tylko nauka. Poza wykształceniem, ISP dba też o to, aby jej wychowankowie prowadzili ciekawe życie pozaszkolne. Mają oni możliwość zapisać się na zajęcia z rysunku, teatru, muzyki, sportu i innych. Dzieje się to dzięki współpracy z Model United Nations oraz Eco - School. Na terenie szkoły jako pomoc uczniom działają też: pielęgniarka, doradca w nauce, Samorząd Uczniowski, wyspecjalizowany zespół nauczycieli oraz przeszkoleni doradcy uczelni.

W International School of Paris corocznie obchodzony jest International Day. Z uwagi na różnorodność pochodzenia, władze szkoły bardzo dbają o to, aby uczniowie poznawali swoje obyczaje, kulturę i wzajemnie się szanowali. Z okazji International Day do szkoły zapraszani są goście, rodzice i inni członkowie rodziny studentów, organizowane są wspólne obiady i uroczystości kulturalne. 
Warto też podkreślić fakt, iż wyniki IB Diploma nieprzerwanie od lat plasują się powyżej średniej światowej, a absolwenci ISP dostają się do najbardziej prestiżowych szkół wyższych na świecie.

[źródło]