▼
29 lipca 2014
Dyplom IB zobowiązuje: Od klasy IB do występów na scenie Carnegie Hall
Grupa przedmiotów The Arts to ta, z której jako jedynej uczniowie nie muszą wybierać kursów (z pozostałych 5 grup muszą wybrać jeden przedmiot). Jeśli ktoś wybiera muzykę, sztuki wizualne, film lub teatr, to robi to tylko z własnych chęci (bo może wybrać także spośród 5 obowiązkowych jeszcze jeden przedmiot - o co chodzi, przeczytacie tutaj). W ten sposób właśnie muzykę wybrał Andrew Abrahamsen, który niedawno zaprezentował własną kompozycję na scenie słynnej Carnegie Hall.
Andrew jest absolwentem Dwight School w Nowym Jorku, w której realizował program International Baccalaureate Diploma Programme. Utwór, który zaprezentował w Carnegie Hall - “Sanctuary” - powstał już podczas zajęć z muzyki (Andrew uczył się jej na poziomie rozszerzonym). Tak, jak każda jego kompozycja, również i “Sanctuary” stworzona została z pragnienia stworzenia czegoś nowego. Podczas kolejnych lekcji muzyki i pracy nad utworem, dzieło ewoluowało. W zamierzeniach miało być poważne, w mrocznym klimacie, ale ostatecznie, choć nadal mroczne, składa się również z pogodniejszych momentów.
Jak sam mówi, nauka w klasie IB inspirowała Andrew i pozwoliła na odkrycie i wyszlifowanie swoich zdolności. Nie tylko przez wysokie wymagania, ale także dzięki temu, że program IB daje okazję, by działać, próbować i odkrywać. Naukę w liceum wspomina jako wielkie wyzwanie, które dało mu coś więcej niż satysfakcję. Bardzo wiele wyniósł nie tylko z pracy z samym sobą, ale również (lub przede wszystkim) ze współpracy z nauczycielami. Szczególnie wdzięczny jest nauczycielowi muzyki, którego nazywa swoim mentorem, bo to on zmuszał go do pracy nad tym, aby stać się jak najlepszym muzykiem. Mając za sobą debiut w Carnegie Hall czuje się jeszcze bardziej wdzięczny swoim nauczycielom i szkole, którą z dumą mógł reprezentować na jednej z najbardziej znanych na świecie scen. Doświadczenie to zapamięta na całe życie.
Teraz marzy o tym, by muzyką zajmować się zawodowo i realizować w ten sposób cel, który - jak wierzy - przyświeca wszystkim twórcom różnych gatunków muzyki, a którym jest inspirowanie innych i dodawanie życiu smaku. Chciałby, aby muzyka, którą tworzy, sprawiała innym radość i przyjemność.
Pytany o radę dla osób, które zastanawiają się nad wyborem przedmiotu z grupy The Arts, mówi, że warto spróbować, a już ucząc się, należy być cierpliwym, ciężko pracować i dać sobie czas, by rozwinąć w sobie artystę. Muzyka, malarstwo, film, czy teatr, poznane w szkole średniej, mogą stać się naszą pasją, życiowym hobby lub nawet pracą zawodową, jednak by zaleźć w sobie potencjał, do rozwoju w tym kierunku, musimy samych sobie wypróbować.
Występ Andrew w Carnegie Hall zobaczycie tutaj:
Na IB Blogs możecie przeczytać wywiad z Andrew Abrahamsenem, który ukazał się w IB Global News - wystarczy kliknąć tutaj.
24 lipca 2014
Jak leniuchować, żeby na prawdę odpocząć przed nowym rokiem szkolnym?
[fot. Pinterest] |
Wielu z nas powie, że nie ważne jak odpoczywamy, ale ważne, że to robimy. Nie jest to prawdą. Nieodpowiedni odpoczynek może spowodować, iż po wakacjach wcale nie będziemy wypoczęci, a wręcz przeciwnie – zmęczeni. Bez odpowiedniego relaksu człowiek będzie pozbawiony energii przez co nie będzie zdolny do tego, by pracować, a co gorsze... uczyć się! Dlatego bardzo ważne jest, by znaleźć swój własny styl regeneracji organizmu. Jak więc powinien wyglądać prawidłowy wypoczynek?
Istotą znalezienia swojego stylu odpoczywania jest przeanalizowanie swojego stylu życia i odpowiednio pod niego zorganizowanie swoich wakacji. Kolejną bardzo znaczącą rzeczą jest odpoczywanie w sposób przeciwny do tego, jaki tryb życia prowadzimy przez rok szkolny. To powoduje, że nie robimy ciągle tego samego, a nasz organizm w ten sposób odpoczywa od rutyny, a także szarej, otaczającej nas rzeczywistości.
Wariant 1: Słodkie leniuchowanie
Jeśli są wśród nas osoby, które aktywnie spędzają czas po szkole, uprawiają sport, mają ciągly kontakt z ludźmi, i co więcej lubią go, to w wakacje powinny pozwolić sobie na odrobinę bezczynności, odosobnienia, a także unikać zatłoczonych miejsc, będących źródłem dużej liczby decybeli. Mimo, iż brzmi to tak, jakbyśmy wcale nie ładowali akumulatorów, to w gruncie rzeczy jest całkiem inaczej. Taki tryb sprawia, iż nasz organizm zwiększa efektywność, a także odrywa się od codzienności.
Wariant 2: Aktywny wypoczynek
Inaczej sprawa ma się wśród osób, które wiele czasu spędzają przy biurku, pracują psychicznie, a popołudniu wolą oglądać telewizję czy korzystać z komputera. Dla takich osób idealnym sposobem na relaks powinien być aktywny wypoczynek – wykonywanie ćwiczeń, jazda na rowerze czy choćby spacery. Dzięki temu nasze mięśnie w końcu poczują, że są do czegoś potrzebne, a organizm również szybciej się regeneruje.
Wariant 3: Izolacja od świata
Ten sposób spędzenia wakacji jest dla wszystkich, którzy są ciągle zestresowani, bardzo szybko się denerwują oraz odczuwają strach przed czekającymi na nich testami czy kartkówkami. Takim osobom polecamy wyjechać z miejsca zamieszkania i poddać się czemuś nowemu, co nie będzie przypominało im o ich otoczeniu związanym ze szkołą.
Jest wiele sposobów na spędzenie wakacji, ale nie sposób tu wszystkich wypisać. Wiele zależy od Was samych i tego co lubicie robić w czasie wolnym. Pamiętajcie jednak, że aby skutecznie odpocząć i mieć wiele sił na kolejny rok szkolny, należy w trakcie wakacji odwrócić sposób spędzania czasu charakterystyczny dla roku szkolnego. Wierzymy, że we wrześniu wszyscy będą zwarci, gotowi i wypoczęci na naukę. Miłego odpoczywania!
17 lipca 2014
Miejsca w Polsce, które warto odwiedzić, by w przyjemny sposób poszerzyć swoją wiedzę
Wakacje trwają w najlepsze... Jedni zdecydowali się zostać w domu, drudzy podbijają świat, a trzecim serce szybciej bije, bo widzą, że za nami już 2 tygodnie wakacji, a nie mają pomysłu na wyjazd. Nic straconego! Mamy dla Was kilka ciekawych propozycji miejsc, dzięki którym nie tylko miło spędzicie czas, ale także poszerzycie swoją wiedzę.
Naszą pierwszą propozycją, którą mamy dla Was, jest powszechnie znane Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Wspomniane Centrum Nauki obrało sobie za cel promowanie oraz popularyzowanie nowoczesnej komunikacji. Główną atrakcją są interaktywne wystawy, które składają się ze stanowisk, a na których zwiedzający mogą samodzielnie przeprowadzać doświadczenia z różnych dziedzin nauki: fizyki, chemii, biologii, matematyki i dzięki temu mogą zrozumieć dane zjawisko. Centrum Nauki dysponuje zaawansowanymi technologiami i multimediami, ale też stosuje proste rozwiązania, często oparte na wynalazkach sprzed wielu lat. Centrum otacza Park Odkrywców, a w nim znajdziecie urządzenia do przeprowadzania eksperymentów pod gołym niebem.
Ze strefy praw przyrody przenosimy się tam, gdzie miłośnicy gór będą czuć się jak ryba w wodzie – Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Znajdują się tutaj liczne dobrze oznakowane szlaki turystyczne o łącznej długości ok. 250 km. Mają one różne stopnie trudności – są tutaj zarówno typowe ścieżki spacerowe, jak i trasy dla wytrwałych turystów. To jeszcze nie wszystko, bowiem na terenie parku można podziwiać liczne potoki oraz ok. 30 jezior. Stanowią one ważny walor krajobrazowy Tatr Wysokich. W Tatrzańskim Parku Narodowym możemy również zobaczyć zabytki sakralne, które są szczególnie ważne i bardzo mocno związane z historią regionu.
Są wśród nas osoby, których pasjonuje fizyka, astronomia i historia? Kolejny obiekt jest z myślą o Was - Centrum Hewelianum w Gdańsku.
Centrum Nauki zdecydowało się połączyć dwie odmienne dziedziny – naukę i technikę oraz kulturę i historię. W odrestaurowanych obiektach można obecnie zwiedzać dwie stałe ekspozycje: fizyczno-astronomiczną wystawę interaktywną"Energia, Niebo i Słońce" oraz wystawę historyczną "Wehikuł Czasu - Człowiek i Pocisk". Ponadto Centrum Hewelianum organizuje wystawy czasowe, niekonwencjonalne zajęcia edukacyjne oraz imprezy popularnonaukowe.
To jeszcze nie wszystko co dla Was przygotowaliśmy. Przenosimy się do miejsca, w którym można dowiedzieć się nieco więcej o sztuce, a mowa tu o Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Muzeum jest znane głównie z cennego zbioru sztuki średniowiecznej oraz unikatowej, najciekawszej w kraju kolekcji polskiej sztuki współczesnej. W zbiorach, które w sumie liczą prawie 200 tysięcy obiektów, znajdują się dzieła malarstwa polskiego i europejskiego, rzeźby, ceramika, szkło, wyroby rzemiosła artystycznego. Ciekawostką jest tak zwana „sala osobliwości”, gdzie pokazany jest między innymi portret z ruszającymi się oczami oraz mumia egipska.
Skoro już mówimy o sztuce i jesteśmy we Wrocławiu to trzeba dotrzeć do Muzeum Panoramy Racławickiej. Jest ona oddziałem Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Panorama Racławicka daje nam możliwość obejrzeć niesamowitego obrazu - Bitwa pod Racławicami. Monumentalne malowidło Panorama Racławicka ma długości 114 metrów i wysokości piętnastu metrów. Obraz wystawiany jest w specjalnie zbudowanej rotundzie.
Na sam koniec mamy dla Was miejsce nietuzinkowe, które z pewnością jest miłą odmianą po centrach nauki, a mianowicie Muzeum Koronki w Koniakowie.
Całe muzeum poświęcone jest osobie Marii Gwarek, która była wybitną koniakowską koroniarką. W muzeum można zobaczyć części ubioru oraz przedmioty wykonane z koronki – czepce, chusty, kryzy, kołnierzyki, zdobienia bielizny pościelowej, firanki, a nawet damska bielizna.
Mamy nadzieję, że już wiecie co robić w wakacje i dzięki temu będą one dużo bardziej interesujące oraz niezapomniane! :)
Naszą pierwszą propozycją, którą mamy dla Was, jest powszechnie znane Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Wspomniane Centrum Nauki obrało sobie za cel promowanie oraz popularyzowanie nowoczesnej komunikacji. Główną atrakcją są interaktywne wystawy, które składają się ze stanowisk, a na których zwiedzający mogą samodzielnie przeprowadzać doświadczenia z różnych dziedzin nauki: fizyki, chemii, biologii, matematyki i dzięki temu mogą zrozumieć dane zjawisko. Centrum Nauki dysponuje zaawansowanymi technologiami i multimediami, ale też stosuje proste rozwiązania, często oparte na wynalazkach sprzed wielu lat. Centrum otacza Park Odkrywców, a w nim znajdziecie urządzenia do przeprowadzania eksperymentów pod gołym niebem.
Ze strefy praw przyrody przenosimy się tam, gdzie miłośnicy gór będą czuć się jak ryba w wodzie – Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Znajdują się tutaj liczne dobrze oznakowane szlaki turystyczne o łącznej długości ok. 250 km. Mają one różne stopnie trudności – są tutaj zarówno typowe ścieżki spacerowe, jak i trasy dla wytrwałych turystów. To jeszcze nie wszystko, bowiem na terenie parku można podziwiać liczne potoki oraz ok. 30 jezior. Stanowią one ważny walor krajobrazowy Tatr Wysokich. W Tatrzańskim Parku Narodowym możemy również zobaczyć zabytki sakralne, które są szczególnie ważne i bardzo mocno związane z historią regionu.
Są wśród nas osoby, których pasjonuje fizyka, astronomia i historia? Kolejny obiekt jest z myślą o Was - Centrum Hewelianum w Gdańsku.
Centrum Nauki zdecydowało się połączyć dwie odmienne dziedziny – naukę i technikę oraz kulturę i historię. W odrestaurowanych obiektach można obecnie zwiedzać dwie stałe ekspozycje: fizyczno-astronomiczną wystawę interaktywną"Energia, Niebo i Słońce" oraz wystawę historyczną "Wehikuł Czasu - Człowiek i Pocisk". Ponadto Centrum Hewelianum organizuje wystawy czasowe, niekonwencjonalne zajęcia edukacyjne oraz imprezy popularnonaukowe.
To jeszcze nie wszystko co dla Was przygotowaliśmy. Przenosimy się do miejsca, w którym można dowiedzieć się nieco więcej o sztuce, a mowa tu o Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Muzeum jest znane głównie z cennego zbioru sztuki średniowiecznej oraz unikatowej, najciekawszej w kraju kolekcji polskiej sztuki współczesnej. W zbiorach, które w sumie liczą prawie 200 tysięcy obiektów, znajdują się dzieła malarstwa polskiego i europejskiego, rzeźby, ceramika, szkło, wyroby rzemiosła artystycznego. Ciekawostką jest tak zwana „sala osobliwości”, gdzie pokazany jest między innymi portret z ruszającymi się oczami oraz mumia egipska.
Skoro już mówimy o sztuce i jesteśmy we Wrocławiu to trzeba dotrzeć do Muzeum Panoramy Racławickiej. Jest ona oddziałem Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Panorama Racławicka daje nam możliwość obejrzeć niesamowitego obrazu - Bitwa pod Racławicami. Monumentalne malowidło Panorama Racławicka ma długości 114 metrów i wysokości piętnastu metrów. Obraz wystawiany jest w specjalnie zbudowanej rotundzie.
Na sam koniec mamy dla Was miejsce nietuzinkowe, które z pewnością jest miłą odmianą po centrach nauki, a mianowicie Muzeum Koronki w Koniakowie.
Całe muzeum poświęcone jest osobie Marii Gwarek, która była wybitną koniakowską koroniarką. W muzeum można zobaczyć części ubioru oraz przedmioty wykonane z koronki – czepce, chusty, kryzy, kołnierzyki, zdobienia bielizny pościelowej, firanki, a nawet damska bielizna.
Mamy nadzieję, że już wiecie co robić w wakacje i dzięki temu będą one dużo bardziej interesujące oraz niezapomniane! :)
16 lipca 2014
Dyplom IB zobowiązuje: O tym, jakie znaczenie w wyborze życiowej drogi może mieć TOK...
Wielu absolwentów IB ceni sobie różne doświadczenia związane z nauką w programie. Dziś przedstawiamy Wam osobę, która wybór swojej życiowej ścieżki zawdzięcza przedmiotowi Theory of Knowledge (TOK).
Marie - Louise Brown ukończyła filozofię na University Collge London. Dziś jest nauczycielką w Anglo - European School, w której zdobyła dyplom IB. Prowadzi tam zajęcia pod nazwą Citizeship.
Jak sama twierdzi, to kim jest teraz, zawdzięcza IB, a szczególnie kursowi TOK.
Wspominając Theory of Knowledge Marie - Louise mówi, że nigdy wcześniej się z czymś takim nie spotkała i nie wiedziała, czego się po tym kursie spodziewać. Dała się jednak wciągnąć - jak w nic innego.
Według Marie - Loise TOK, podobnie ja CAS, jest źródłem ogromu niezwykłych dla ucznia szkoły średniej doświadczeń. Jest to okazja do tego, by myśleć, rozmawiać i dyskutować z pozycji niezależnego myśliciela. Młody człowiek, mając taką możliwość, uczy się myśleć po swojemu, wychodzić poza granice dotychczasowo znanych sobie ram, otworzyć na świat i zyskać szerszą perspektywę. Przy tym wychodzi z pozycji równego dorosłemu nauczycielowi, jest traktowany jak dorosły, bo to wymaga od ucznia dojrzałego podejścia do myślenia i wyrażania swoich idei. Dla Marie - Louise w szkolnych latach takie doświadczenia były nowością - wraz z rówieśnikami prowadzili otwarte dyskusje a ich pomysły były doceniane. Mimo, że nauczyciel prowadzący zajęcia, słyszał od uczniów milion razy to samo, czuli, że ich głos ma prawdziwe znaczenie i są traktowani poważnie. Jak mówi, jej życie otworzyło się na świat myślicieli, a TOK był przedmiotem o wyjątkowym znaczeniu.
Marie - Louise wspomina też o tym, że wiele w przypadku TOK zależy od tego, jak przedmiot zostanie poprowadzony przez nauczyciela. Sama miała szczęście - na zajęcia z jej nauczycielem uczniowie uwielbiali przychodzić. To właśnie on odradził jej studia dziennikarskie, ponieważ zauważył, że ma smykałkę do nauczanego przez niego przedmiotu i zasugerował filozofię. Wzięła sobie radę nauczyciela do serca i podjęła studia filozoficzne na University College London. W dostaniu się na uczelnię pomogły zajęcia z TOK - podczas rozmowy kwalifikacyjnej było bardzo podobnie, jak na szkolnych dyskusjach.
Udział w programie IB miał również ogólne znaczenie i duży wpływ na w jej karierę uniwersytecką - wymagający program w szkole średniej nauczył jej doskonałego zorganizowania (na studiach podobno nie musiała aż tak się organizować, jak w szkole średniej :)), a otwarta na świat postawa, jaka została w niej wykształcona, ułatwiła naukę na studiach.
Umiejętności zdobyte dzięki TOK służą jej do dziś. Obecnie naucza w Anglo - European School przedmiotu Citizeship, który ma uczyć znajomości praw politycznych, praw człowieka oraz tego, jakie ma znaczenie uczestniczenie w życiu społeczeństwa dla czynienia najbliższego środowiska miejscem lepszym. TOK może mieć znaczenie dla każdej dziedziny, ponieważ uczy analizy, poszukiwania sensu i znaczeń, odnajdowania rozwiązań. Posiadając takie umiejętności Marie - Louise jest lepszym nauczycielem i może znacznie więcej dać z siebie uczniom i zarazić ich pasją myślenia.
Chciałaby, aby uczniowie jej szkoły również otworzyli się świat i poszerzyli swoje perspektywy. Ma nadzieję, że uda jej się to właśnie dzięki swoim doświadczeniom wyniesionym z lat nauki w programie IB.
Pod tym linkiem przeczytacie cały wywiad z Marie - Louise Brown - polecamy :)
Jakie są Wasze doświadczenia związane z TOK? Doceniacie ten element programu międzynarodowej matury?
Wspominając Theory of Knowledge Marie - Louise mówi, że nigdy wcześniej się z czymś takim nie spotkała i nie wiedziała, czego się po tym kursie spodziewać. Dała się jednak wciągnąć - jak w nic innego.
Według Marie - Loise TOK, podobnie ja CAS, jest źródłem ogromu niezwykłych dla ucznia szkoły średniej doświadczeń. Jest to okazja do tego, by myśleć, rozmawiać i dyskutować z pozycji niezależnego myśliciela. Młody człowiek, mając taką możliwość, uczy się myśleć po swojemu, wychodzić poza granice dotychczasowo znanych sobie ram, otworzyć na świat i zyskać szerszą perspektywę. Przy tym wychodzi z pozycji równego dorosłemu nauczycielowi, jest traktowany jak dorosły, bo to wymaga od ucznia dojrzałego podejścia do myślenia i wyrażania swoich idei. Dla Marie - Louise w szkolnych latach takie doświadczenia były nowością - wraz z rówieśnikami prowadzili otwarte dyskusje a ich pomysły były doceniane. Mimo, że nauczyciel prowadzący zajęcia, słyszał od uczniów milion razy to samo, czuli, że ich głos ma prawdziwe znaczenie i są traktowani poważnie. Jak mówi, jej życie otworzyło się na świat myślicieli, a TOK był przedmiotem o wyjątkowym znaczeniu.
Marie - Louise wspomina też o tym, że wiele w przypadku TOK zależy od tego, jak przedmiot zostanie poprowadzony przez nauczyciela. Sama miała szczęście - na zajęcia z jej nauczycielem uczniowie uwielbiali przychodzić. To właśnie on odradził jej studia dziennikarskie, ponieważ zauważył, że ma smykałkę do nauczanego przez niego przedmiotu i zasugerował filozofię. Wzięła sobie radę nauczyciela do serca i podjęła studia filozoficzne na University College London. W dostaniu się na uczelnię pomogły zajęcia z TOK - podczas rozmowy kwalifikacyjnej było bardzo podobnie, jak na szkolnych dyskusjach.
Udział w programie IB miał również ogólne znaczenie i duży wpływ na w jej karierę uniwersytecką - wymagający program w szkole średniej nauczył jej doskonałego zorganizowania (na studiach podobno nie musiała aż tak się organizować, jak w szkole średniej :)), a otwarta na świat postawa, jaka została w niej wykształcona, ułatwiła naukę na studiach.
Umiejętności zdobyte dzięki TOK służą jej do dziś. Obecnie naucza w Anglo - European School przedmiotu Citizeship, który ma uczyć znajomości praw politycznych, praw człowieka oraz tego, jakie ma znaczenie uczestniczenie w życiu społeczeństwa dla czynienia najbliższego środowiska miejscem lepszym. TOK może mieć znaczenie dla każdej dziedziny, ponieważ uczy analizy, poszukiwania sensu i znaczeń, odnajdowania rozwiązań. Posiadając takie umiejętności Marie - Louise jest lepszym nauczycielem i może znacznie więcej dać z siebie uczniom i zarazić ich pasją myślenia.
Chciałaby, aby uczniowie jej szkoły również otworzyli się świat i poszerzyli swoje perspektywy. Ma nadzieję, że uda jej się to właśnie dzięki swoim doświadczeniom wyniesionym z lat nauki w programie IB.
Pod tym linkiem przeczytacie cały wywiad z Marie - Louise Brown - polecamy :)
Jakie są Wasze doświadczenia związane z TOK? Doceniacie ten element programu międzynarodowej matury?
10 lipca 2014
Jak efektywnie uczyć się podczas wakacji?
[źródło] |
Nie odkryjemy Ameryki, kiedy napiszemy, iż większość uczniów szkół ponadgimnazjalnych sceptycznie podejdzie do takiego pomysłu i uzna, że zasługuje na słodkie leniuchowanie. Znajdzie się jednak wśród nich niewielki procent uczniów, którzy stwierdzą, że warto poświęcić dwa miesiące wolności na rzecz pogłębienia wiedzy. Dlaczego warto? Bo mogą uczyć się czego chcą, bo są sami sobie nauczycielami, bo będzie im łatwiej w następnej klasie... Długo by wymieniać, ale nie w tym rzecz. Na drodze stoi im jedna przeszkoda: Jak mają się zmobilizować, kiedy na dworze upał, a znajomi tylko dzwonią po to, by wyciągnąć ich na imprezę albo na plażę?
Aby było to możliwe należy pamiętać o kilku prostych zasadach, które sprawią, że Twoje wakacje nie będą zmarnowane, a wręcz przeciwnie – wykorzystane pożytecznie!
Najważniejsze to być konsekwentnym w swojej decyzji. Podjęcie się nauki podczas wakacji jest nie lada wyzwaniem, bo musisz się sam mobilizować oraz dbać o systematyczność. Nie możesz za każdym razem ulegać kolegom i jednocześnie przekładać naukę słówek z angielskiego czy wzorów matematycznych „na jutro”, bo wszyscy wiemy, że nic z tego nie będzie.
Nie zapomnij o tym, by wyznaczyć sobie określony czas na naukę. Może to być godzina albo półtorej dziennie, a i tak przyniesie efekty. Skup się wtedy na nauce i nie pozwól, by telefon czy komputer Cię rozpraszały. Pamiętaj, że poświęcasz jedynie godzinę, a resztę dnia masz przecież wolne i możesz go wykorzystać na samych przyjemnościach!
Ważne jest, aby zadbać o miejsce, w którym się uczysz. Pomieszczenie, które jest przewietrzone znacznie lepiej wpłynie na Twój umysł, niż te, w którym jest ciepło i duszno. Warto również posprzątać biurko, bowiem bałagan będzie Cię tylko rozpraszał. Pamiętaj także, aby zaopatrzyć się w wodę, której picie polepszy pracę układu nerwowego, a co za tym idzie koncentrację i efektywność Twojej pracy. I najważniejsza rzecz – przygotuj sobie wszystkie materiały do nauki. Szukanie notatek tylko wybija Cię z całego procesu uczenia się, a przy okazji marnujesz mnóstwo czasu.
Ucz się w sposób przyjemny dla Ciebie – jeśli lubisz słuchać muzyki to słuchaj, jeśli wolisz ciszę i spokój to usiądź i zamknij drzwi przygotowanego wcześniej pokoju. To Ty decydujesz, w jaki sposób chcesz się uczyć – istotne jest to, żeby przynosiło to rezultat. Wszystko zależy od Ciebie.
Dobrym pomysłem jest także stosowanie technik szybkiego uczenia się. Eksperci radzą, by używać dużo wyobraźni, działać na skojarzeniach oraz rysować mapy myśli. Nasz mózg zdecydowanie lepiej przyswaja nowe informacje w taki sposób niż poprzez uczenie się kolumn tekstu czy zwykłych, suchych wiadomości.
Sposobów, by szybko i skutecznie się uczyć, jest bardzo wiele i nie sposób ich wszystkich tu wypisać. Nie od dzisiaj jednak wiadomo, że „dla chcącego nic trudnego”, więc jeśli ktoś chce, to nie będzie dla niego wyzwaniem uczyć się nawet w wakacje. Co więcej, nie trzeba całych dwóch miesięcy spędzić na nauce i uczynić je – jak mawia większość uczniów szkół średnich – zmarnowanymi. Wystarczy systematycznie oraz konsekwentnie poświęcić niewielką ilość czasu na naukę, a efekty z pewnością się pojawią. Powodzenia!
8 lipca 2014
Dyplom IB i rekrutacja na studia
Wyniki egzaminów już opublikowane i część z Was weźmie udział w prosesie rekrutacyjnym na studia. Jak wygląda rekrutacja osób, które posiadają dyplom Matury Międzynarodowej? Poniżej kilka informacji na ten temat :)
Pierwsza bardzo ważna informacja: Matura Międzynarodowa nie stawia przed ubiegającym się o przyjęcie na dany kierunek kandydata żadnych wymagań, które byłyby większe niż te dla kandydatów z polską Maturą.
Po drugie: dla osób z dyplomem IB aplikujących na daną uczelnię zazwyczaj podany jest osobny kontakt, pod którym można uzyskać informacje na temat procesu rekrutacyjnego.
Trzeba pamiętać o także tym, że poszczególne uniwersytety różnią się między sobą pod względem zasad naboru, dlatego najlepiej uzyskać informacje bezpośrednio od uniwersytetów i szkół, które Was interesują.
Co zrobić, gdy nie udało się zdobyć wymaganej minimalnej liczny punktów (czyli 24) i spełnić pozostałych wymogów?
Uczeń, który nie zdał matury, otrzymuje jedynie certyfikat na poszczególne przedmioty (jeden dokument z wypisanymi przedmiotami). Istnieje możliwość poprawienia (tzw. retake category) każdego przedmiotu trzy razy i zawsze wynik najwyższy wchodzi do ogólnej punktacji. Do egzaminu “poprawkowego” (teoretycznie) można przystąpić w dowolnej szkole IB, o ile dana placówka zgodzi się na przyjęcie ucznia na poprawkę (zazwyczaj uczniowie poprawiają egzaminy w szkole, w której podchodzili do matury po raz pierwszy). Większość szkół, która przyjmuje i rejestruje kandydatów w retake category robi to w następnej sesji majowej. Istnieje też możliwość zdawania poprawki w listopadzie, w czasie matury dla półkuli południowej, aczkolwiek nie jest to zbyt często praktykowane. Swój wynik mogą poprawiać nie tylko ci, którym nie udało się zdać matury, ale także ci, którym zabrakło punktów, bo dostać się na wymarzone studia - podobnie jak w Polskiej maturze.
Na temat rekrutacji po maturze międzynarodowej pisaliśmy już na naszym blogu:
Czekamy, trzymamy kciuki!
Na temat rekrutacji po maturze międzynarodowej pisaliśmy już na naszym blogu:
- Jak wygląda rekrutacja na studia, gdy masz dyplom Matury Międzynarodowej
- Za chwilę otrzymasz dyplom IB. Co dalej?
Czekamy, trzymamy kciuki!
2 lipca 2014
Wyniki egzaminów w 2014 roku
Mamy już lipiec i niebawem tegoroczni maturzyści poznają wyniki majowych egzaminów. Termin publikacji rezultatów matury wypada w tym roku 5 lipca, więc to już naprawdę niedługo :)
Z tej okazji przypominamy kilka artykułów, które ukazały się już na naszym blogu, a które wyjaśniają, jak wygląda i na czym polega system oceny w programie międzynarodowej matury:
- System oceny w programie IB - egzaminatorzy
- System oceny w programie IB – wyniki
- System oceny w programie IB - metody
- System oceny z programie IB - jak to wygląda?
Pamiętając o czekających z niecierpliwością maturzystów IBO życzy powodzenia ;)
I my również - będzie dobrze!