16 lipca 2014

Dyplom IB zobowiązuje: O tym, jakie znaczenie w wyborze życiowej drogi może mieć TOK...


Wielu absolwentów IB ceni sobie różne doświadczenia związane z nauką w programie. Dziś przedstawiamy Wam osobę, która wybór swojej życiowej ścieżki zawdzięcza przedmiotowi Theory of Knowledge (TOK).

Marie - Louise Brown ukończyła filozofię na University Collge London. Dziś jest nauczycielką w Anglo - European School, w której zdobyła dyplom IB. Prowadzi tam zajęcia pod nazwą Citizeship.
Jak sama twierdzi, to kim jest teraz, zawdzięcza IB, a szczególnie kursowi TOK.

Wspominając Theory of Knowledge Marie - Louise mówi, że nigdy wcześniej się z czymś takim nie spotkała i nie wiedziała, czego się po tym kursie spodziewać. Dała się jednak wciągnąć - jak w nic innego.
Według Marie - Loise TOK, podobnie ja CAS, jest źródłem ogromu niezwykłych dla ucznia szkoły średniej doświadczeń. Jest to okazja do tego, by myśleć, rozmawiać i dyskutować z pozycji niezależnego myśliciela. Młody człowiek, mając taką możliwość, uczy się myśleć po swojemu, wychodzić poza granice dotychczasowo znanych sobie ram, otworzyć na świat i zyskać szerszą perspektywę. Przy tym wychodzi z pozycji równego dorosłemu nauczycielowi, jest traktowany jak dorosły, bo to wymaga od ucznia dojrzałego podejścia do myślenia i wyrażania swoich idei. Dla Marie - Louise w szkolnych latach takie doświadczenia były nowością - wraz z rówieśnikami prowadzili otwarte dyskusje a ich pomysły były doceniane. Mimo, że nauczyciel prowadzący zajęcia, słyszał od uczniów milion razy to samo, czuli, że ich głos ma prawdziwe znaczenie i są traktowani poważnie. Jak mówi, jej życie otworzyło się na świat myślicieli, a TOK był przedmiotem o wyjątkowym znaczeniu.

Marie - Louise wspomina też o tym, że wiele w przypadku TOK zależy od tego, jak przedmiot zostanie poprowadzony przez nauczyciela. Sama miała szczęście - na zajęcia z jej nauczycielem uczniowie uwielbiali przychodzić. To właśnie on odradził jej studia dziennikarskie, ponieważ zauważył, że ma smykałkę do nauczanego przez niego przedmiotu i zasugerował filozofię. Wzięła sobie radę nauczyciela do serca i podjęła studia filozoficzne na University College London. W dostaniu się na uczelnię pomogły zajęcia z TOK - podczas rozmowy kwalifikacyjnej było bardzo podobnie, jak na szkolnych dyskusjach.
Udział w programie IB miał również ogólne znaczenie i duży wpływ na w jej karierę uniwersytecką - wymagający program w szkole średniej nauczył jej doskonałego zorganizowania (na studiach podobno nie musiała aż tak się organizować, jak w szkole średniej :)), a otwarta na świat postawa, jaka została w niej wykształcona, ułatwiła naukę na studiach.

Umiejętności zdobyte dzięki TOK służą jej do dziś. Obecnie naucza w Anglo - European School przedmiotu Citizeship, który ma uczyć znajomości praw politycznych, praw człowieka oraz tego, jakie ma znaczenie uczestniczenie w życiu społeczeństwa dla czynienia najbliższego środowiska miejscem lepszym. TOK może mieć znaczenie dla każdej dziedziny, ponieważ uczy analizy, poszukiwania sensu i znaczeń, odnajdowania rozwiązań. Posiadając takie umiejętności Marie - Louise jest lepszym nauczycielem i może znacznie więcej dać z siebie uczniom i zarazić ich pasją myślenia.
Chciałaby, aby uczniowie jej szkoły również otworzyli się świat i poszerzyli swoje perspektywy. Ma nadzieję, że uda jej się to właśnie dzięki swoim doświadczeniom wyniesionym z lat nauki w programie IB.

Pod tym linkiem przeczytacie cały wywiad z Marie - Louise Brown - polecamy :)

Jakie są Wasze doświadczenia związane z TOK? Doceniacie ten element programu międzynarodowej matury?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza.