31 grudnia 2012

To już ostatnie godziny 2012 roku!


Rozpoczęcie nowego roku (a to już za chwilę) to nie tylko okazja do zabawy. Przypomina również o rozpoczęciu nowego semestru szkolnego...
Niech więc ten nowo rozpoczęty semestr okaże się być nową szansą i początkiem czegoś dobrego! Życzymy Wam, aby wszystkie wasze plany okazały się możliwe do zrealizowania i by nie zabrakło wam cierpliwości w dążeniu do celu. 

Tegorocznym maturzystom chcemy dodatkowo życzyć powodzenia na egzaminach i efektywnego wykorzystania czasu na naukę. W tym roku skupcie się na sobie, bo będzie to rok, który z całą pewnością zmieni Wasze życie. Chcemy Wam życzyć, aby zmienił je na lepsze.

Wszystkiego Najlepszego!

24 grudnia 2012

Już za chwilę Wigilia :)


W pozytywnym bożonarodzeniowym nastroju
składamy Wam najserdeczniejsze życzenia! 

Niech tegoroczne Boże Narodzenie bogate będzie w wiele chwil radości i szczęścia. 
Życzymy Wam ciepłej, rodzinnej atmosfery, wielu prezentów i spełnienia marzeń i abyście znaleźli czas na odpoczynek i relaks i mogli choć trochę zregenerować siły. 
Niech magia tych świątecznych dni utrzymuje się przez cały rok, a każdy dzień niech będzie choć trochę tak szczęśliwy jak dzisiejszy :)

Wesołych Świąt!

21 grudnia 2012

Zaplanuj na święta i relaks i naukę


Okres świąteczny nieodłącznie wiąże się z czasem wolnym od nauki. Większość uczniów chciałaby poświęcić go tylko na odpoczynek i relaks. Jednak zbliżający się koniec semestru oraz egzamin maturalny skutecznie to uniemożliwiają. Jak rozplanować sobie czas ferii świątecznych by zdążyć i odpocząć i efektywnie go wykorzystać? Oto kilka porad jak to zrobić.

Nie namawiamy was bynajmniej do nauki w Wigilię czy dni świąteczne. Ten okres radzimy wam przeznaczyć na odpoczynek i relaks. Chwile spędzone w gronie rodzinnym, w relaksującej atmosferze pozwolą wam wypocząć i zregenerować siły. Koniecznie znajdźcie też czas na porządne wysypianie się. Sen wpływa na odbudowę komórek, regenerację organizmu i usprawnia pracę mózgu. Jednym słowem jest zbawienny dla organizmu człowieka. Pierwszy i drugi dzień świąt możecie przeznaczyć na relaks umysłowy. W tym czasie warto zapomnieć o szkolnych obowiązkach, obejrzeć ulubiony film, posłuchać muzyki i trochę się poruszać. Świąteczne jedzenie nie działa pozytywnie na nasze ciało, więc aby zniwelować jego nieprzyjemne skutki można wyjść na zimowy spacer z rodziną bądź pójść na łyżwy. Po tych 4-5 dniach laby my i nasz organizm będziemy doskonale przygotowani do dalszej nauki.

Naukę najlepiej rozpocząć od… posprzątania swojego pokoju. W uporządkowanym i dobrze oświetlonym otoczeniu łatwiej będzie się nam skupić. Następnym krokiem będzie stworzenie planu nauki. Wbrew pozorom nie jest dobrze uczyć się cały czas tych samych rzeczy. Przedmioty humanistyczne warto więc przeplatać z przedmiotami matematycznymi, ponieważ wtedy wykorzystujemy obie półkule mózgu.
Ważną rzeczą jest rozplanowanie czasu nauki. Mózg ludzki nie jest w stanie uczyć się przez cały czas na tym samym poziomie efektywności. Tak jak każda część ciała męczy się i potrzebuje odpoczynku. Najwięcej informacji jest przyswajanych w pierwszych 20 minutach oraz w 20 końcowych minutach nauki. Dlatego najlepiej gdy jedna tura uczenia się trwa od 30 minut do 1 godziny. Co potem? Relaks! Mózg potrzebuje krótkiego odpoczynku, który powinien trwać około 10 minut. W tym czasie warto wstać, przewietrzyć pokój, zrobić kilka skłonów i postarać się oczyścić myśli. Potem można spokojnie wrócić do książek i notatek.

A jak przyspieszyć przyswajanie wiedzy? Wszystko zależy od osoby i jej preferencji. Niektórzy tworzą mapy myśli, inni piszą notatki, tworzą małe fiszki, a inni cały czas powtarzają materiał na głos. Czasem w nauce pomaga muzyka, tylko musi być to melodia bez słów, najlepiej muzyka klasyczna. W koncentracji pomaga spacer, który dotleni zmęczony nauką mózg. W czasie przerwy świątecznej możecie więc spróbować każdego sposobu nauki i wybrać ten najodpowiedniejszy dla siebie.

Święta coraz bliżej - przerwa zaczyna się już jutro popołudniu. Wykorzystajcie ten czas najlepiej, jak potraficie - nie tylko na naukę, ale także dla samych siebie!

18 grudnia 2012

Najbardziej znana (i najbardziej międzynarodowa) kolęda na świecie

Dziś tekst już w całkiem świątecznym klimacie! ;)
Czy wiecie, że piękna i lubiana przez wiele osób kolęda pod tytułem “Cicha noc” (tytuł oryginalny “Stille Nacht”) to najbardziej znana i najbardziej międzynarodowa kolęda na świecie? Przetłumaczona została bowiem na ponad 300 języków i dialektów!


Kolęda powstała w XIX wieku w Austrii. Słowa pieśni “Stille Nacht” powstały jako wiersz w 1816 roku. Wiersz ten napisał Joseph Mohr - ówczesny wikary w Mariapfarr w regionie Lungau (południowo-wschodnia część landu Salzburg). Melodia powstała dwa lata później. W Wigilię w 1818 roku, kiedy Mohr był już wikarym w nowopowstałej parafii św. Mikołaja w Oberndorf bei Salzburg. Poprosił on Franza Xavera Grubera (parafialnego organistę) o napisanie melodii do jego wiersza.
Powstała kompozycja napisana została na 2 głosy w towarzyszeniem chóru i organów. Prawdopodobnie kościół nie posiadał odpowiednio mocnych organów, dlatego ostatecznie zdecydowano się na pieśń z towarzyszeniem gitary w tonacji D - dur, w metrum 6/8.
“Cicha noc” w wykonaniu autorów rozbrzmiała w jeszcze tego samego dnia, podczas pasterki.
Kolęda spodobała się mieszkańcom Oberndorf bei Salzburg i szybko zyskała populaność w okolicach. W 1854 roku pieśnią zainteresowała się królewska kapela dworska w Berlinie, która chciała poznać autorów kolędy.
Oryginalny zapis Grubera zaginął, zachował się jednak niedatowany rękopis Mohra, powstały prawdopodobnie między rokiem 1820 a 1825 (zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa głosy wokalne z towarzyszeniem gitary, sześć zwrotek), w którym wyraźnie podano autorów pieśni i kilka innych zapisów “Cichej nocy” Grubera na różne głosy, instrumenty i tonacje.

Słowa jednej z wersji w języku polskim ułożył już ok. 1930 roku Piotr Maszyński.

Posłuchajcie tej niezwykłej kolędy w oryginalnej pierwotnej wersji:




Zapraszamy też do wysłuchania polskiej wersji w wykonaniu Filharmonii Krakowskiej:




A Wy którą kolędę lubicie najbardziej?


11 grudnia 2012

Uniwersytety świata: Uniwersytet Ludwiga Maximiliana w Monachium


Uniwersytet Ludwiga Maximiliana w Monachium (Ludwig-Maximilians-Universität München) to jeden z najstarszych niemieckich uniwersytetów.
Pierwotnie szkoła została założona w Ingolstadt w 1427 roku przez księcia Bawarii Ludwika IX Bogatego. W 1800 roku król Bawarii Maksymilian I przeniósł ją do Landshut. W Monachium znalazła się dzięki królowi Bawarii Ludwikowi I Wittelsbachowi w 1862 roku.
Imiona uniwersytetowi nadano w 1802 roku na część Ludwika IX i Maksymiliana I.
Uczelnia znana jest też pod nazwą Uniwersytet Monachijski i skrótem LMU.

Od XIX wieku LMU zaliczany jest do listy najlepszych niemieckich i europejskich uniwersytetów. Z uczelnią tą związanych jest 34 laureatów Nagrody Nobla (wśród nich Max Planck) - dzięki temu zajmuje ona 13 miejsce pod względem noblistów wśród uniwersytetów na całym świecie. Wśród absolwentów i profesorów LMU znajduje się także Papież Benedykt XVI. W ostatnim czasie niemiecka Inicjatywa Doskonałości - niemiecki program finansowania przodujących uniwersytetów - przyznała Uniwersytetowi Monachijskiemu tytuł “uniwersytetu elitarnego”.

Obecnie LMU jest drugą największą uczelnią w Niemczech. Studenci międzynarodowi stanowili w roku 2009/2010 15% wszystkich studentów!
W początkach swojego istnienia, na ówczesnym Uniwersytecie Ingolstadt, nauczano filozofii, medycyny, prawa oraz teologii. Obecnie na uczelnię składa się 18 wydziałów:
  • 01 Teologia katolicka
  • 02 Teologia ewangelicka
  • 03 Prawo
  • 04 Zarządzanie
  • 05 Ekonomia
  • 07 Medycyna
  • 08 Weterynaria
  • 09 Historia i sztuka
  • 10 Filozofia, religioznawstwo
  • 11 Psychologia i pedagogika
  • 12 Kulturoznawstwo
  • 13/14 Nauki o języku i literaturoznawstwo
  • 15 Nauki społeczne
  • 16 Matematyka, informatyka i statystyka
  • 17 Fizyka
  • 18 Chemia i farmacja
  • 19 Biologia
  • 20 Nauki o Ziemi

Taka numeracja jest oficjalna i uwarunkowana historycznie. Wydział 06 (numerek, którego brakuje) - Leśnictwo został przeniesiony do Uniwersytetu Technicznego w Monachium (pisaliśmy o nim tutaj). Wydział 13/14 powstał na skutek połączenia dwóch wydziałów.

Uniwersytet ukończyło wielu zasłużonych ludzi nauki, np. wspomniany już Max Planc.
Od lat Uniwersytet Monachijski utrzymuje mocną pozycję w światowych rankingach uczelni wyższych.

Odwiedźcie stronę internetową uczelni, by dowiedzieć się więcej: www.en.uni-muenchen.de

6 grudnia 2012

Wszystkiego najlepszego na Mikołajki!

Dziś dzień Świętej Mikołaja! Z tej okazji życzymy Wam wszystkiego wspaniałego i dużo siły na czas, jaki pozostał do przerwy świąteczno - noworocznej.
Dzielimy się z Wami kilkoma nastrojowymi zdjęciami - niech udzieli się Wam bożonarodzeniowa atmosfera!

Pozdrawiamy!










4 grudnia 2012

Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa trzecia - Individuals and societies: social and cultural anthropology


Przedostatnim przedmiotem dostępnym w ramach trzeciej grupy przedmiotów nauczanych w programie Matury Międzynarodowej jest social and cultural antropology, co na polski tłumaczyć można jako antropologia społeczna i kulturowa.

Antropologia w programie IB oferuje uczniom okazję do zbadania i zrozumienia człowieka i rodzaju ludzkiego w całej jego różnorodności przez porównawcze studium kultur i społeczeństw.

W ramach kursu każdy uczeń będzie mógł przekonać się, jak antropologia jako dziedzina naukowa przyczynia się do zrozumienia problemów współczesnego świata, jakich jak wojny i konflikty, degradacja środowiska, ubóstwo, niesprawiedliwość i nierówność i praw człowieka. Studium antropologii społecznej i kulturowej oferuje krytyczny wgląd w ciągłość i dynamikę zmian społecznych i rozwoju społeczeństw i zmierzenie się z założeniami kulturowymi.

Uczniowie, którzy wybiorą ten przedmiot będą mieli okazję do zapoznania się z perspektywami i sposobami myślenia antropologii i rozwijania krytycznej, refleksyjnej wiedzy. Antropologia przyczynia się do rozwijania międzykulturowej świadomości i zrozumienia, co pozwala uczniom jeszcze bardziej rozwijać zdolności do rozpoznania uprzedzeń we własnym środowisku społecznym i kulturowym poprzez eksplorację innych światów i kultur, zarówno znanych jak i nieznanych.

Nauczyciele zachęcani są do planowania nauczania przedmiotu, tak aby podczas kursu móc zbadać związki pomiędzy poszczególnymi zagadnieniami i tematami. Wybrane źródła, z których korzysta się podczas lekcji powinny umożliwić uczniom zbadanie wielu tematów i zagadnień, podkreślając wzajemną zależność społecznych, gospodarczych i politycznych instytucji i procesów oraz ich wzajemnych dynamicznych relacji do przekonań, wartości i praktyk.

Wszystkie materiały i źródła wybierane do nauki przedmiotu, muszą brać pod uwagę wymogi wskazane w zarysie programu nauczania, który składa się z trzech części. Części pierwsza (“Czym jest antropologia?”) i druga (“Organizacja społeczeństw i kultur”) programu nauczania są wspólne dla poziomu podstawowego (SL) i rozszerzonego (HL), choć zakłada się, że na HL przerabiane będzie więcej materiału. Część trzecia (Ćwiczenie obserwacji i krytyki) przeznaczona jest tylko dla poziomu podstawowego, a części czwarta (“Teoretyczne perspektywy antropologii“) i piąta (praca w terenie) tylko dla rozszerzonego.

Kluczowe cechy tego przedmiotu i sposoby oceniania są następujące:
  • dostępny jest na poziomie podstawowym i rozszerzonym
  • minimalna liczba godzin to 240 dla poziomu rozszerzonego i 150 dla poziomu podstawowego
  • uczniowie w ramach kursu poddawani są ocenie zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej
  • zewnętrzna ocena dla na poziomie podstawowym składa się z dwóch pisemnych prac, z których jedna oparta jest na nieznanym źródle a jedna na eseju. Dla poziomu rozszerzonego istnieją trzy pisemne prace - jedna oparta na nieznanym tekście i dwa wypracowania.
  • wewnętrzną oceny dla SL stanowi ćwiczenie z obserwacji i krytyki (część 3) a dla HL ćwiczenie z zajęć terenowych (część 5). Wewnętrzna ocena jest przyznawana przez nauczyciela przedmiotu i podlega moderacji przez egzaminatorów IB.
Więcej na temat tego przedmiotu przeczytacie na stronie IBO tutaj.