25 kwietnia 2013

IB World Student Conference 2013


Niedawno pisaliśmy na temat IB Conference of Americas, dziś pora poświęcić trochę miejsca na naszym blogu wydarzeniu jakim jest IB World Student Conference 2013!

W bieżącym roku miejsce będą miały cztery IB WSC.

Pierwsza z nich odbędzie się w dniach od 23 do 28 czerwca, na Wake Forest University w Północnej Karolinie, USA i dotyczyć będzie zagadnienia społecznej sprawiedliwości. Druga dotyczy ekonomii i projektowania stabilnej przyszłości i jej gospodarzem w dniach od 21 do 26 lipca będzie kanadyjski University of British Columbia. Kolejne dwie WSC odbędą się w sierpniu. Jedna z nich (4 - 9 sierpnia), poruszająca kwestie wykorzystania sztuk pięknych do zmian społecznych i politycznych, zorganizowana jest na University of Warwick w Coventry (Wielka Brytania). Druga - na którą do chińskiego Hong - Kongu zaprasza University of Hong - Kong, przypada na dni 11 - 16 sierpnia, a jej tematem będzie iOdpowiedzialność.

Pod tym linkiem znajdziecie informacje na temat rejestracji: http://www.ibo.org/wsc/toregister/

Zapraszamy do odwiedzenia stron internetowych, na których znajdziecie szczegółowe informacje na temat poszczególnych wydarzeń:

Na którą konferencję chcielibyście się wybrać?


24 kwietnia 2013

Słynni absolwenci programu IB: Mohamed Nasheed

[źródło]
Dobrze wiemy, że absolwenci International Baccalaureate, to ludzie wszechstronnie uzdolnieni. Dzisiaj chcemy Wam przedstawić sylwetkę osoby, która poświęciła się polityce i oddanej pracy dla swojego kraju. Przed Wami były prezydent Malediwów, Mohamed Nasheed.

Mohamed Nasheed urodził się 17 maja 1967 roku w Male. Szkołę podstawową ukończył na Malediwach. Edukację na poziomie średnim kontynuował w szkole Overseas School of Colombo w Kolombo na Sri Lance (1981-1982) gdzie uzyskał dyplom IB, a następnie w szkole Dautsey’s School w Wiltshire w Wielkiej Brytanii (1982-1984). Od 1984 do 1989 studiował nauki morskie na Liverpool John Moores University w Liverpoolu.

Po zakończeniu studiów wrócił do kraju aby pracować w Ministerstwie Transportu, a od stycznia 1990 zaczął pracę jako dziennikarz dla gazety Sangu.
W swoich artykułach był bardzo krytyczny wobec polityki i długoletnich rządów prezydenta Maumoona Abdula Gayooma. Doprowadziło to do likwidacji gazety. Od 1991 roku był wielokrotnie aresztowany za krytykę reżimu. W kwietniu 1992 został skazany na trzy lata więzienia za '"zatajanie informacji". W czerwcu 1993 opuścił więzienie. W 1996 został skazany na dwa lata więzienia za kolejny krytyczny artykuł. W 1997 Amnesty International uznała go więźniem sumienia. W czasie pobytu w więzieniu był poddawany licznym torturom.

W 2003 roku brał udział w powołaniu Malediwskiej Partii Demokratycznej. Partia dopiero w 2005 roku uzyskała zgodę parlamentu na swoją działalność.

Ze względu na coraz częstsze protesty społeczne i głosy domagające się demokratyzacji kraju, prezydent Gayoom postanowił zorganizować referendum na temat systemu rządów na Malediwach. W sierpniu 2008 roku została podpisana nowa konstytucja, która wprowadziła wielopartyjne wybory prezydenckie.
Pierwsze takie wybory odbyły się 8 października 2008, w drugiej turze Mohamed Nasheed pokonał ówczesnego prezydenta i został pierwszym demokratycznie wybranym prezydentem Malediwów. Swój urząd objął 1 listopada 2008 roku.

Malediwy leżą zaledwie dwa metry ponad powierzchnią poziomu morza i są zagrożone całkowitym zalaniem, dlatego, aby zwrócić uwagi opinii publicznej i decydentom na całym świecie na problem ocieplania się klimatu, prezydent Nasheed 17 października 2009 wraz z 11 ministrami swego gabinetu, odbył posiedzenie rządu cztery metry pod powierzchnią wody.

Mohamed Nasheed jest bohaterem filmu dokumentalnego "The Island President", który opowiada o
jego walce z problemem ocieplania klimatu.
7 lutego 2012 roku, po serii protestów podsycanych przez zwolenników byłego prezydenta Mohamed Nasheed zrezygnował ze stanowiska.

Nasheed to bardzo ciekawa osobistość na skalę światową, uznana, przez wielu działaczy walczących o prawa człowieka, demokratyzację oraz środowisko naturalne. Więcej o działalności byłego prezydenta możecie dowiedzieć się ze strony internetowej raeesnasheed.com


23 kwietnia 2013

Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa czwarta - Sciences: Environmental systems and societies

Przedmiot, który dziś chcemy Wam opisać, spełnia wymogi zarówno grupy trzeciej (Individuals and societies), jak i grupy czwartej. Jest jednym z dwóch interdyscyplinarnych przedmiotów znajdujących się w programie IBDP. Przed Wami ostatni kurs z grupy Sciences: Environmental systems and societies (w skrócie ES & S).

Poprzez naukę ES & S uczniowie otrzymują spójną perspektywę wzajemnych powiązań pomiędzy obszarami środowiska i społeczeństw. Pozwala im to na przyjęcie świadomego osobistego stosunku do wielu istotnych problemów środowiskowych, z którymi nieuchronnie przyjdzie im się zmierzyć. Ideą nauczania tego przedmiotu jest umożliwienie uczniowi ocenienia naukowych, etycznych i społeczno-politycznych kwestii, jakie gromadzą się wokół centralnego tematu kursu.

Ponieważ ES & S to przedmiot interdyscyplinarny, można wybrać zarówno w ramach grupy trzeciej, jak i grupy czwartej, co pozwala na wybór dodatkowego przedmiotu z dowolnej innej grupy zawartej w heksagonie.
Co prawda do nauki ES & S nie jest konieczne żadne wcześniejsze specyficzne przygotowanie naukowe, choć wiedza obejmująca znajomość metod naukowych jest dobrym punktem wyjścia.
Kurs obejmuje siedem tematów. Najważniejszym elementem jest praca doświadczalna - w laboratorium i terenowa.
Podobnie jak wszystkie pozostałe kursy, również program tego przedmiotu w tej chwili poddawany jest rewizji. Nowa wersja ES & E wejdzie w życie we wrześniu 2015 roku.

Kluczowe cechy tego przedmiotu i sposoby oceniania są następujące:
  • dostępny jedynie na poziomie podstawowym (SL)
  • minimum wypełnionych godzin wynosi 150
  • praca praktyczna jest najważniejszym elementem kursu
  • uczniowie podlegają ocenie zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej
  • na ocenę zewnętrzną składają się dwa pisemne testy; pozwala ona na wykazanie się umiejętnościami zastosowania, syntezy, analizy i oceny zagadnień zawartych w kursie
  • ocena wewnętrzna stanowi o 20% ostatecznej oceny i składa się z kompilacji rozmaitych zadań praktycznych i terenowych

Więcej na temat tego przedmiotu znajdziecie na stronie internetowej IBO.


20 kwietnia 2013

Maturzaki zapraszają do konkursu!


Maturzaki.pl – darmowy portal dla uczniów szkół średnich przygotował specjalny maturalny konkurs. Do wygrania tablety OVERMAX w odlotowych kolorach oraz zestawy gadżetów.

1. Polub oficjalny profil OVERMAX na Facebooku www.facebook.com/OvermaxPolska
2. Załóż konto na Maturzakach i zbieraj odznaki.
3. Czekaj na nagrody!

Tablety trafią do Maturzystów, którzy od 8 kwietnia do 8 maja zdobędą najwięcej odznak. Na 10 kolejnych czekają zestawy maturzakowych gadżetów składający się m.in. z koszulek, worków sportowych czy smyczy. Nowe tablety NewBase firmy OVERMAX to idealne, modne gadżety dla każdego ucznia i studenta. Wyróżnią Cię z tłumu wyjątkowymi kolorami – w konkursie Maturzaków do wygrania modele niebieski i pomarańczowy. Szczęśliwcy zostaną poinformowani na maila podanego podczas rejestracji na maturzakach.

Więcej informacji o odznakach i nagrodach tutaj: maturzaki.pl/magazyn/konkurs




18 kwietnia 2013

Szybkość czytania zależy tylko od Ciebie - poćwicz ją! cz. II

[źródło]
Mamy nadzieję, że nasz zeszłotygodniowy tekst o szybkim czytaniu zainspirował Was do nauki tej sztuki. Dziś powiemy Wam jak się pozbyć nawyków powodujących zwalnianie czytania, oraz podpowiemy kilka ćwiczeń, które możecie wykonywać w domu, aby usprawnić ten proces. 

Naukę szybkiego czytania warto zacząć od eliminacji subwokalizacji oraz regresji.

Pierwszy z nawyków, wypracowany już w szkole podstawowej jest trudny do usunięcia, jednak przy odpowiednich ćwiczeniach można go stłumić. Do walki z subwokalizacją można zastosować trzy poniższe sposoby (należy je wykonywać na znanych nam kawałkach tekstu):
  • poprzez zakłócenie mowy i słuchu – sposób ten opiera się na wymawianiu liter alfabetu, liczeniu czy gwizdaniu podczas czytania. Na początku ta strategia może spowodować pogorszenie rozumienia tekstu, ale wraz z ćwiczeniami zdolność tak zacznie rosnąć;
  • poprzez unieruchomienie języka – można go np.: przycisnąć koniec języka do zębów, przygryźć, zacisnąć wargi;
  • poprzez centralne zakłócenia mowy – przez wielu badaczy ta metoda uważana jest za najskuteczniejszą. Aby ją wykonać należy w czasie czytania rozpocząć inną rytmiczną czynność, np. wystukiwać rytm palcami, czy długopisem. Takie ćwiczenie stopniowo redukuje subwokalizację. 

Regresja jest nawykiem, który można dość prosto wyeliminować. Aby usunąć te przyzwyczajenie można w czasie czytania przesuwać palcem, wskaźnikiem czy ołówkiem po czytanym tekście. Warto też nastawić się na pełną koncentrację podczas czytania, co spowoduje nie tylko wzrost zrozumienia treści, ale także przyspieszy proces przyswajania informacji. Przy wykonywaniu tych czynności należy zacząć od tekstów łatwych.

Rozwijanie umiejętności szybkiego czytania obejmuje różne sprawności. Podczas tego procesu należy ćwiczyć:
  • gimnastykę oczu 
  • rozszerzanie pola widzenia 
  • spostrzegawczość 
  • szybkość czytania 
  • rozumienie tekstu 

Połączenie wszystkich tych czynników jednocześnie sprawi, że Wasza szybkość czytania i rozumienie tekstu zaczną rosnąć. Trzeba jednak pamiętać o konsekwentnym wykonywaniu ćwiczeń.

Polecamy Wam zbiór zadań do nauki szybkiego czytania, który znajdziecie pod tym linkiem, a poniżej dzielimy się z Wami filmikiem z przykładowymi ćwiczeniami:





17 kwietnia 2013

IB Conference of the Americas w 2013 roku!



Jakiś czas temu udostępniliśmy Wam materiały z ostatniej IB Conference of Americas.
Dziś ogłaszamy, że kolejna edycja odbędzie w dniach od 18 do 21 lipca w Nowym Orleanie, w Stanach Zjednoczonych.


Na największej konferencji IBO wystąpią: Philippe Cousteau, Ben Walden, Sarah Kay, Cathy Berger Kaye, Aleph Molinari, Mary Ehrenworth, Dr. Amanda Céspedes Calderón, Jeff Beard.

Gospodarze wydarzenia oczekują na 1, 5 tysiąca gości z ponad 30 różnych krajów, w tym ponad 500 dyrektorów i liderów szkół objętych programem IB na różnych poziomach.

Więcej informacji na teamt IB Conference of Americas znajdziecie na stronie IBO po tym linkiem.

16 kwietnia 2013

Uniwersytety świata: Uniwersytet w Chicago


Uniwersytet w Chicago (University of Chicago, Uniwersytet Chicagowski) to jedna z najbardziej prestiżowych, amerykańskich uczelni. Jest to uniwersytet prywatny, na którym studiuje ok. 14 tys. osób.

Uczelnia składa się z koledżu uniwersyteckiego, który obejmuje różne stopnie nauczania, programy i interdyscyplinarne komitety. Zorganizowana jest w cztery wydziały, sześć szkół zawodowych i szkoły kształcenia ustawicznego. Koledż naukowy składa się z pięciu wydziałów: nauk biologicznych, fizycznych, społecznych, humanistycznych i koledżu łączącego interdyscyplinarne podejście do nauki i badań. Kierunki przygotowujące do wykonywania konkretnego zawodu obejmują: medycynę, szkołę biznesu, prawa, teologii, polityki i pomocy społecznej. Wiele z wydziałów posiada wsparcie różnych instytucji, zarówno państwowych jak i prywatnych.

Uniwersytet został założony w 1890 roku przez Amerykańskie Towarzystwo Edukacyjne Baptystów oraz magnata naftowego Johna D. Rockefellera. Sam przedsiębiorca nazwał uczelnię "najlepszą inwestycją, jaką kiedykolwiek uczynił". Pierwsze zajęcia odbyły się 1 października 1892 roku. Na uczelni zapisanych było wtedy 594 studentów, a kadra liczyła sobie 120 osób, w tym 8 byłych prezydentów uczelni wyższych. Mimo, iż uniwersytet został założony przez baptystów, to pozostał on bezwyznaniowy. Był pierwszym spośród prestiżowych amerykańskich uczelni, który dopuścił do studiowania i pracy naukowo-akademickiej kobiety i dyskryminowane mniejszości.

Uczelnia powiązana jest z bardzo prestiżowym programem Stypendiów Rhodes, uczestniczy w Ivy League, która skupia osiem najlepszych uniwersytetów amerykańskich. Uniwersytet Chicagowski uznawany jest za instytucję o bardzo wysokiej aktywności badawczej. Należy do stowarzyszenia zajmującego się współpracą pomiędzy amerykańskimi uniwersytetami. Prowadzi dwanaście dużych instytutów badawczych i sto trzynaście ośrodków na terenie swojego kampusu. Naukowcy uniwersytetu otrzymali 87 nagród Nobla, najwięcej spośród wszystkich uczelni w Stanach Zjednoczonych, w tym 27 w fizyce i 23 w ekonomii. Między innymi byli to:
  • Owen Chamberlain – fizyka
  • James M. Buchanan – ekonomia
  • Ernest Lawrence – fizyka
  • Irwin Rose – chemia
  • Myron Scholes – ekonomia
  • James Franck – fizyka
  • Saul Bellow – literatura
  • Paul Samuelson - ekonomia

Uniwersytet Chicagowski był również miejscem wielu ważnych eksperymentów naukowych. Naukowcy uniwersyteccy uczestniczyli w budowie pierwszego reaktora atomowego, w którym wywołano pierwszą samopodtrzymującą się reakcję łańcuchową. To tutaj również dokonano pierwszego pomiaru ładunku elektrycznego cząstek subatomowych.

Uczelnia ma bardzo ważne znaczenie dla amerykańskiego kształcenia wyższego. Cieszy się reputacją "nauczyciela nauczycieli", ponieważ ta profesja jest najczęstszym zawodem wybieranym przez absolwentów.

Po więcej informacji zapraszamy na stronę internetową uniwersytetu www.uchicago.edu

[źródło]


12 kwietnia 2013

Szybkość czytania zależy tylko od Ciebie - poćwicz ją! cz. I


Choć pogoda nadal jest kapryśna, to już mamy wiosnę, a maj coraz bliżej. Dla wielu maturzystów ten miesiąc będzie jednym z najważniejszych w ich życiu, rzutującym na przyszłą karierę. Czasu na naukę jest coraz mniej, warto więc ją przyspieszyć, tak by opanować jak największą ilość materiału. W przyswajaniu wiedzy może pomóc sztuka szybkiego czytania. I choć przed maturą prawdopodobnie nie uda Wam się jej opanować, to jednak na studiach ta umiejętność może okazać się bardzo przydatna. Dziś opowiemy trochę o samym szybkim czytaniu, oraz o czynnikach, które spowalniają proces przyswajania informacji.

Przeciętny dorosły człowiek czyta około 200 słów na minutę. Oczywiście liczba ta zależy od tego jakie ma wykształcenie oraz ile czyta codziennie. Dzięki kursom szybkiego czytania zdolność tę można zwiększyć do 1000 słów na minutę. Im dłużej ćwiczymy szybkie czytanie, tym więcej słów jesteśmy w stanie przyswoić. Rekordzistką w tej dziedzinie jest Polka Kamila Kornet, która w 2002 roku ustanowiła rekord w szybkim czytaniu – czytała 46482 słów na minutę, przy 55% poziomie rozumienia tekstu.

Wiele osób obawia się, że szybkie czytanie powoduje spadek rozumienia tekstu. Jest to jeden z mitów, którzy obalili naukowcy. Podczas szybkiego czytania rozumienie tekstu może wynosić nawet 80%, podczas gdy przy tradycyjnym procesie wskaźnik ten jest dużo niższy. Wynika to z faktu, że czytając ‘normalnie’ szybko się dekoncentrujemy. Szybkie czytanie wymaga skupienia i zastosowania odpowiednich technik, dlatego pomaga w rozumieniu przyswojonych informacji. Poza tym nasz mózg jest skonstruowany tak, że łatwiej mu zapamiętać logicznie powiązane zdania, czy duże cząstki tekstu. A właśnie na czytaniu całych grup wyrazów opiera się szybkie czytanie.

Kolejnym ważnym zagadnieniem w sztuce szybkiego czytania jest subwokalizacja, zwana też artykulacją lub fonetyzacją. Jest to ciche powtarzanie przeczytanych słów. Najczęściej powtarzamy słowa szeptem lub czynimy to w myślach. Subwkoalizujemy praktycznie wszyscy, ponieważ wynika to z metody nauczania czytania w szkole – sylabizacji i głośnym wymawianiu wyrazów. Aby szybko czytać trzeba wyeliminować ten nawyk, co wymaga pracy i systematyczności.

W szybkim czytaniu przeszkadza również regresja, czyli powracanie wzrokiem do już przeczytanego tekstu. Możemy to robić mimowolnie lub świadomie gdy wydaje nam się, że czegoś nie zrozumieliśmy. Czasem jest to efekt braku koncentracji.

O sposobach na eliminację artykulacji, regresji napiszemy w kolejnym tekście. Damy Wam w nim również rady jak w domu ćwiczyć szybkie czytanie.

10 kwietnia 2013

Słynni absolwenci programu IB: Raiyah Bint Al Hussein

[źródło]
We wcześniejszych wpisach mieliśmy już okazję opisywać królewską głowę – a mianowicie króla Danii - która jest absolwentem The International Baccalaureate, dzisiaj znowu wkraczamy na królewski szlak. Tym razem opiszemy Wam wbrew pozorom bardzo skromną osobę, czyli jordańską księżniczkę Raiyah Bint Al Hussein.

Księżniczka Raiyah Bint Al Hussein urodziła się 9 lutego 1986 roku. Jest najmłodszą córką zmarłego w 1999, króla Jordanii Husseina i królowej Noor. Ma dwóch braci Haszema i Hamzaha, oraz straszą siostrę księżniczkę Iman.
Program Matury Międzynarodowej ukończyła w United World College of the Atlantic. Następnie przeniosła się do Edynburga, gdzie na tamtejszym uniwersytecie obroniła tytuł magistra ze stosunków międzynarodowych oraz japonistyki. Przez rok studiowała również w Japonii na Ritsumeikan University.
Księżniczka postanowiła związać się na stałe z Japonią – tam mieszka i pracuje. Jest zwolenniczką przeróżnych stylów walki takich jak kendo czy aikido. Oprócz tego w wolnych chwilach kibicuje graczom polo, a także sama jest czynną zawodniczką tej dyscypliny. Raiyah Bint Al Hussein jest także bardzo aktywnie działa harytatywnie i bierze udział w licznych akcjach humanitarnych
Raiyah Bint Al Hussein ze strony ojca jest pochodzenia jordańskiego, a szkockiego, angielskiego, syryjskiego i szwedzkiego ze strony matki.

Jak sami widzicie, księżniczka jest bardzo skromna jak na osobę o takich korzeniach. Wybrała spokojne życie, rozwijanie swoich pasji i spełnianie się w karierze zawodowej.

Zapraszamy na stronę internetową księżnikczki Raiyah Bint Al Hussein - znajdziecie tutaj wiele ciekawych informacji na jej temat: www.princesshaya.net


9 kwietnia 2013

Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa czwarta - Sciences: Physics


No i przyszła kolej na Physics (fizyka) - kolejny przedmiot grupy czwartej - Sciences. 

Według założeń programu IB nauka przedmiotu Physics ma być okazją do poznania sposobów i mechanizmów pracy naukowców zajmujących się jedną z najściślejszych dziedzin. Procesy naukowe prowadzone w przeszłości przez najwybitniejszych przedstawicieli fizyki utrzymują swój charakter od lat. Przejmowane są przez następne pokolenia fizyków i poznać mogą je już uczniowie szkół. 
Jak w każdym z przedmiotów z grupy czwartej, również w fizyce najważniejsza jest możliwość doświadczenia praktycznego zastosowania fizyki i jej procesów naukowych, dlatego również w ramach tego przedmiotu do obowiązkowych elementów kursu zalicza się pracę projektową, wykonywaną w grupie. Konieczność wykonania projektu w zespołach mieszanych, do których mogą wejść osoby z różnych szkół, jest okazją do poznania warunków prawdziwej pracy naukowej i badawczej.

Moc oddziaływania wiedzy naukowej na przekształcanie się społeczeństwa jest niezrównana. Ma ona potencjał dla zapewnienia uniwersalnych korzyści lub zniesienia tego, co szkodliwe dla ludzi i środowiska. Zgodnie z misją IB, uczniowie przedmiotów grupy czwartej muszą być świadomi odpowiedzialności moralnej, jaką za możliwość działania w dziedzinach o tak dużym wpływie ponoszą naukowcy. Dodatkowo nacisk kładzie się także na ukształtowanie świadomości, że osiągnięcia naukowe muszą faktycznie służyć ludzkości i przyrodzie oraz zrównoważonemu rozwojowi.

Podobnie jak we wcześniej opisywanych przedmiotach należących do grupy czwartej, kurs fizyki w IBDP ułożony jest w tematy. Uczniowie na poziomie podstawowym (SL) przerabiają osiem zagadnień, a na poziomie rozszerzonym (HL) dodatkowe sześć. Dodatkowo każdy uczeń wybiera dwa tematy dodatkowe spośród opcjonalnych siedmiu na SL i sześciu na HL. Sposób realizacji zagadnień zależy od indywidualnych preferencji nauczyciela i możliwości, jakie daje szkoła.

Aby sukcesywnie uczyć się fizyki w programie IB szczególne przygotowanie z tego przedmiotu nie jest konieczne. Wiedza zdobyta we wcześniejszych latach kształcenia jest wystarczająca do tego, by podjąć naukę fizyki w ramach programu IBDP.

Program Physics jest w tej chwili rewidowany i nauka według nowych wytycznych ruszy we wrześniu 2014 roku.

Kluczowe cechy tego przedmiotu i sposoby oceniania są następujące:
  • dostępny na poziomie podstawowym i rozszerzonym 
  • minimum przerobionych godzin to 150 na SL i 240 na HL 
  • program SL i HL posiadają tą samą podstawę i sposób oceniania, różnice dotyczą pobocznych elementów kursu oraz zakresu, w jakim uczniowie zgłębiają wiedzę 
  • największy nacisk położony jest na naukę poprzez doświadczenia 
  • uczniowie w ramach tego przedmiotu poddawani są ocenie zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej, 
  • na ocenę zewnętrzną składają się trzy pisemne testy 
  • wewnętrzna ocena stanowi 24% oceny końcowej i składają się na nią interdyscyplinarny projekt naukowy, miks krótko - i długoterminowych ćwiczeń i zadań, co pozwala uczniom wykazać się nie tylko wiedzą naukową, ale także umiejętnościami i zdolnościami praktycznymi. 

Więcej informacji na temat tego przedmiotu znajdziecie pod tym linkiem na stronie IBO.


4 kwietnia 2013

2012 IB Conference of the Americas - relacja

[źródło]

IBO opublikowało relacje wideo z IB Conference of Americas. Konferencja ta odbyła się między 12 a 15 lipca 2012 w Meksyku. Pisaliśmy o niej na naszym blogu (link)

Zapraszamy do obejrzenia materiałów dostępncych także pod tym linkiem na stronie IBtv:







Możecie odwiedzić także kanał IBO na You Tube: www.youtube/ibcommunications


Wkrótce udostępnimy Wam także informacje o kolejnych relacjach i kolejnych wydarzeniach!


3 kwietnia 2013

Uniwersytety świata: Uniwersytet Tokijski


Uniwersytet Tokijski (jap. 東京大学 Tōkyō-daigaku, w skrócie Tōdai) to jedna z najważniejszych i najlepszych uczelni w Japonii, a także w Azji. Kształci 30 tysięcy studentów, w tym ok. 2 tysięcy z zagranicy.

Uniwersytet składa się z dziesięciu wydziałów:
  • Wydziału Prawa 
  • Wydziału Medycyny 
  • Wydziału Politechnicznego
  • Wydziału Humanistycznego 
  • Wydziału Nauk Ścisłych 
  • Wydziału Ekonomicznego 
  • Wydziału Rolniczego 
  • Wydziału Pedagogicznego 
  • Wydziału Farmaceutycznego 
  • Wydziału Edukacji Ogólnej 

Gdy w XIX wieku Japonia po blisko 300 latach izolacji zaczęła otwierać się na świat zewnętrzny, zachodnie państwa coraz bardziej dążyły do nawiązania kontaktów z krajem. Znacznie ważniejsza stawała się znajomość języków, dlatego w 1855 roku, szogunat powołał Urząd do spraw Nauk Zachodnich, który w 1868 roku przemianowano na Kaisei-gakkō, co można tłumaczyć jako "szkoła rozpoczynania i tworzenia" lub po prostu Szkoła Tworzenia. Jedną w ważniejszych dziedzin, której uczono się w okresie Edo, była medycyna zachodnia, dlatego w 1861 roku otworzono Akademię Medycyny Zachodniej, którą później zmieniono na Akademię Medycyny.

W 1877 roku połączono te dwie uczelnie i powołano Uniwersytet Tokijski. W 1886 roku nazwa została zmieniona na Uniwersytet Cesarski (Teikoku-daigaku), a w 1887 na Tokijski Uniwersytet Cesarski (Tōkyō-teikoku-daigaku). Dopiero w 1947 r. przywrócono pierwotną nazwę.

W chwili powstania, Tōdai był jedynym nowoczesnym (wzorowanym na europejskich uczelniach) uniwersytetem w Japonii. Początkowo uczelnię tworzyły cztery wydziały - prawa, nauk ścisłych, humanistyczny i medyczny. Dzięki szybko rosnącej liczbie studentów utworzono kolejne.

Bardzo powszechne jest myślenie, że ukończenie Uniwersytetu Tokijskiego jest przepustką do kariery, szczególnie w takich dziedzinach jak prawo, dyplomacja czy nauka.

Proces rekrutacji na Tōdai jest uważany za jeden z najbardziej wymagających na świecie. Szczególnie trudny jest dla obcokrajowców (gaijin) nazywanych potem ryugakusei - obcych uczniów/studentów. Gaijin prócz egzaminów wstępnych musi jeszcze zdać egzamin ze znajomości języka japońskiego oraz wiedzy ogólnej. Każdy student z zagranicy ma wyznaczonego opiekuna naukowego, który nie tylko kieruje jego edukacją i nauką, ale także udziela pomocy w sprawach codziennych. Ryugakusei jest również pod opieką japońskiego studenta (tutora), który pomaga w kontaktach z innymi studentami, oraz w prostszych sprawach.

Nie tylko rekrutacja jest ciężka - same studia również należą do jednych z najbardziej wymagających na świecie. Istnieje nawet zasada, że po pisemnej rezygnacji ze studiów na Uniwersytecie, nie istnieje możliwość ponownej kontynuacji nauki na nim.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o życiu tej uczelni, zapraszamy na stronę internetową www.u-tokyo.ac.jp