30 marca 2012
IBtv: Experience & Choices
Chcecie wiedzieć, co o programie IB myślą jego uczestnicy w innych krajach?
Obejrzyjcie sami :)
Zobaczcie, jakie wrażenia z uczestnictwa w programie odnoszą uczniowie amerykańskich IB World Schools, oraz jakie są ich plany dotyczące dalszej edukacji na wyższych uczelniach:
Polecamy także zobaczyć i posłuchać, co uczniowie Diploma Programme mówią na temat tego, jak uczestnictwo w programie wpływa na ich przyszłość:
28 marca 2012
Partnerzy: XX - lecie Monnet International School
W tym roku XX - lecie swojego istnienia obchodzi jeden z naszych partnerów - Monnet International School - jedyna szkoła w Polsce realizująca program IB na wszystkich poziomach (Primary Years Programme, Middle Years Programme i Diploma Programme). Oto relacja z obchodów tego wyjątkowej rocznicy:
Uroczystość prowadziły dwie uczennice kl. III IB – Kasia Mądry i Magda Szpak. Pierwszym punktem programu była projekcja filmu zrealizowanego przez Jerzego Piskorskiego pt. „Dwadzieścia lat minęło...”, zmontowanego z fragmentów filmów ze szkolnych imprez, zdjęć i sfilmowanej rozmowy, którą z Hanną Buśkiewicz-Piskorską przeprowadziła Katarzyna Piskorska.
Z filmu można się było dowiedzieć o współtwórcach szkoły, o uczniach, którzy wywarli na nią największy wpływ, o pomyśle na IB i przełamywaniu trudności we wdrażaniu Diploma Programme, a później – Primary i Middle Years Programme; o rodzicach, którym najwięcej jako szkoła zawdzięczamy, o trzech laureatkach Statuetki Adama oraz o naszych planach na przyszłość. Ścieżkę dźwiękową stanowił walc Fryderyka Chopina w wykonaniu absolwenta liceum Tadeusza Zwolińskiego.
Po projekcji przedstawiono oficjalnych gości.
Poseł na Sejm RP Ligia Krajewska życząc szkole wszystkiego najlepszego, podziękowała za absolwentkę naszego liceum, która pełni obecnie funkcję dyrektora biura poselskiego Pani Poseł.
Przewodnicząca Rady Warszawy Ewa Masny przypominając, że już pięć lat jest razem z naszą szkołą, życzyła nam własnego budynku.
Dyrektor Magdalena Cichostępska, występując w imieniu Mazowieckiego Kuratora Oświaty Karola Semika, gratulowała nauczycielom sukcesów oraz wyraziła przekonanie, że absolwenci naszej szkoły będą kreowali lepszy świat. Wręczyła też list od Kuratora oraz album.
Dyrektor Generalny UNICEF-Polska Marek Krupiński gratulował Hannie Piskorskiej stworzenia miejsca, gdzie króluje tolerancja, miejsca, które realizuje te same wartości, które przyświecają UNICEF. Nawiązując do uporu towarzyszącemu powstawaniu szkoły, przytoczył słowa Prymasa Polski Kardynała Stefana Wyszyńskiego „Jeśli masz rację, to się uprzyj.” Przekazał też list oraz gratulacje w formie tabliczki pamiątkowej.
Dyrektor Prywatnego Liceum i Prywatnego Gimnazjum im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lublinie dr Adam Kalbarczyk mówił o współpracy i o więzach, które łączą obie nasze szkoły – wspólnym systemie wartości opartym na tolerancji i szacunku do każdej osoby ludzkiej oraz programach IB. Mówił również o podobieństwie osób patronów obu placówek – Jeana Monneta i Ignacego Jana Paderewskiego. Obydwaj byli obywatelami świata. Dyrektor Kalbarczyk wręczył szkole list gratulacyjny i album.
Jerzy Biczyk, który reprezentował Naczelnika Wydziału Oświaty Mokotowa Cezarego Kocona, złożył życzenia dalszego rozwoju i podkreślił ważne miejsce, które zajmuje szkoła na mapie Mokotowa. Mówił też o dwóch wartościach – tolerancji i kreatywności – które wydają mu się wyróżnikiem naszej szkoły.
Następnie przedstawieni zostali współtwórcy szkoły i jej pierwsi nauczyciele – Agata Wroczyńska - współzałożycielka, Wiktoria Melech – pierwsza nauczycielka łaciny, dr Jerzy Chmaj i dr Krzysztof Kłaczkow – pierwsi nauczyciele matematyki.
Głos zabrała Wiktoria Melech, która przypomniała, że nie tylko była nauczycielką łaciny w naszej szkole, ale – przede wszystkim – była nauczycielką Hanny Piskorskiej i było jej miło, kiedy później została przez nią zaproszona do współpracy.
Kolejnym punktem programu był finał projektu MYP – What does make our school exceptional?, realizowanego przez klasę I gimnazjum. Wstęp wygłosił koordynator projektu – nauczyciel historii Jakub Lorenc. Pierwszoklasiści zaprezentowali metodę pracy w systemie IB, która – dążąc do wzmacniania w uczniach cech z profilu ucznia IB – łączy to, co w tradycyjnych modelach nauczania zostało sztucznie podzielone, sprawiając jednocześnie, że nauka staje się zabawą.
Po prezentacjach klasy pierwszej gimnazjum wystąpiła z koncertem skrzypcowym uczennica kl. III IB Ola Marszałek, która z dużą wrażliwością zagrała „Sicilianę” Fritza Kreislera.
W dalszej kolejności pięcioosobowy chórek licealistek w składzie: Gaja Gąsiorek z kl. II IB i z kl. I pre-IB Julka Antonowicz, Natalia Gogolinski, Ola Puchała i Kamila Sotomska zaśpiewał utwór Michaela Jacksona – „We Are The World”.
Na koniec wystąpił duet nauczycieli – Janusz Tryzno, Piotr Sidor (gościnnie). Wirtuozersko zagrali energetyczny koncert na akordeon i gitarę, składający się z wiązanki znanych przebojów.
Prowadzące spotkanie – Kasia i Magda – podziękowały zebranym za obecność i pożegnały się, ponieważ w tym roku – po sześciu latach nauki w naszej szkole – będą zdawać maturę i zapewne nie poprowadzą już żadnej szkolnej imprezy.
Zebrani przystąpili do drugiej części uroczystości.
W holu zachwycał oczy wspaniale nakryty stół, zastawiony cudowną kompozycją maleńkich, wykwintnych kanapeczek, urozmaiconych zarówno pod względem smakowym, jak i – plastycznym. Autorką radosnego, jubileuszowego stołu - dzieła sztuki była Małgorzata Mędrzycka – szefowa kuchni w naszym przedszkolu. Ozdobę stołu stanowił także trzypiętrowy tort, dzieło firmy „Grycan”.
Na miłych rozmowach, wspomnieniach, gratulacjach i planach na przyszłość zakończył się pierwszy dzień wiosny w naszej szkole.
Dziękujemy wszystkim Gościom, którzy przybyli na jubileusz dwudziestolecia naszej szkoły. Dziękujemy za życzenia, miłe słowa, prezenty i kwiaty.
Dziękujemy Uczniom klasy I gimnazjum, którzy po raz pierwszy na forum całej szkoły przedstawiali finał projektu MYP. Byliście bardzo dzielni!
Podziękowania należą się Nauczycielom, którzy pomogli Gimnazjalistom przygotować prezentacje.
Dziękujemy uzdolnionym muzycznie Licealistkom za niezapomniane wrażenia podczas Ich występu oraz Monice Mosakowskiej – Nauczycielce wychowania fizycznego za wielkie wsparcie udzielone Chórzystkom.
Dziękujemy Nauczycielom – Januszowi Tryzno oraz Piotrowi Sidorowi – nauczycielowi Niepublicznej Szkoły Podstawowej nr 97 za muzyczną niespodziankę.
26 marca 2012
Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa druga: Language acquisition
W tym tygodniu przechodzimy do następnej grupy przedmiotów - grupy drugiej, z której każdy uczeń musi wybrać jeden przedmiot.
Grupa druga to po prostu języki obce. Jest to dodatkowy kurs dla uczniów, którzy już wcześniej uczyli się jakiegoś języka (choć niekoniecznie - o tym poniżej), prowadzony zarówno na podstawowym (SL) jak i na rozszerzonym (HL) poziomie. Główną misją tej grupy przedmiotów stawianym przed uczniem jest nabycie i rozwinięcie zdolności posługiania się danym językiem. Zgodnie z założeniami kursu nauka języka odbywa się poprzez przerabianie szerokiego materiału pisanego i mówionego, zawierającego kulturowe odnośniki.
Wybór języka w grupie drugiej może być podyktowany różnymi czynnikami - uczeń może wybrać język, którego uczył się w poprzednich latach lub język, którego używa w domu. Najważniejsze, by nauka tego przedmiotu była wyzwaniem dla ucznia, aby stanowiła pewnego rodzaju wysiłek i angażowała ucznia w kulturę, z której pochodzi dany język.
Cele drugiej grupy przedmiotów w programie IB są następujące:
- doprowadzenie ucznia do lepszego zrozumienia zjawiska międzykulrutowości;
- rozwój zdolności ucznia do płynnego posługiwania się danym językiem w różnych kontekstach i sytuacjach;
- zachęcenie, poprzez przerabianie literatury w danym języku, do docenienia perspektywy osób pochodzących z innych kultur;
- rozwój świadomości ucznia o rolę jaką w innych obszarach nauki pełnią języki;
- rozwój świadomości ucznia o tym, jakie znaczenie ma język dla kultury z której się wywodzi;
- zapewnienie uczniom podstawy dla dalszej nauki, eksploracji natury danego języka i zagłębiania się w jego kulturowe wyznaczniki;
- zapewnienie okazji do czerpania korzyści ze znajomości danego języka w różnych życiowych sytuacjach.
System oceny w tej grupie przedmiotów opiera się określeniu stopnia zdolności ucznia do:
- sprawnego i płynnego komunikowania się w danym języku w różnego rodzaju sytuacjach oraz rozumieniu kontekstu kulturowego danego języka;
- płynnego i jasnego wyrażania swoich myśli w sposób logiczny w danym języku;
- układania pojęć i różnego rodzaju zagadnień w danym języku w przejżysty, spójny i przekonujący sposób;
- zrozumienia, analizowania i odpowiedzi na różnorodne teksty pisane i mówione w danym języku;
- zrozumienia i używania utworów literackich w danym języku.
W ramach tej grupy można wybrać jeden z poniższych przedmiotów:
- Language ab initio - kursy języków dla początujących, dostępne jedynie na poziomie podstawowym (SL);
- Language B - kurs dla osób, które już danego języka się uczyły i mogą kontynuować tą naukę na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym;
- Classical languages (Latin or classical greek) - języki klasyczne, dla tych, którzy chcą poznać język starożytnej Grecji Rzymu.
Powyższe przedmioty opiszemy dokładniej w kolejnych postach.
Więcej o tej grupie przedmiotów przeczytacie w subject outline oraz na www IBO.
23 marca 2012
Głos eksperta: Czym IB World School różni się od zwykłej szkoły?
Praktycznie rzecz biorąc, uczniowie IB Diploma Programme nie są częścią polskiego systemu edukacji. Widać to w szczególności w szkołach, gdzie realizowane są oba programy. Klasy IB mają inne, osobne dzienniki lekcyjne, oddzielne dla każdej grupy, zajęcia często trwają do późniejszych godzin, a i zdarza się, że w szkole znajduje się osobny sekretariat do spraw matury międzynarodowej, tak zwany „IB Office”. Własny dyrektor, sekretariat, czasami również nauczyciele - to wszystko sprawia, że mimowolnie Ajbiki również czują się jakby nie chodzili do zwykłej, „polskiej” szkoły. Podręczników potrzebnych w czasie kursu nie da się kupić w zwykłej księgarni. Trzeba je kupić przez internet lub jakimś sposobem zdobyć od znajomych lub starszych kolegów i koleżanek.
Ważnym faktem jest, że nauczyciel, aby móc pracować w szkole realizującej program IB, musi wziąć udział w specjalnych szkoleniach organizowanych przez IBO. Jest to dość kosztowne dla szkoły, ponieważ takie szkolenia nie odbywają się w Polsce lecz w innych, przeważnie zachodnich krajach europejskich.
Ogólnie rzecz biorąc, realizowanie przez liceum programu IB Diploma Programme nie jest tanie. Placówka musi uiszczać comiesięczną opłatę za swoistą „licencję” na ów program. Z tego co wiem, materiały dydaktyczne dla nauczycieli również nie są udostępniane za darmo. Do wszystkiego dochodzi oczywiście opłata za sam egzamin na końcu programu. Uczniowie również muszą zadbać o swoje „wyposażenie”. Nie tylko podręczniki, ale też kalkulatory graficzne są niezbędne i oficjalnie wymagane na egzaminach. Ich koszt waha się od 300 do 500zł w zależności od tego czy jest nowy czy używany, oraz od tego, gdzie go kupimy.
W trakcie trwania programu IB DP, uczniowie muszą podejmować się wielu aktywności związanych ze zdobywaniem zaliczeń z poszczególnych przedmiotów. Wielu z nich nie da się zrealizować w szkole. Z jednej strony to dobrze, ponieważ ajbiki mają szansę rozwijać się w wielu dziedzinach i mogą doświadczyć więcej niż ich rówieśnicy, aczkolwiek z drugiej strony pochłania to dużo wolnego czasu oraz energii.
CAS – Kreatywność, Aktywność, Wolontariat jest przez uczniów reaelizowany zazwyczaj w 100% poza szkołą. Trzeba znaleźć czas, aby wyrobić przynajmniej 150 „CAS hours” w ciągu dwóch lat. Oczywiście najpierw trzeba znaleźć odpowiednią placówkę, na przykład do realizacji wolontariatu. Do tego przydadzą nam się często znajomości, ponieważ nie tak łatwo jakby się wydawało jest znaleźć fajną, odpowiadającą nam pracę jako wolontariusz.
Napisanie Extended Essay’u w przypadku grupy przedmiotowej 4 lub 6 również wymaga wiele zaangażowania i samozaparcia. Zazwyczaj kwestie organizacyjne spadają na barki ucznia. Musi znaleźć odpowiedni ośrodek, w którym będzie mógł przeprowadzić eksperymenty lub badania oraz Supervisora, który będzie odpowiedzialny za sprawdzanie eseju i konsultacje.
Tak więc bycie uczniem w klasie IB wymaga wiele samozaparcia oraz umiejętności organizacji pracy. Należy przede wszystkim być samodzielnym i przestawić się na myślenie, że liczyć można tylko na siebie.
Tekst: Jan Skrzypczak, IB Tutoring
21 marca 2012
Partnerzy: Debata Oksfordzka na inaugurację Europejskiej Stolicy Młodzieży 2015
Nasz główny Parton Merytoryczny - Liceum Ogólnokształcące im. M. Wańkowicza w Katowicach organizuje jutro Debatę Oksfordzką w ramach inauguracji starań Katowic o tytuł Europejskiej Stolicy Młodzieży 2015. O co chodzi?
Sztuka prowadzenia sporów - popularnie zwana Debatą Oksfordzką narodziła się w Wielkiej Brytanii, przygotowywała ona studentów do wystąpień w roli parlamentarzystów. Służy nie tyle przekonaniu słuchaczy do określonego zagadnienia, ile poszerzeniu ich wiedzy na dany temat.
22 marca o godzinie 10 w LO im. M. Wańkowycza należące do Zespołu Szkół Prywatnych w Katowicach, w ramach inauguracji ESM, będzie starał się przybliżyć ideę debat oksfordzkich uczniom katowickich szkół. Tego typu spotkania popularne są w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, głównie na Harvardzie,Oxfordzie i Cambridge. Coraz częściej pojawiają się również na uczelniach w Polsce, spotkaniach integracyjnych czy biznesowych. Dwie drużyny przeprowadzą debatę, na temat: “Czy w dzisiejszym świecie dyskryminowane są kobiety czy mężczyźni”, przedstawiając swoje stanowiska i argumenty.
Całość potrwa 2h i podzielona zostanie na 4 etapy:
- pierwszy - prezentacja stanowisk poszczególnych drużyn
- drugi - leaderzy przedstawiają swoje argumenty
- trzeci - tzw. open debate - drużyny wzajemnie zadają sobie pytania, atakują kontrargumentami, czas na pytania również od publiczności
- czwarty - podsumowanie przez leaderów.
Jest to pierwsza, pokazowa debata, mająca na celu zachęcenie do udziału w kolejnych jakie odbędą się na terenie ZSP.
19 marca 2012
Uniwersytety świata: Uniwerytet Yale
Yale University (Uniwersytet Yale) to prywatny uniwersytet w Stanach Zjadnocznych w mieście New Heaven w stanie Connecticut, jeden z najbardziej prestiżowych uniwersytetów amerykańskich, należący do tzw. Ligi Bluszczowej (Ivy League).
Yale University przoduje m.in. w rankingach kierunków prawniczych.
Motto Uniwersytetu Yale: Światłość i Prawda, napisane po hebrajsku (אורים ותמים, haʾUrim vəhaTummim) i po łacinie (Lux et Veritas), znajduje się na herbie Uniwersytetu.
Korzenie Yale sięgają 1640 roku, kiedy duchowny kolonialny prowadził starania o powstanie college w New Heaven. Wszystko po to, aby zachować tradycję europejskiej edukacji liberalnej w Nowym Świecie. Wizja ta spełniła się w 1701 r. gdy Karta została przyznana szkole: „Młodzież, która będzie kształcona w Sztuce i Nauce przez błogosławieństwo Boga Wszechmogącego, może być przystosowana do pracy zarówno w Kościele jak i w Państwie Obywatelskim”. W 1718 szkoła została przemianowana na „College Yale”, z wdzięczności do walijskiego kupca Elihu Yale, który przekazał darowiznę na przyszły Uniwersytet.
Yale College przeżył amerykańskie wojny o niepodległość (1775-1783) w stanie nienaruszonym, a pod koniec tych lat znacznie się powiększył. XIX i XX stulecia przyniosły zakładanie podyplomowych i zawodowych szkół, co umożliwiło nadanie mu statusu Uniwersytetu.
Zagraniczni studenci dotarli do Yale w 1830r. Dziś stanowią 9 procent studentów licencjackich i 16 procent ogółu. Uniwersytet posiada wielu wybitnych wykładowców wykształconych w kraju i za granicą, czynnie prowadzących badania, które odgrywają coraz większą rolę w programie nauczania.
Od roku 1930 Yale zaczął się przekształcać na wzór Uniwersytetów angielskich (Oxfordu, Cambridge). Powstało 16 małych miasteczek studenckich (dla studentów 4 letniego college). Każde z nich posiada dziedziniec, własną bibliotekę, jadalnie, sale konferencyjne, salony rekreacyjne i inne udogodnienia.
Oprócz czteroletniego Yale College w skład Uniwersytetu wchodzą także uczelnie magisterialne, tzw. Graduate Schools:
- Yale School of Medicine (szkoła medyczna)
- Yale School of Drama (szkoła aktorska)
- Yale Law School (szkoła prawna)
- Yale Business School (szkoła biznesowa)
- Yale Divinity School (szkoła teologiczna)
Uniwersytet jest zaliczany do jednych z najlepszych placówek edukacyjnych na świecie, zawsze zajmuje miejsca w pierwszej dwudziestce wszelakich rankingów wyższych uczelni, zarówno w skali amerykańskiej jak i globalnej, tak w klasyfikacjach ogólnych, jak i w poszczególnych dziedzinach nauki. Poświadcza to długa lista zasłużonych i nagrodzonych absolwetnów.
Absolwenci - zdobywcy Nagrody Nobla:
- George Akerlof (B.A. 1962) – Ekonomia, 2001
- Raymond Davis Jr. (Ph.D. 1942) – Fizyka, 2002.
- John F. Enders (B.A. ca. 1921) – Fizjologia albo Medycyna, 1954.
- John Fenn (Ph.D. 1940) – Chemia, 2002.
- Murray Gell-Mann (B.S. 1948) – Fizyka, 1969.
- Alfred G. Gilman (B.S. 1962) – Fizjologia albo Medycyna, 1994.
- Ernest Lawrence (Ph.D. 1925) – Fizyka, 1939. (Lawrence Livermore National Laboratory i Lawrence Berkeley National Laboratory zostały nazwane na jego cześć).
- Joshua Lederberg (Ph.D. 1948) – Fizjologia albo Medycyna, 1958.
- David M. Lee (Ph.D. 1959) – Fizyka, 1996.
- Sinclair Lewis (B.A. 1908) – Literatura, 1930.
- Lars Onsager (Ph.D. 1935) – Chemia, 1968.
- Dickinson Richards (B.A. 1917) – Fizjologia albo Medycyna, 1956.
- William Vickrey (B.S. 1935) – Ekonomia, 1996.
- George Whipple (A.B. 1900) – Fizjologia albo Medycyna, 1934.
- Eric Wieschaus (Ph.D.) – Fizjologia albo Medycyna, 1995.
Laureaci Nagrody Nobla (wykładowcy):
- Sidney Altman – Chemia, 1989.
- John Fenn (zrobił doktorat na Yale w 1940, i był wykładowcą od 1962 do 1994) – Chemia, 2002.
- Tjalling Koopmans – Ekonomia, 1975.
- George Palade (profesor w Yale Medical School 1973–1990) – Fizjologia albo Medycyna, 1974.
- James Tobin – Ekonomia, 1981.
Laureaci Nagrody Pulitzera (absolwenci):
- Anne Applebaum (B.A. 1986) – zdobyła Pulitzera for non-fiction w 2004.
- Stephen Vincent Benét (B.A. 1919, M.A. 1920).
- Linda Greenhouse (M.A. 1978) – korespondentka New York Times z Sądu Najwyższego, Pulitzer w 1998.
- John Hersey (B.A. 1936).
- David M. Kennedy (M.A. 1964, Ph.D. 1968) – profesor Stanford University, zwyciężył w 2000 w kategorii Pulitzer in History za "Freedom from Fear: The American People in Depression and War, 1929–45".
- David McCullough (B.A. 1955) – sławny historyk, zdobywca dwóch Pulitzerów, najlepiej znany ze swych książek o prezydentach USA Harrym Trumanie i Johnie Adamsie.
- J. R. Moehringer (B.A. 1986) – reporter Los Angeles Times, zdobył Pulitzera w 2000 for Feature Writing
- Samantha Power (B.A. 1992) – zdobywca Pulitzera za książkę "A Problem from Hell: America and the Age of Genocide"
- Mark Schoofs (B.A. 1985) – reporter, zdobywca Pulitzera z roku 2000 for international reporting
- Lewis Spratlan (B.A. 1962, M.M. 1965) – kompozytor, zdobywca Pulitzera 2000 in Music za "Life is a Dream, Opera in Three Acts: Act II, Concert Version"
p Wendy Wasserstein, (M.F.A. 1976) – pisze sztuki teatralne, zdobyła Pulitzer dramatist za "The Heidi Chronicles"
- Thornton Wilder (B.A. 1920) – pisarz, twórca sztuk teatralnych, zdobywca dwóch Pulitzerów, pierwszego w 1928 z "The Bridge of San Luis Rey", z 2. w 1938 z "Our Town"; w 1963 r. odebrał the Presidential Medal of Freedom
- Bob Woodward (B.A. 1965) – dziennikarz, współautor "All the President's Men", za którą otrzymał 1. Pulitzera, drugą nagrodę zdobył w 2002 for National Reporting
- Doug Wright (B.A. 1986) – scenarzysta, zdobywca nagrody w 2004 for drama, zdobywca Tony Award
- Yehudi Wyner (B.A. 1950, B. Mus. 1951, M. Mus. 1953) – kompozytor, zdobył the Pulitzer Price for Music w 2006 za koncert fortepianowy 'Chiavi in Mano'; emerytowany profesor komponowania na Brandeis University
- Daniel Yergin (B.A. 1968)
Politycy, głowy państw, szefowie rządów:
- George W. Bush – prezydent Stanów Zjednoczonych (2001–2009)
- Bill Clinton – prezydent Stanów Zjednoczonych (1993–2001)
- George H. W. Bush – prezydent Stanów Zjednoczonych (1989–1993), wiceprezydent Stanów Zjednoczonych (1981–1989)
- Gerald Ford – prezydent Stanów Zjednoczonych (1974–1977)
- William Howard Taft – prezydent Stanów Zjednoczonych (1909–1913) i Prezes Sądu Najwyższego USA (1921–1930)
- Dick Cheney – wiceprezydent Stanów Zjednoczonych (2001–2009)
- John C. Calhoun – wiceprezydent Stanów Zjednoczonych (1829–1832)
Na Yale studiował także kandydat Partii Demokratycznej na prezydenta John Kerry oraz sekretarz stanu USA Hillary Clinton.
Oprócz tego na Yale studiowali: prezydent Meksyku Ernesto Zedillo, premier Turcji Tansu Çiller, prezydent Niemiec Karl Carstens i premier Włoch Mario Monti.
Inne znane osoby:
Spośród pozostałych osób wzmiankowanych w Wikipedii, z uniwersytetem związani są jako absolwenci i wykładowcy m.in.: John Ashbery (poeta), Jeffrey Hamburger (historyk sztuki),Stanley Milgram (psycholog społeczny), Tomas Venclova (poeta, literaturoznawca). Absolwentkami Yale są również zdobywczynie dwóch Oscarów, amerykańskie aktorki Meryl Streep i Jodie Foster.
Więcej o Uniwersytecie Yale przeczytacie tutaj.
16 marca 2012
Międzynarodowe... wagary :)
Jak przystało na bloga traktującego o międzynarodowym programie edukacyjnym, nie możemy nie wspomnieć tutaj o również międzynarodowym Dniu Wagarowicza (obchodzony jest on w Polsce i na Litwie).
21 marca to dzień, podczas którego obchodzi się wiele świąt, ale jednym z najbardziej znanych jest właśnie Dzień Wagarowicza. Uczniowie w wyjątkowy sposób chcą uczcić nadejście wiosny - zrywają się więc z lekcji, by móc przez cały dzień cieszyć się urokami wiosennej pogody.
Skąd się to wzięło?
Od dawna wiadomo, że wagary nasilają się zwłaszcza w okresie wiosennym, a potęguje je ładna, słoneczna pogoda. Jest to typowe dla większości ludzi mieszkających w strefie klimatu umiarkowanego - następuje wiosenne rozprężenie i narasta ogromna chęć przebywania na świeżym powietrzu w miejscu pełnym słońca, następujące po długim jego braku podczas zimy.
Dzień Wagarowicza upamiętniający nadejście wiosny to co prawda nadal nieformalne święto, jednak wiele władz szkolnych próbuje ograniczyć lub na swój sposób zalegalizować wagary w tym dniu poprzez organizację imprez szkolnych (i pozaszkolnych) oraz okolicznościowych wyjść (np. do najbliższego parku w celu uczczenia pierwszego dnia wiosny, w postaci tradycyjnego topienia Marzanny – symbolu odchodzącej zimy).
21 marca już w przyszłą środę - życzymy Wam dobrej pogody! :)
14 marca 2012
Associations of IB World Schools
Środowisko International Baccalaureate Organization to rozbudowana i potężna sieć międzynarodowych powiązań. Jej prawne działanie umożliwia nie tylko wypracowana przez lata sprawna komunikacja, ale także instytucje związane z IBO. Mowa tutaj między innymi o Associations of IB World Schools.
Associations of IB World Schools (stowarzyszenia szkół należących do programu IB - czyli IB World Schools) to grupy szkół IB, które zrzeszają się, by móc wspierać się wzajemnie w różnych sytuacjach a ich istnienie zatwierdzone są przez International Baccalaureate Organization. Stowarzyszenia takie powstają w różnych krajach, opierają się na różnych systemach powiązań, mają różną wielkość oraz zasięg i zakres działania. Stanowią one pewnego rodzaju przestrzeń dla współpracy międzyszkolnej, spotkań i dzielenia się doświadczeniami, inicjatywami i projektami.
Wszystkie te stowarzyszenia pełnią kluczową rolę we wspieraniu sieci IB World Schools, także od strony administracji państwowej.
Jakie stowarzyszenia i gdzie działają na świecie zobaczycie tutaj
12 marca 2012
Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa pierwsza - Language A1: Literature and performance
Dziś pod lupę idzie ostatni przedmiot z grupy I.
Przedmiot Language A: Literature and performance to przedmiot intedyscyplinarny, nauczany jedynie na poziomie podstawowym, w języku anglieskim (na specjalny wniosek także w języku francuskim i hiszpańskim).
Jako przedmiot interdyscyplinarny łączy w sobie naukę literatury oraz sztuki teatralnej i występów scenicznych. Celem przedmiotu jest badanie dynamicznych związków literatury z teatrem. Centralne dla tego przedmiotu jest oddziaływanie zdolności płynnego czytania, umiejętności krytycznej dyskusji na praktyczne, estetyczne i symboliczne elementy występów teatralnych.
Kurs składa się z trzech części, każda skupia się na innych aspektach literatury i występów artystycznych. Jako całość części te obejmują naukę krytycznego studiowania tekstów, badania wybranych tekstów i umiejętności jego odtwarzania. Uczniowie poznają, badają i przerabiają zarówno działa dramatyczne jak i prozę rozwijając swój intelekt, wyobraźnię i kreatywność.
Kluczowe cechy programu i modelu oceny tego przedmiotu są następujące:
- dostępny jedynie na poziomie podstawowym (standard level),
- poziom podstawowy wymaga minimum 150 godzin przedmiotu,
- uczeń musi przerobić minimum pięć tekstów pisanych, obejmujących podstawowe rodzaje literackie,
- zrozumienie w jaki sposób język, kultura i kontekst determinują znaczenia możliwe jest dzięki badaniu tekstów z różnych kultur, rodzajów i okresów
- uczniowie rozwijają silne zdolności ustnej i pisemnej ekspresji i szereg umiejętności scenicznych,
- ocenę przeprowadza się poprzez kombinację sprawdzianów, prac pisemnych, scenicznych i ustnych ćwiczeń
- na oficjalną ocenę składają się dwa eseje - jeden dotyczący dramatu, drugi poezji
- uczniowie muszą również napisać pracę opartą na krytycznej analizie tekstu, który później zaprezentują po wcześniejszym jego zaadaptowaniu.
Cele przedmiotów z grupy pierwszej są następujące:
- zapoznanie uczniów z szeroką gamą utworów z różnych epok, okresów, stylów i rodzajów;
- rozwój zdolności uczniów do szczegółowej analizy danego tekstu i znajdowania trafnych powiązań i skojarzeń;
- rozwój umiejętności ekspersji zarówno na piśmie jak i w mowie;
- zachęcanie do zwracania uwagi na znaczenie kontekstu w jakim powstawały utwory i teksty;
- zachęcanie do doceniania odmiennej perspektywy osób żyjących i tworzących w innych kulturach poprzez zapoznanie się z wytworami tej kultury;
- wzbudzanie w uczniach podziwu dla formalnych, stylistycznych i estetycznych właściwości utworów;
- promowanie przyjemności wynikającej z zainteresowania literaturą i językiem.
Do szczególnych celów przedmiotu Language A: literature and performance zaliczamy natomiast:
- wyposażenie uczniów w zdolność do analizowania szeregu tekstów i występów artystycznych w sposób krytyczny i z wyobraźnią,
- wzmacnianie zdolności ucznia do artykułowania ich reakcji na dzieła i występy w różnych stylach i kontekstach,
- zapoznanie uczniów z szeregiem umiejętności scenicznych,
- rozszerzanie perspektywy uczniów poprzez zapoznawanie ich z różnymi dziełami z różnych kultur, rodzajów i gatunków,
- popieranie osobistego i pełnego pasji podejścia do literatury i sztuki scenicznej i prowadzenie do lepszego zrozumienia samego siebie.
Więcej na temat tego przedmiotu przeczytacie na www IBO oraz po tym linkiem.
9 marca 2012
Głos eksperta: Pre - IB ciąg dalszy - czego wymagają nauczyciele oraz czy potrzebne są podręczniki?
To już ostatni tekst o klasie Pre-IB, w którym pragnę przybliżyć, na czym uczniowie muszą się skupić podczas roku przygotowania do programu Matury Międzynarodowej.
Każda szkoła ma prawo określić własną podstawę programową dla klas Pre-IB, dobierając konkretne przedmioty i zakres materiału. Zazwyczaj przedmiotów tych jest dużo, ponieważ uczeń ma mieć pod koniec roku chociażby podstawową wiedzę z każdego obszaru: nauk humanistycznych, ścisłych, matematyki.
Niestety, ten rok jest jedyną okazją do zdobycia wiedzy, na przykład o historii czy geografii Polski, ponieważ w samym już programie nie ma na to czasu i nie wchodzi to w zakres przedmiotów IB.
Nie istnieje jedna, przyjęta przez wszystkie szkoły lista podręczników dla uczniów klasy Pre-IB. Z tego, co mi wiadomo, na rynku polskim takie ksiażki nawet nie istnieją. Dlatego w wielu szkołach podstawą są skrypty napisane przez nauczycieli danych przedmiotów. Tak było w mojej szkole w przypadku np. chemii. Pozwala to na określenie konkretnych wymagań i jednocześnie zarysowanie programu na ten rok. W przypadku wielu przedmiotów, żadne podręczniki nie są używane. Lekcje opierają się na wykładach prowadzonych przez nauczycieli i na jednoczesnym robieniu notatek. Ten sposób nauczania jeszcze bardziej pozwala na swobodny, autorski program nauczania.
Najważniejszy przemiot to chyba język angielski. Nauczyciele muszą doprowadzić do swoistego wyrównania poziomu wszystkich uczniów do takiego, w którym nie będą mieli problemu ze swobodnym wysławianiem się oraz pisaniem na dowolny temat. Uczeń wybiera też zazwyczaj inny język obcy, najczęściej niemiecki, hiszpański czy francuski.
Na historii nauczyciel skupi się na historii Polski oraz na umiejętności interpretacji źródeł, czyli na umiejętności, która przyda się bardzo osobom, które wybiorą za rok History. Podobnie w przypadku geografii, gdzie mówi się o Polsce, aby przekazać uczniom przynajmniej podstawową wiedzę na ten temat. Na przedmiotach takich jak chemia, biologia czy fizyka nauczymy się przeprowadzać doświadczenia i pisać z nich raporty. Zdobędziemy również podstawową wiedzę. W trakcie lekcji matematyki nauczyciel pokaże jak korzystać z kalkulatora graficznego, który wydaje się przerażający na samym początku, ale okazuje się jednym z najbardziej przydatnych narzędzi naukowych.
Oczywiście Pre-ajbiki zostaną wprowadzeni też w świat CASu, czyli Creativity, Action, Service. Dowiedzą się, jak można ów przedmiot realizować w następnych latach i co jeszcze jest konieczne, aby go zaliczyć. W niektórych szkołach prowadzony jest również wstęp do TOK - Theory of Knowledge.
Zazwyczaj jest tak, że w klasie Pre-IB lekcje prowadzone są na początku w języku polskim. Stopniowo wprowadzane jest przydatne słownictwo i pojęcia i jednocześnie jezyk wykładowy zmienia się na angielski.
Jak już wspominałem w poprzednich tekstach, nie można zbytnio generalizować jeśli chodzi o klasę Pre-IB, również w kwestii podręczników i przedmiotów, ponieważ każde liceum ma wolną rękę jeśli chodzi o te aspekty.
Tekst: Jan Skrzypczak, IB Tutoring
7 marca 2012
Partnerzy: Wiosenne projekty Maturowa
Wraz z nadchodzącą wiosną w Maturowie rozpoczynają się nowe projekty.
W poprzednim roku z warsztatów Maturowa skorzystało 501 osób, warsztaty odbyły się w 6 województwach, podczas niemal każdego weekendu od lutego do kwietnia.
Wychodząc naprzeciw tegorocznym Maturzystom, w nowym sezonie Maturowo proponuje udział w 2 projektach:
1. Warsztaty z WOS-u i historii „Rozkuj się i zapączkuj wiosną”
Udział w tym projekcie sprawi, że maturzyści przeniosą się na chwilę w świat studenta, poczują klimat uczelni.
W trakcie warsztatów omówione zostaną pułapki i haki maturalne, utrwalone najważniejsze zagadnienia z WOS-u i historii. Uczestnicy przećwiczą zasady pisania wypracowania maturalnego.
A wszystko to przy wykorzystaniu najnowszych narzędzi edukacyjnych m in platformy e-learningowej Maturowa.
Do wyboru są 4 działy tematyczne z WOS-u oraz 2 działy z historii.
Warsztaty z WOS-u trwają 2 weekendy – 30h, natomiast warsztaty z historii 1 weekend – 15h.
2. „1-dniowa powtórka LAST MINUTE” z WOS-u i historii
Doktoranci – trenerzy Maturowa, uchylą rąbka tajemnicy na temat studiowania!
Powtórzą z maturzystami najtrudniejsze zagadnienia z WOS-u i historii, podsumują zasady pisania wypracowania i wskażą najczęstsze pułapki maturalne.
Dodatkowo naładują każdego dobrą energią, tuż przed maturą.
Powtórka last minute z danego przedmiotu trwa tylko 1 dzień (28 lub 29 kwietnia), tak więc każdy znajdzie na nią czas i bez problemu będzie mógł dojechać z odległych miejsc.
Oba projekty odbędą się w kwietniu w 6 miastach: Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Krakowie i Sopocie.
Więcej informacji oraz możliwość zapisów na stronie www.maturowo.edu.pl.
Chcesz wziąć udział w Powtórce LAST MINUTE? Dołącz do wydarzenia na facebooku!
5 marca 2012
Uniwersytet Harvarda
University of Harvard (Harvard University, Uniwersytet Harvarda) jest prywatną amerykańską uczelnią, znajdującą się w Cambridge w stanie Massachusetts, założoną w 1636 roku przez władze stanowe. Czyni ją to najstarszą w USA, a także pierwszą na prawach miejskich w kraju. Historia Harvardu, wpływy i bogactwo sprawiły, że jest jednym z najbardziej prestiżowych Uniwersytetów na świecie.
Harvard został nazwany na cześć pierwszego dobroczyńcy, duchownego purytańskiego Johna Harvarda, chociaż uniwersytet nigdy nie był formalnie związany z kościołem. Świecka uczelnia przez XVIII i XIX wiek wyrobiła sobie opinię ośrodka kultury, głównie wśród elit Bostonu.
Uniwersytet składa się z jedenastu oddzielnych jednostek naukowych>, dziesięciu wydziałów oraz Instytutu Radcliffe’a – z kampusami na całym obszarze metropolitalnym Bostonu. Zatrudnia około 2tys. wykładowców aby nauczali i pomagali 6 tys. studentów licencjackich, 14 tys. podyplomowych i zawodowych.
Harvard składa się z następujących wydziałów:
- Nauki i Sztuki (na Harvard College + uzupełniające studia magisterskie)
- Kształcenia ustawicznego (Harvard Summer School + Harvard Extencion School)
- Medyczny
- Stomatologiczny
- Prawa
- Handlowy
- Politechniczny i Nauk Stosowanych
- Uzupełniające studia magisterskie Projektowania
- Uzupełniające studia magisterskie Edukacji
- Szkoła Publicznej Służby Zdrowia
- Instytut Zaawansowanej Nauki Radcliffe’a
- Szkoła Kennedy’ego
Znani Hardvardczycy:
- Natalie Portman
- Czesław Miłosz
- Barack Obama
- Bill Gates
- Mark Zuckerberg (tak to tu powstał facebook :) )
By dowiedzieć się więcej warto odwiedzić stronę internetową.
2 marca 2012
IB Memes - Matura Międzynarodowa na wesoło
Mamy piątek, weekendu początek, więc dziś coś zabawnego :)
Program IB często kojarzony jest z morderczą pracą nad książkami i projektami. Stopień trudności, jaki przypisuje się przedmiotowym kursom w ramach matury międzynarodowej, urasta czasem do niewyobrażalnych rozmiarów, co często przeradza się w twórcze interpretacje :)
Jednym z przykładów twórczego wykorzystania faktu, że nauka w programie IB to ambitny pomysł jest IB Memes.
Oto kilka memów właśnie z tego fanpage’a na facebooku:
Subskrybuj:
Posty (Atom)