28 listopada 2013

Dlaczego warto docenić Extended Essay?

[źródło]

Extended Essay to element składowy programu Matury Międzynarodowej czasem uważany w pewnym aspekcie za uciążliwy. Wszystkie duże projekty zaliczeniowe, które pisze się dłużej niż standardowe wypracowanie mają w sobie coś, co może spędzać sen z powiek i wzbudzać coś w rodzaju lęku :) Warto jednak konieczność włożenia niemałego trudu w napisanie EE docenić.

Jakiś czas temu na McGill University in Canada, Warwick University w Wielkiej Brytanii i University of Virginia w USA przeprowadzono badania pt. “Exploring the learning outcomes of the IB extended essay in preparing students for university studies in Canada”, “Student perceptions of the value of the International Baccalaureate extended essay in preparing for university studies” oraz “Exploring the benefits of the International Baccalaureate extended essay for university studies at the University of Virginia (UVA)” (o tych ostatnich wspominaliśmy już na blogu).

Okazuje się, że praca związana z napisaniem EE ma realne przełożenie na rozwój umiejętności, które ułatwiają dalszą naukę na poziomie akademickim. Spełnienie tego wymogu programu matury międzynarodowej wymaga bowiem samodzielnych, pogłębionych badań na temat wybrany spośród sześciu głównych dziedzin w IBDP.

Do najważniejszych wyników trzech wymienionych wyżej badań zaliczyć można następujące wnioski:
  • studenci, którzy ukończyli program IB znacznie lepiej radzą sobie w procesie wyszukiwania informacji potrzebnych do realizacji zadań i badań na studiach
  • absolwenci IBDP wykazują bardziej elastyczny stosunek do nauki - rzadziej traktują ją jako konieczność zapamiętania wymaganego materiału
  • studenci z dyplomem IB zwracają uwagę na pozytywne doświadczenia związane z pracą badawczą nad EE, co przekłada się u nich na większą pewność w wypełnianiu podobnych zadań na studiach

Udowodniono więc (naukowo ;)), że Extended Essay to bardzo element programu IB, który rozwija przydatne umiejętności, a doświadczenie zdobyte przy jego przygotowywaniu może ułatwić życie akademickie. Zatem nie ma się co ociągać - EE wcale nie jest takim niewdzięcznym zadaniem ;)

Więcej na temat samych badań przeczytacie na IBO Blogs.


21 listopada 2013

IB World Schools: International School of Geneva



Witajcie ponownie w naszym małym przewodniku po szkołach IB na świecie. W dzisiejszym wpisie zajmiemy się placówką od której zaczęła się historia matury międzynarodowej.

International School of Geneva (w języku francuskim: Ecole Internationale de Geneve ), znana również jako Ecolint to prywatna szkoła międzynarodowa z siedzibą w Genewie, w Szwajcarii. Jest to najstarsza działająca szkoła międzynarodowa na świecie. Program International Baccalaureate, powstał na terenie kampusu Boissière Grande. W 2006 roku brytyjski Guardian wymienił ją jako jedną z najlepszych szkół międzynarodowych na świecie. Placówka jest również członkiem Grupy Szkół G20.

Szkoła została założona w 1924 roku przez członków Ligi Narodów oraz Międzynarodowej Organizacji Pracy, które to swoje siedziby miały w Genewie. Kolejne lata to ciągły rozwój placówki i powiększanie jej struktury.

W 1968 szkoła zaangażowała się w tworzenie międzynarodowego programu edukacyjnego International Baccalaureate, na początku tylko w języku francuskim i angielskim.

Szkoła obecnie składa się z trzech ośrodków-kampusów rozrzuconych po Genewie:
  • La Grande Boissière (nazywany również LGB) to największy i najstarszy ośrodek z posród całej trójki.
  • La Châtaigneraie (nazywany La Chat) został dołączony do Ecolintu w 1971 roku.
  • Campus des Nations (zwany Nations) otwarty w 2005 roku. Podzielony na dwie lokalizacje Saconnex i Pregny. 

Absolwentami szkoły są między innymi tacy słynni aktorzy jak Christopher Lambert, Olivier Perez czy Michael Douglas. Oprócz tego szkołę ukończyło wielu polityków, naukowców z całego świata, a nawet członkowie rodzin królewskich.

[źródło]


14 listopada 2013

Wpływ CAS na świadomość obywatelską - badania


Czym jest świadomość obywatelska? Czy IB ma wpływ na jej rozwój? Na te właśnie pytania odpowiadają przeprowadzony niedawno projekt badawczy.

Badanie dotyczyło powiązań między koniecznością wypełnienia CASu (Creativity, Action, Service) rozwija dojrzałość i świadomość obywatelską uczniów.
Świadomość obywatelska ma wiele definicji, większość z nich skupia się na indywidualnym poczuciu przynależności i odpowiedzialności oraz przywiązaniu do danej społeczności, a także na zachowaniach, jakie jednostka wykonuje w kontekście społeczności, do której należy.
Przeprowadzone badanie wykazało, że mimo iż większość uczniów nie ma w pełni wykształconej obywatelskiej świadomości, jednak większość poprawnie wybiera cele swoich aktywności w ramach projektów CAS. Zazwyczaj są to działania mające na celu pomoc i wsparcie dla innych. Zazwyczaj aktywność ta ma wymiar lokalny oraz o charakterze edukacyjnym i fundrisingowym.
Pozwala to sądzić, że dzięki obowiązkowemu CAS podobne postawy i działania są wzmacniane tym samym wspierają rozwój świadomości obywatelskiej.

Podsumowanie badań znaleźć można pod tym linkiem. Inne badania przeprowadzane przez IBO znajdują się na stronie IBO.


8 listopada 2013

Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa piąta - Mathematics: Further Mathematics SL


Pora na ostatni kurs z piątej grupy przedmiotów Mathematics - Further Mathematics SL!

Kurs Further mathematics SL dostępny jest jedynie na poziomie podstawowym, jednak jest to kurs zaawansowany. Skierowany jest do uczniów, którzy posiadają solidnie ugruntowaną podstawową wiedzę matematyczną oraz odznaczają się zdolnościami analitycznymi i technicznymi oraz interesują się matematyką, wiążą z tym przedmiotem dalszą naukę na poziomie uniwersyteckim.

Przedmiot ten skupia się na wszystkich gałęziach matematyki, pozwalając uczniom tym samym poznanie złożoności tej dziedziny i zachęcając do jej eksplorowania. Wymaga od uczniów nauki matematyki w szerokiej perspektywie, poznawania i badania jej na różnych poziomach.

Mimo iż jest to przedmiot na poziomie podstawowym, wymaga on jednak bardzo dobrej znajomości matematyki i osoby, które chciałby podjąć się realizacji tego kursu, powinny opanować wiedzę na tym samym poziomie, jaki wymagany jest od uczniów podejmujących kurs Mathematics HL.

Podobny jest również poziom egzaminów - pokrywa się on z poziomem pytań na egzaminach z Mathematics HL. Jeśli więc ktoś wolałby uczyć się matematyki na mniej rozwiniętym poziomie lepiej by wybrał Mathematics SL lub mathematical studies SL.

Więcej szczegółów na temat tego kursu znajdziecie na stronie IBO.org