31 stycznia 2013

Podbij swoje IQ


Każdy z nas słyszał o IQ, czyli o ilorazie inteligencji. Jednak niewiele osób wie, czym naprawdę jest IQ i jak się zmienia.
Według jednej z definicji inteligencja jest zdolnością jednostki do rozumienia otaczającego ją świata i radzenia sobie w nim. Przyjmując takie tłumaczenie trzeba zauważyć, że to pojęcie zależy od wielu czynników: naszych zdolności zapamiętywania, funkcjonowania naszego mózgu, ale także od naszej zdolności poznawczych - spostrzegawczości, pamięci itd. IQ jest liczbą, która ilustruje poziom inteligencji. Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione czynniki możemy wysunąć konkluzję, że IQ nie jest stałe - zależy od naszej kondycji w danym dniu, a także od naszego wieku i stopnia wyćwiczenia umysłu. A skoro wiemy, że iloraz inteligencji ten jest zmienny, możemy nad nim popracować i go zwiększyć.

Po pierwsze trzeba zacząć używać intelektu! Pomimo że to zdanie brzmi bardzo banalnie, jest również bardzo prawdziwe. Jedną z grup, która charakteryzuje się wysokim IQ są szachiści. Ćwicząc grę każdego dnia, myśląc nad rozwiązaniami szachowymi i tym, jak uniknąć przegranej, cały czas ćwiczą intelekt. Jest wiele prostych ćwiczeń, które możemy wykonywać sami w domu, aby zwiększyć swoje IQ. Jeden z psychologów, dr Lehr opracował zestaw takich ćwiczeń i nazwał je Mentalnym Treningiem Aktywizującym (MTA). Wśród ćwiczeń MTA jest np. tworzenie wyrazów z jednego długiego wyrazu np.: ze słowa gospodarka możemy stworzyć wyrazy: arka, gospoda, spod, dok, draka itd. Oczywiście, każde z utworzonych słów musi być wyrazem faktycznie istniejącym. Gdy już dojdziecie do wprawy w tworzeniu takich wyrazów, możecie utrudnić ćwiczenie wykonując wszystko w pamięci.
Kolejnym rodzajem ćwiczeniem jest rozwijających umysł są zadania wykorzystujące kreatywność. Przykładowo: możesz wziąć do ręki prosty przedmiot np.: butelkę i wymyślić do niej 20 nietypowych zastosowań. Na pewno będziesz miał dużo zabawy, a przy okazji poćwiczysz umysł. Możesz też pobawić się w skojarzenia i spróbować wymyślić co mają ze sobą wspólnego dwie niedokrewne rzeczy np.: kanapka i rower.
Są również bardziej tradycyjne metody ćwiczenia intelektu. Wystarczy, że zaczniesz rozwiązywać krzyżówki, sudoku, grać w szachy, warcaby albo scrabble. Jest to zabawna metoda na zwiększenie IQ ponieważ możesz ją wykonywać z przyjaciółmi, a tym samym będziesz się dobrze bawił.

Pamiętajcie, że poziom IQ nie jest dany raz na zawsze. Ćwiczenia intelektualne mogą znacznie zwiększyć sprawność Waszego umysłu. Dlaczego warto to robić? Choćby dlatego, że ludzie o większym ilorazie inteligencji szybciej odnoszą sukcesy, lepiej radzą sobie z problemami. Czują się też szczęśliwsi i zdrowsi. Więc nie pozostaje nam nic innego jak ćwiczyć!

A teraz zadanie dla Was: ile słów uda wam się wymyślić z wyrazu: przedszkole? Pamiętajcie, możecie zamieniać litery kolejnością, a wymyślone słowa muszą znajdować się w słowniku języka polskiego.

29 stycznia 2013

Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa trzecia - Individuals and societies: Global politics


Global politics to nowy przedmiot w programie The International Baccalaureate Diploma Programme. Od 2012 roku trwają zajęcia pilotażowe. Docelowo ma być oficjalnie wprowadzony do trzeciej grupy przedmiotów - Individuals and societies - w roku 2015. Aktualnie kurs ten oferują jedynie szkoły, które wzięły udział w autoryzowanym pilotażu.

Program Global politics obejmuje poznanie i przyswojenie podstawowych politycznych pojęć, takich jak władza, wolność i równość, w różnych kontekstach i na różnych poziomach. Uczniowie w ramach tego przedmiotu mogą rozwijać zrozumienie lokalnych, krajowych i międzynarodowych wymiarów globalnej działalności politycznej. Kurs pozwala również na zbadanie sposobu, w jaki problemy polityki wpływają na ich własne życie.

Globa politics to dynamiczny i stymulujący przedmiot, który swoje źródło czerpie z różnych dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych. Kurs pilotażowy został opracowany we współpracy z nauczycielami i konsultantami z różnych dziedzin naukowych o różnorodnym doświadczeniu i wiedzy. Autorzy próbnego programu inspirowali się również sylabusami innych szkół, które z sukcesem realizują programy skoncentrowane na naukach politycznych.

Kurs pomaga studentom zrozumieć abstrakcyjne koncepcje polityczne poprzez odniesienie ich do rzeczywistych przykładów i studium przypadku. Zachęca również do porównywania tych przykładów i studium przypadku, by uzyskać różnorodne perspektywy. Rozwijanie myślenia i świadomości o poziomie międzynarodowym stanowią serce tego kursu. Zachęca on do dialogu i debaty oraz pielęgnowania zdolności interpretowania różnorodnych, czasem przeciwstawnych twierdzeń.

Zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym uczniowie muszą zrealizować główny trzon tematyczny - “Społeczeństwo, władza i polityka”. Składa się on z czterech części:
  • Władza, suwerenność i stosunki międzynarodowe
  • Prawa człowieka
  • Postęp
  • Pokój i konflikty
Uczniowie realizujący poziom rozszerzony muszą dodatkowo zbadać poprzez studium przypadku dwa wybrane współczesne wyzwania polityczne.

Ćwiczenie stanowiące środek do oceny wewnętrznej wymaga podjęcia zaangażowanej działalności i złożenia pisemnego raportu podsumowującego przeprowadzone w ten sposób badanie. Przykładem takiego zaangażowanego działania jest np. wywiad z członkiem lokalnej organizacji pozarządowej prowadzącej statusowe działania lub wzięcie udziału w wydarzeniu związanym z życiem obywatelskim i politycznym.

Więcej na temat tego przedmiotu przeczytacie na stronie internetowej IBO pod tym linkiem.

26 stycznia 2013

Przejdź na dietę – zadbaj o swój mózg


„Mój Mózg? To mój drugi ulubiony organ” – tak zwykł mówić jeden z najbardziej znanych reżyserów Woody Allen. A skoro mózg jest organem, to znaczy, że można o niego dbać nie tylko ćwiczeniami, ale także odpowiednią dietą. Ćwiczenia umysłowe mogą pomóc w zwiększeniu poziomu IQ o nawet 30 punktów. Dieta natomiast pomoże usprawnić jego pracę i wzmocnić wydajność. Może warto więc spróbować specjalnej diety “dla mózgu”?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że nasz mózg nie lubi, gdy się odchudzamy.
Najlepiej wpływają na niego nienasycone kwasy tłuszczowe, których najwięcej można znaleźć np. w orzechach, czy oliwie z oliwek. Nasz mózg bardzo lubi także ryby, awokado a nawet… olej z rzepaku i siemienia lnianego. Warto więc podczas następnych zakupów zapakować do koszyka zamiast zwykłego oleju słonecznikowego jego zdrowszą rzepakową czy lnianą wersję. Mózg Wam za to podziękuje.
Dlaczego nienasycone tłuszcze są tak ważne? Ponieważ wpływają na osłonkę mielinową w naszym mózgu. Osłonka ta jest niczym izolator i jeśli posiada odpowiednie mikroelementy izoluje lepiej, co w efekcie daje sprawniejsze i szybsze przekazywanie informacji i szybszą pracę mózgu.
Co jeszcze lubi drugi ulubiony organ Woodiego Allena? Oczywiście witaminy. Dla mózgu najważniejsze są witaminy C i B, które wzmacniają i poprawiają wydajność pracy naszego organizmu. Witaminy typu B potrzebne są do budowy komórek nerwowych, usprawniają też ich funkcjonowanie. Znajdziemy je np.: w mięsie (wieprzowina, wołowina, drób), w jajkach, mleku, zielonych warzywach liściastych, ryżu czy orzechach. Jeśli chodzi o witaminę C to szukajcie jej w warzywach i owocach: porzeczkach, papryce, pomidorach, brukselkach, truskawkach, poziomkach czy cytrynach.
Warto także zaopatrzyć nasz mózg w duże ilości przeciwutleniaczy, które uchronią nas przed utratą takich zdolności jak zapamiętywanie faktów, ocenianie czy rozumowanie. W przeciwutleniacze bogate są np. warzywa: brokuły, papryka, pomidory, marchew oraz owoce: truskawki i pomarańcze.
Nie wolno zapominać również o wodzie, bo to przecież z niej w prawie 70% składa się nasze ciało. Regularne picie wody przeciwdziała odwodnieniu organizmu, a to chroni przed niedokrwieniem, które bardzo szkodzi naszemu ciału. Codziennie należy wypijać od 6 do 8 szklanek wody.
Pamiętać należy także o codziennym jedzeniu śniadania. Zapewni to energię na samym początku dnia i sprawne funkcjonowanie do wieczora.

A jak z Waszymi nawykami żywieniowymi? Pamiętacie o tym, żeby dbać nie tylko o ciało, ale także o umysł? Napiszcie o tym w komentarzach.

24 stycznia 2013

Co jeszcze w tym roku czeka uczniów klasy II DP?


Sesja egzaminów maturalnych coraz bliżej. Dzielimy się więc z Wami informacją o tym, co mniej więcej zostało jeszcze do zrobienia uczniom drugich klas z maturą międzynarodową. Wszystko na przykładzie naszego partnera - liceum wchodzącego w skład Zespołu Szkół Prywatnych w Katowicach.

W tej chwili trwa to, co najprzyjemniejsze, czyli sezon studniówkowy. W naszej partnerskiej IB World School - LO im. M. Wańkowicza w Katowicach - bal maturalny odbędzie się 1 lutego 2013. Następnie uczniów czeka seria próbnych egzaminów (mock exams) przygotowanych i ocenianych przez nauczycieli ze szkoły. W ostatnich dniach marca nastąpi wystawienie ocen końcowych (predicted grades). Zajęcia dydaktyczne kończą się 26 kwietnia.
Zanim rozpoczną się egzaminy uczniowie klasy II DP muszą złożyć Extended Essay (to już do 25 stycznia!) i TOK Essay (do końca miesiąca). Rozliczenie CASu nastąpi pod koniec marca. W lutym lub marcu odbędzie się ustny egzamin z Language B (individual oral). Przed połową marca należy złożyć pisemne prace (internal assessment IA z takich przedmiotów jak geografia, historia, psychologia...) i sprawozdania z doświadczeń (practical work internal assessment, dotyczące to biologii, chemii i fizyki).

Następne są już tylko egzaminy. Rozpoczną się już 30 kwietnia i w sumie obejmą 15 dni. Dokładną rozpiskę egzaminów zaprezentujemy Wam w przyszłym tygodniu.

A jak w Waszych szkołach wyglądają terminy oddawania prac i zaliczania przedmiotów? EE i TOK gotowe? No i studniówki - były już/będą?

22 stycznia 2013

Uniwersytety świata: Copenhagen Business School



Copenhagen Business School (CBS), czyli Kopenhaska Szkoła Biznesu, to największa szkoła biznesowa na północy Europy i jedna z największych w Europie ogólnie. Studiuje na niej ponad 19 000 studentów, których naucza ponad 600 wykładowców.

CBS założona została w 1917 roku przez Duńskie Stowarzyszenie Popierania Edukacji Biznesowej. W 1965 roku została przejęta przez państwowy system edukacji. Dziś podlega ustaleniom duńskiego Universitetsloven (University Act) z 2003 roku. CBS oferuje światowej klasy, bazujące na najnowszych badaniach programy studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich, jak również podyplomowych. Prowadzi też studia MBA.
Uniwersytet ten tworzy i dostarcza prawdziwej i rzetelnej wiedzy. Jego przedstawiciele biorą udział w publicznych debatach, a wyniki ich działalności naukowej są regularnie publikowane. Jako specjaliści budują bazę ekspertów i doradców w dziedzinie biznesu, administracji i polityki.

CBS rozwija i dzieli się zasobami wiedzy we współpracy z innymi uczelniami, przedsiębiorstwami i organizacjami, i dzięki temu przyczynia się do rozwoju gospodarki, przedsiębiorczości i społeczeństwa.

Uniwersytet oferuje wiele ciekawych kierunków, z których część wykładana jest w języku angielskim. Bazę kierunków znajdziecie tutaj.

Studenci CBS mogą włączać się w różnego rodzaju działalność pozanaukową.
Podstawową organizacją studencką jest tutaj CBS Students, łącząca osoby z różnych kierunków przez wspólne projekty. Innymi organizacjami zrzeszającymi grono uczących się na CBS są 360˚ Students for Sustainability, AIESEC CBS i IBP Union.
Wokół uniwersytetu działają następujące sekcje sportowe: badminton, koszykówka mężczyzn i kobiet, krykiet mężczyzn i kobiet, unihokej mężczyzn i kobiet, piłka nożna mężczyzn i kobiet, piłka ręczna mężczyzn i kobiet, jeździectwo, rugby mężczyzn i kobiet, bieganie, narciarstwo, tennis i siatkówka.


Akademik, w którym mogą mieszkać studenci CBS jest najlepszym akademikiem na świecie. Główny kompleks, Plads Solbjerg, został otwarty w 2000 roku i oferuje 34.000 m2 powierzchni do życia i nauki otoczonej otwartą przestrzenią i ogrodami.


Wśród pozostałych udogodnień dostępnych na uczelni wymienić należy ogólnodostępny Internet zarówno przewodowy jak i bezprzewodowy, multimedialne pracownie, laboratoria, pracownie przeznaczone do pracy projektowej w grupach, komputery i bogatą bazę pomocy naukowych. Komputery są wymieniane na nowe modele co najmniej raz na trzy lata.

Copenhagen Business School prowadzi wiele badań o szerokim zakresie tematycznym. Wokół uczelni skupia się wiele centrów badawczych. Uniwersytet bierze również udział w licznych wymianach zagranicznych i międzyuczelnianych. Od lat zajmuje czołowe miejsca w rankingach najlepszych szkół biznesowych i uniwersytetów na świecie.

Więcej na temat Copenhagen Business School dowiecie się ze strony internetowej uczelni: www.cbs.dk


17 stycznia 2013

Uwierz w motywatory - ucz się skutecznie

“You can have anything you want 
if you are willing to give up the belief that you can’t have it”. 
— Robert Anthony

Problemy ze skupianiem się na nauce, czy chęcią by ją rozpocząć dotyczą każdego z nas. Są związane nie tylko z naszym otoczeniem, ale także z wewnętrznymi rozterkami czy stanem fizycznym. Brak motywacji może skutecznie utrudniać rozpoczęcie jakiegokolwiek działania, nie tylko nauki. Jak więc walczyć z sytuacją, gdy nasza wewnętrzna niechęć do wszystkiego wygrywa? Co nam może pomóc w motywacji?

Pierwszym bastionem mobilizacji są… rodzice i opiekunowie. Tak, tak, to właśnie dzięki ich upominaniu i uparciu pamiętamy o tym, że nawet w czasie wolnym trzeba zajrzeć do książek. I mimo, że czasem to ciągłe przypominanie może być denerwujące, z reguły przynosi dobre efekty, które dostrzega się dopiero po pewnym czasie.
Często w skupieniu na nauce przeszkadzają nam znajomi i chęć spędzania z nimi czasu. Może wydawać się, że nauka i przyjaciele wzajemnie się wykluczają. Nic bardziej mylnego. Można zorganizować z kolegami spotkania naukowe, podczas których będziecie się razem uczyć, wyjaśniać wątpliwości, wykluczać błędne odpowiedzi. Podczas takich spotkań na pewno nie raz stoczycie ciekawe rozmowy naukowe, dzięki którym poszerzycie swoją wiedzę o treści nadprogramowe jednocześnie dobrze się bawiąc.
Oczywiście sami również możecie mobilizować się do nauki. Po pierwsze należy zacząć od pozytywnego myślenia. Trzeba skończyć z przekonaniem, że zagadnienia są trudne, że niemożliwe jest nauczenie się takiej partii materiału i że się nie chce. Zamiast tego można wypisać zalety nauki danego przedmiotu i co dzięki zdaniu testu/egzaminu można osiągnąć. Warto więc zapomnieć, że coś jest niemożliwe i dać szansę podejściu typu „spróbuję”.
Po drugie należy pomyśleć, że uczymy się dla siebie, aby coś osiągnąć. Trzeba uświadomić sobie, że nauka może być ciekawa. Dla ułatwienia można zacząć od przedmiotów, które się lubi. Zachęceni pozytywnymi wynikami z jednego przedmiotu, chętniej weźmiemy się za trudniejsze.
Kolejnym krokiem, który pomoże nam przekonać się do nauki jest podzielenie materiału na partie. Kiedy zobaczymy, że informacji nie jest dużo, łatwiej będzie nam rozpocząć ich studiowanie.
I nie zapominajmy o najważniejszym - najbardziej motywują nagrody i wyniki. Szybciej zaczniemy się uczyć gdy będziemy wiedzieć, że po zakończeniu nauki czeka nas coś przyjemnego. Taką nagrodą może być wszystko, co sprawi nam przyjemność – wyjście do kina, na spacer, kupienie małej drobnostki, zajęcie się swoim hobby. Powiązanie nauki z nagrodą sprawi, że zawsze, gdy będziemy się uczyć, będziemy to robić staranniej, bo po nauce czeka na nas coś, na czym nam zależy. Nagrodą mogą być również same wyniki – czyli dobrze zdany test lub egzamin. Gdy osiągamy wysokie rezultaty jesteśmy zadowoleni z siebie i podbudowujemy poczucie własnej wartości. 

A Was co najbardziej motywuje do nauki? Czy są to rodzice, wyniki, czy może macie swoje własne motywatory? Podzielcie się nimi razem z nami w komentarzach.

15 stycznia 2013

Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa trzecia - Individuals and societies: World religions


Czas na pierwszy w tym roku tekst na temat przedmiotów nauczanych w ramach programu Matury Międzynarodowej. Dziś pod lupę bierzemy ostatni kurs z grupy trzeciej Individuals and societies - World religions.

World religions (czyli religioznawstwo) to stosunkowo nowy przedmiot w IBDP, ponieważ wprowadzony został w 2011 roku. Jest to metodyczne, analityczne ale jednocześnie humanistyczne studium różnorodnych wierzeń i praktyk związanych z dziewięcioma głównymi religiami świata. Przedmiot ten skupia się na zwiększaniu świadomości problemów związanych z religiami poprzez ich badanie. 

Poznawanie żywych religii w naukowy, otwarty i obiektywny sposób wpisuje się w pełni w misję IB. Religioznawstwo nauczane jest w sposób, który pozwoli uczniom poczuć, jak to jest, gdy należy się do danej religii i dowiedzieć się, jak taka przynależność wpływa na rozumienie świata, działanie w nim oraz odnoszenie się do innych przez wyznawców konkretnej religii.

Kurs składa się części wprowadzającej, zapoznającej ucznia z pięcioma wybranymi z dziewięciu głównych religii świata praktykowanych na świecie, stanowiącymi podstawę programu nauczania. Uzupełnieniem jest dogłębne studium dwóch religii z wybranych pięciu. Ta część programu studiów oparta jest na tematach, pojęć i pytaniach kluczowych. Empiryczny wymiar nauki jest bardzo istotny w nauczaniu religioznawstwa, dlatego ostatni element kursu to praca badawcza, która daje możliwość indywidualnego badania wybranego aspektu religijnych doświadczeń, praktyk lub przekonań grup i/lub jednostek.

Celami przedmiotu World religions nauczanego w ramach IBDP są:
- promowanie dociekliwego, analitycznego i humanistycznego podejścia do studiowania religii
- rozwijanie świadomego zrozumienia różnorodności religii na świecie
- promowanie szacunku dla znaczenia wierzeń i praktyk religijnych dla wyznawców danej wiary
- umożliwienie zrozumienia sposobu, w jaki religia wpływa na życie ludzi
- zachęcenie do całościowej oceny kwestii związanych z przekonaniami religijnymi i duchowymi i kontrowersjami, jakie wywołują w dzisiejszym świecie
- promowanie odpowiedzialnego i świadomego obywatelstwa międzynarodowego.

Podstawę badania wszystkich religii świata stanowią trzy poniższe pytania:
  • Od czego zależy istnienie człowieka?
  • Dokąd zmierzamy?
  • Jak się tam dotrzemy?
Nauczyciel wybiera pięć religii, których nauka będzie stanowiła podstawę przedmiotu. Religie te podzielone są na trzy grupy:
- do pierwszej zalicza się hinduizm, buddyzm i sikhizm
- do drugiej judaizm, chrześcijaństwo i islam
- a do trzeciej taoizm, dżinizm oraz bahaizm

Z każdej grupy należy wybrać przynajmniej jedną religię.
World religions dostępny jest jedynie na poziomie podstawowym.

Pod tym linkiem znajdziecie zarys przedmiotów. Więcej informacji dostępne jest również na stronie IBO.


11 stycznia 2013

Jakie konferencje dla uczniów programu IB w tym roku?



IB World Student Conferences stworzone zostały z myślą o tym, by zjednoczyć ze sobą uczniów IB Diploma Programme i IB Career - Related Certificate i pokazać, czym na prawdę jest “międzynarodowe myślenie”.

W bieżącym roku odbęda się aż cztery IB World Student Conferences!
W czerwcu (między 23 a 28) uczniowie IB mogą wybrać się na Wake Forest University w stanie Karolina Północna (USA). Pierwsza z czterech konferencji dotyczyć będzie następującego tematu: Social Justice: Contemplating the Past, Confronting the Future. Uczestnicy wydarzenia będą pracować w interaktywnych grupach nad następującymi zagadnieniami dotyczącymi sprawiedliwości społecznej:
- Education Oppotrunity
- Health Care Acces
- Historical Connections
- Visual Arts & Social Change
- Justice System
Więcej na temat tej konferencji znajdziecie na oficjalnej stronie2013International Baccalaureate World Student Conference Wake ForestUniversity.

Druga z IB World Student Conference odbędzie się w Vancouver na University of British Columbia. Temat tego sześciodniowego międzynarodowego spotkania brzmi “ECOnomics: Creating a Sustainable Future”. Zapraszamy do obejrzenia trailera:


Ideę wydarzenia świetnie obrazuje poniższy materiał filmowy:



Więcej na temat lipcowej konferencji w Kanadzie dowiecie się na oficjalnej stronie internetowej.

W dniach od 4 do 9 sierpnia odbędzie się trzecia z czterech tegorocznych konferencji dla uczniów IB. Na dyskusje o utopijnych wizjach wykorzystania sztuki dla zmien społecznych i policzynych zaprasza do Wielkiej Brytanii University of Warwik w Coventry. Po więcej szczegółów zapraszamy tutaj.

Ostatnia w czterech konferencji odbędzie się również w sierpniu (11-16), tym razem w Chinach na University of Hong Kong. Główny temat dotyczy odpowiedzialności za nasze działania w Internecie (“iResponsibility: Explore how we Engage in the Online World”. Oficjalną stronę tego wydarzenia znajdziecie tutaj.
Aby zarejestrować się na konferencje przejdźcie na stronęIBO.

Ktoś już planuje wyjazd? Może mały maraton między jedną a drugą częścią Oceanu?  

8 stycznia 2013

Aktualna lista szkół oferujących IBDP


Kiedy zakładaliśmy naszego bloga szkół średnich w Polsce, które oferują naukę w programie Matury Międzynarodowej było 27. Dziś jest ich więcej!
Najwyższa pora więc zaktualizować listę polskich IB World Schools objętych programem International Baccalaureate Diploma Programme.


Do grona szkół państwowych i prywatnych, które dostały się do programu i z sukcesem go realizują należą:

  1. 33. Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Warszawie
  2. American School of Warsaw
  3. British International School of Cracow
  4. III Liceum Ogólnokształcące (“Topolówka”) w Gdańsku
  5. I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie
  6. Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Ingmara Bergmana z Maturą Międzynarodową w Warszawie
  7. II Liceum Ogólnokształcące im. Gen. Zamoyskiej i H. Modrzejewskiej w Poznaniu
  8. II Liceum Ogólnokształcące im. St. Batorego w Warszawie
  9. II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie
  10. II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lesznie
  11. III Liceum Ogolnoksztalcace w Gdyni
  12. IV Liceum Ogolnoksztalcace im.Emilii Sczanieckiej w Łodzi
  13. International American School w Warszawie
  14. International European School Warsaw
  15. International School of EKOLA we Wrocławiu
  16. International School of Poznań
  17. Kolegium Europejskie w Krakowie
  18. V Liceum Ogólnoksztalcace we Wrocławiu
  19. Międzynarodowe Liceum Ogólnoksztalcące Meridian w Warszawie
  20. Monnet International School: Prywatne LO numer 32 w Warszawie
  21. Paderewski Private Grammar School w Lublinie
  22. Prywatne LO Sióstr Nazaretanek z Oddziałami Międzynarodowymi w Warszawie
  23. Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Melchiora Wańkowicza w Katowicach
  24. Szczecin International School
  25. Szkoła Europejska w Łodzi
  26. The British School w Warszawie
  27. VI Liceum Ogólnoksztalcace im. J. Słowackiego w Kielcach
  28. VIII Prywatne Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Krakowie
  29. Zespol Szkol Numer 4 - IX Liceum Ogólnoksztalcace w Bydgoszczy
  30. Zespól Szkól Ogólnoksztalcacych im. Pawła z Tarsu w Warszawie
  31. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Tarnowie
  32. Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 10 - I Liceum Ogólnokształcące w Gliwicach
Do grona polskich IB World Schools dołączyło 5 placówek!
A będzie jeszcze więcej ;)
Cieszymy się niezmiernie, że Matura Międzynarodowa jest coraz łatwiej dostępna dla młodzieży w naszym kraju!

3 stycznia 2013

Inspiracje na nowy rok :)


Witajcie po świątecznej przerwie! Choć pogoda nas nie rozpieszcza a za oknem szaro i buro (niestety święta nie były białe :/) to mamy nadzieję, że Wasze akumulatory są w stu procentach naładowane :)

Mamy dla Was kilka złotych myśli i haseł na kolejne miesiące nauki i na nowy rok 2013 - niech Was inspirują i wspierają w Waszych działaniach:

  • “Everyone is a genius. But if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will live its all life believing it is stupid” Albert Einstein
  • “Prawdziwie wielki jest tylko ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć” Jan Paweł II
  • “Happiness is a journey, not a destination” Ben Sweetland
  • “Ludzie wierzą, że aby osiągnąć sukces trzeba wstawać rano. Otóż nie - trzeba wstawać w dobrym humorze“ Marcel Achard
  • “Jest to złota zasada w życiu: wymagać mało od świata, a dużo od siebie” Władysław Biegański
  • "Nauka jest jak niezmierne morze [. . . ] Im więcej jej pijesz, tym bardziej jesteś spragniony” Stefan Żeromski

W tymi kilkoma zdaniami zostawiamy Was. Od poniedziałku wracamy do naszych stałych tematów, a może i pojawi się coś nowego? ;)

Pozdrawiamy!