30 listopada 2015
Czy warto uczyć się w weekend?
Często zdarza się, że na weekend planujemy gigantyczną listę rzeczy, których się nauczymy. Weekend wydaje się idealnym momentem, by nadrobić zaległości... Co z tego wychodzi? Coś nam mówi, że większość z nas jednak w niedzielny wieczór stwierdza, że planu nie udało się zrealizować :) Czy planowanie nauki na weekend ma więc sens?
Oczywiście ma, ale... trzeba to robić umiejętnie :)
Bardzo ważne jest, by odpoczywać - bez odpoczynku nie będziemy w stanie pracować efektywnie. Przepracowany umysł w pewnym momencie odmówi posłuszeństwa i trudno będzie przyswajać informacje, czy formułować dobre odpowiedzi na pytania.
Weekend nie jest też dobrym momentem na to, by nadrabiać wszystkie zaległości, jakie nawarstwiły się podczas całego tygodnia - w dużo krótszym czasie musimy bowiem zrobić to, na co mieliśmy cały tydzień. Szanse, że uda nam się zrealizować plan są więc również mniejsze...
Jak więc wykorzystać weekend? Oto kilka sposobów:
- uczymy się tego, co sprawia nam przyjemność - na przykład ulubionego przedmiotu
- spróbujmy nauczyć się czegoś zupełnie nowego
- połączmy przyjemne z pożytecznym i wybierzmy się na kurs lub inne dodatkowe zajęcia
- pouczmy się z innych źródeł, niż codziennie "maglowane" podręczniki, z filmów, przejdźmy się do muzeum itp.
Najważniejsze w wykorzystaniu wolnego czasu na naukę jest to, by z jednej strony dać sobie możliwość odpoczynku, a z drugiej nie traktować dwóch dni wolnych od szkoły jako buforu dla własnej prokrastynacji. Podzielmy swój czas na ten związany z pracą i obowiązkami oraz na ten, który związany jest z odpoczynkiem, poznawaniem nowych rzeczy, w którym zajmiemy się swoimi pasjami - to również rozwija i pomaga zwiększyć efektywność.
7 listopada 2015
Program międzynarodowej matury - zbieramy wszystkie informacje z bloga! cz. 3 - elementy podstawowe
Poniżej dzielimy się z Wami linkami do tekstów na temat elementów podstawowych w programie międzynarodowej matury - wkrótce uzupełnimy je o opis statniego z nich, czyli Extended Essay:
Zasady programu matury międzynarodowej - elementy podstawowe
Zasady programu matury międzynarodowej - elementy podstawowe - jak to wygląda?
23 października 2015
Program międzynarodowej matury - zbieramy wszystkie informacje z bloga! cz. 2 - przedmioty
- Grupy przedmiotowe w programie Matury Miedzynarodowej
- Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa pierwsza: Language A1
- Language A1: Language and literature
- Language A1: Literature and performance
- Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa druga - Language acquisition
- Language ab initio
- Language B
- Classical languages
- Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa trzecia - Individuals and societies
- Business and management
- Economics
- Geography
- History
- Information Technology in a Global Society ( ITGS)
- Philosophy
- Psychology
- Social and cultural anthropology
- World religions
- Global politics
- Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa czwarta - Sciences
- Biology
- Chemistry
- Design technology
- Physics
- Environmental systems and societies
- Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa piąta - Mathematics
- Mathematical studies SL
- Mathematics SL
- Mathematics HL
- Further Mathematics SL
- Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa szósta - The Arts
- Dance
- Music
- Film
- Theatre
- Visual Arts
15 października 2015
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera IB Global News
Chciałbyś otrzymywać wszystkie najświeższe newsy, informację o nowościach na blogach i wszelkie wieści ze świata IB na swoją skrzynkę email? Zapisz się do newslettera :)
International Baccalaureate Organization dba o to, by członkowie jej globalnej społeczności mieli dostęp do wszelkich bieżących informacji na temat działalności IBO, jej programów i wszystkiego, co może zainteresować i zaciekawić osoby zrzeszone w IB. Jednym z kanałów stosowanych do komunikacji jest newsletter IB Global News.
Newsletter przychodzi raz w miesiącu i zawiera wszystkie najważniejsze wiadomości, linki do ostatnich wpisów na IB Blogs, ale także informacje dotyczące:
- zmian w programach,
- opcji dokształcania dla nauczycieli i uczniów,
- ostatnich badań,
- wydarzeń, w których warto uczestniczyć,
i wielu, wielu innych, cennych i interesujących tematów.
W maju 2015 newsletter został przeprojektowany, by był bardziej czytelny i ciekawszy, a także interaktywny. Nowa odsłona newslettera jest również responsywne dla urządzeń mobilnych.
Każdy, kto chciałby otrzymywać comiesięczną wiadomość od IBO, na listę subskrybentów może napisać się tutaj: SUBSKRYBUJ.
W maju 2015 newsletter został przeprojektowany, by był bardziej czytelny i ciekawszy, a także interaktywny. Nowa odsłona newslettera jest również responsywne dla urządzeń mobilnych.
Każdy, kto chciałby otrzymywać comiesięczną wiadomość od IBO, na listę subskrybentów może napisać się tutaj: SUBSKRYBUJ.
7 października 2015
Aktualna lista szkół z programem międzynarodowej matury (2015/2016)
Jak co roku zapraszamy Was do zapoznania się z aktualną listą polskich szkół oferujacych naukę w programie międzynarodowej matury. Bez owijania w bawełnę przechodzimy do prezentacji aktualnej listy!
Szkoły publiczne:
Szkoły prywatne:
Szkoły publiczne:
II Liceum Ogólnokształcące im. księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej
|
Białystok
| |
International School of Bydgoszcz
|
Bydgoszcz
| |
Zespół Szkół Numer 4 - IX Liceum Ogólnokształcące
|
Bydgoszcz
| |
High School No. III in Gdańsk
|
Gdańsk
| |
III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni
|
Gdynia
| |
Zespól Szkół Ogólnokształcących Nr 10 - I LO in Gliwice
|
Gliwice
| |
II Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki
|
Kalisz
| |
III Liceum Ogólnokształcące im A. Mickiewicza w Katowicach
|
Katowice
| |
VI Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego w Kielcach
|
Kielce
| |
II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lesznie
|
Leszno
| |
I Liceum Ogólnokształcące im. St. Staszica w Lublinie
|
Lublin
| |
IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi
|
Łódź
| |
Zespól Szkół nr 6 w Płocku
|
Płock
| |
II LO im.gen.Jadwigi Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej
|
Poznań
| |
II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I
|
Szczecin
| |
Zespól Szkół Ogólnokształcących No. 2 in Tarnów
|
Tarnów
| |
II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Batorego
|
Warszawa
| |
XXXIII LO Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika
|
Warszawa
| |
I Społeczne LO im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji
|
Warszawa
| |
Kolegium Europejskie
|
Warszawa
| |
International School of EKOLA
|
Wrocław
| |
Zespól Szkół Ogólnokształcących Nr 5 we Wrocławiu
|
Wrocław
|
Szkoły prywatne:
Prywatne Liceum Ogólnokształcące im. Melchiora Wańkowicza
|
Katowice
| |
British International School of Cracow
|
Kraków
| |
International School of Kraków
|
Kraków
| |
Kolegium Europejskie
|
Kraków
| |
VIII Prywatne Akademickie Liceum Ogólnokształcące
|
Kraków
| |
Paderewski Private Grammar School
|
Lublin
| |
Szkoła Europejska Gimnazjum / Liceum
|
Łódź
| |
International School of Poznań
|
Poznań
| |
Szczecin International School
|
Szczecin
| |
American School of Warsaw
|
Warszawa
| |
International American School
|
Warszawa
| |
International European School Warsaw
|
Warszawa
| |
Międzynarodowe Liceum Ogólnokształcące Meridian
|
Warszawa
| |
Monnet International School
|
Warszawa
| |
Prywatne LO Sióstr Nazaretanek z Oddziałami Międzynarodowymi
|
Warszawa
| |
The British School, Warsaw
|
Warszawa
| |
Zespól Szkól Ogólnokształcących im. Pawła z Tarsu
|
Warszawa
| |
Int'l HS of Wrocław, Foundation of International Education
|
Wrocław
|
3 października 2015
Absolwenci IBDP osiągają więcej sukcesów na studiach - wyniki badań
Nacisk na dobre przygotowanie uczniów szkół średnich do dalszej nauki to ogólnoświatowa tendencja. Okazuje się, że wśród tych najlepiej przygotowanych prym wiodą absolwenci IBDP.
Wskazują na to badania przeprowadzone przez doktor Liz Bergeron z University of Wisconsin - La Crosse. Wynika z nich, że kandydaci, którzy ukończyli klasę z międzynarodową maturą osiągają wyraźnie lepsze, niż pozostali wyniki zarówno w rekrutacji na studia, jak i pod względem ocen końcowych.
Bergnan zbadała wybrany przez siebie rocznik studentów śledząc ścieżkę ich rozwoju podczas nauki na uniwersytecie. Badania przyniosły następujące wnioski:
- absolwenci DP osiągnęli wyższe wyniki w procesie rekrutacyjnym w porównaniu do kandydatów z maturą krajową
- byli uczniowie klas IB częściej kontynuowali studia na wyższych poziomach
- osoby, które ukończyły program międzynarodowej matury częściej niż ich rówieśnicy w programów krajowych decydowały się na kontynuację nauki zaraz po skończeniu szkoły średniej
- studenci z Diploma Programme osiągnęli również lepszy wynik końcowy nauki na uniwersytecie - rzadziej rezygnowali ze studiów i częściej opuszczali mury uczelni z tytułem naukowym
Ogólny wniosek z badań doktor Bergeron jest taki, że uczniowie DP z większym sukcesem, niż absolwenci programów krajowych, radzą sobie w nauce na poziomie uniwersyteckim. Przyczynę takiego stanu rzeczy upatrywać można w lepszym przygotowaniu na poziomie szkoły średniej, jakie daje program międzynarodowej matury.
Więcej na ten temat przeczytacie tutaj:
http://blogs.ibo.org/blog/2015/10/02/dp-high-enrollment-graduation/
30 września 2015
Program międzynarodowej matury - zbieramy wszystkie informacje z bloga! cz. 1 - zasady ogólne
Program matury międzynarodowej dla osoby, która pierwszy raz się z nim styka, może wydawać się skomplikowany i kompletnie oderwany od polskiego systemu edukacyjnego. Dlatego właśnie na naszym blogu opisaliśmy dość dokładnie, na czym polega International Baccalaureate Diploma Programme oraz z jakich elementów się składa. Dziś chcemy przypomnieć to wszystko, o czym dla Was pisaliśmy, by ułatwić Wam poszukiwanie treści. Zaczniemy od tych wspisów, którze dotyczą ogolnych zasad IBDP.
Poniżej zebraliśmy dla Was linki do wszystkich tekstów na temat założeń i charakterystyki programu IB, jakie pojawiły się od początku istnienia naszego bloga:
- Powstanie i ogólne założenia programu Matury Międzynarodowej (The International Baccalaureate Diploma Programme)
- Ogólne zasady Programu Matury Międzynarodowej
- Dlaczego warto przystąpić do programu IB?
- Program Matury Międzynarodowej – gdzie i za ile?
- Międzynarodowa matura a program polski
- Grupy przedmiotowe w programie Matury Miedzynarodowej
- Dlaczego matura międzynarodowa to nie to samo co matura dwujęzyczna?
- Dzień z życia uczestnika programu IB
- Głos eksperta: Pre - IBDP, czyli jak szkoła przygotowuje przyszłych ajbików do Diploma Programme
- Głos eksperta: Egzaminy do klasy Pre-IB, czyli nie taki diabeł straszny jak go malują
- Głos eksperta: Pre - IB ciąg dalszy - czego wymagają nauczyciele oraz czy potrzebne są podręczniki?
- Głos eksperta: Czym IB World School różni się od zwykłej szkoły?
- Co daje IB?
- Rekrutacja do szkół IB - co, jak i kiedy?
- System oceny w programie IB
- System oceny w programie IB - metody
- System oceny w programie IB - egzaminatorzy
- System oceny w programie IB – wyniki
- Jak dokonywać wyboru przedmiotów w programie Matury Międzynarodowej?
- Podręczniki w programie Matury Międzynarodowej
- IB Diploma Programme examination papers
- TOK, CAS i EE - wszystko jasne?
- Jak wygląda plan lekcji w programie międzynarodowej matury?
Po lekturze tych artykułów międzynarodowa matura nie powinna dłużej stanowić dla Was tajemnicy :) Zapraszamy do czytania!
24 września 2015
Absolwenci międzynarodowej matury radzą, jak ułatwić sobie początek studiów :)
Pierwszy semestr na studiach może być trudny. Wyzwaniem mogą okazać się dostosowanie się do zupełnie innego planu zajęć, trudność zadawanych prac zaliczeniowych, czy odnalezienie się w nowym środowisku.
Poniżej znajdziecie 10 porad, jak ułatwić sobie życie na początku studiów, które IB Blogs udało się zebrać od absolwentów, którzy niedawno zdobyli dyplom międzynarodowej matury.
1. Bądź otwarty
Nigdy nie ograniczaj się do dziedziny, którą wybrałeś - jeśli zainteresuje Cię inny temat, zawsze możesz zacząć studiować drugi kierunek, lub pójść na studia podyplomowe. Ważne, by studia dały Ci możliwość rozwijania się - miej to zawsze na uwadze :)
2. Poznaj swoich wykładowców
Dobry kontakt z wykładowcą pozwala nie tylko na swobodniejszą dyskusję podczas zajęć, ale również pokazuje Twoją inicjatywę, pomaga budować pozytywne relacje i sieć kontaktów, które w przyszłości - podczas pisania prac badawczych, zdobywania tytułu, czy - jeśli właśnie na to się zdecydujesz - w dalszej karierze naukowej - mogą okazać się szczególnie wartościowe.
3. Znajdź swój kąt do nauki
Być może będzie to kawiarnia, ławka na zewnątrz lub upatrzone miejsce w bibliotece… Gdziekolwiek będzie, na pewno ułatwi Ci skupienie na pracy, którą masz do wykonania.
4. Dobrze zaplanuj i zagospodaruj swój czas
Wiesz, że tydzień trwa 168 godzin? To bardzo dużo czasu! Jego zaplanowanie i organizacja pozwoli znaleźć chwile na każdą czynność i sprawę, która jest dla Ciebie ważna. Pamiętaj tylko, by w swoim harmonogramie uwzględnić czas na odpoczynek :)
5. Dołącz do wydziałowej lub uczelnianej organizacji/koła naukowego
Zaangażowanie się w działania studenckich grup i kół do dobry sposób na to, by szybko poznać ludzi o podobnych zainteresowaniach i celach. Twoją pasją jest pisanie? Dołącz do akademickiej gazety. A jeśli nie uda Ci się znaleźć niczego, co odpowiadałoby Twoim konkretnym zainteresowaniom, zawsze możesz założyć własną organizację czy koło - większość uczelni daje taką możliwość swoim studentom.
6. Czytaj zalecaną literaturę przedmiotu
Nawet jeśli akurat nie musisz przygotowywać pracy zaliczeniowej, czy prezentacji, dbaj o to, by na bieżąco przerabiać zadaną przez wykładowców literaturę. Dzięki temu będziesz miał odpowiedni ogląd tematu i będziesz czuł się przygotowany do dyskusji i ćwiczeń. Dobre przygotowanie zawsze się opłaca!
7. Korzystaj z uczelnianych zasobów i sprzętów, które udostępniane są do użytku studentów
Większość uczelni posiada zaplecze, które pozwala na utrwalanie i ćwiczenie zdobytej podczas wykładów wiedzy. Laboratoria, czytelnie, zajęcia wyjazdowe i praktyczne, konferencje i szkolenia… Wybór zazwyczaj jest szeroki i bardzo często darmowy.
8. Nie zwlekaj i nie nadrabiaj wszystkiego na ostatnią chwilę
Brak konieczności uczenia się z zajęć na zajęcia, a jedynie na czas sesji egzaminacyjnej przypadającej raz na pół roku, potrafi rozleniwić. Doświadczenie niemal wszystkich studentów uczy jednak, by tego nie robić, bo zawsze kończy się to słynnym “kuciem przez całą noc” :) Powtórki i przygotowania zacznij więc odpowiednio wcześniej, by uniknąć natłoku tematów do pochłonięcia.
9. Nawiąż kontakt ze studentami z wyższych roczników
Jest ich wokół Ciebie całe mnóstwo, a bywają kopalnią wiedzy na wiele studenckich tematów: jakie zajęcia wybrać, którego promotora, jeśli interesuje Cię dany temat… Znając ich doświadczenia i ucząc się od nich, będzie Ci łatwiej odnaleźć się w studenckiej rzeczywistości.
10. Wysypiaj się!
Chyba nie musimy Wam pisać, dlaczego to takie ważne, by by być możliwie najbardziej wyspanym :)
16 września 2015
Jak wygląda plan lekcji w programie międzynarodowej matury?
Różnice między tradycyjnym programem a tym, który kończy się uzyskaniem matury międzynarodowej, są dość znaczące. Chcielibyśmy więc na przykładzie naszej partnerskiej IB World School - LO im. M. Wańkowicza w Katowicach pokazać Wam, jak wyglądają plany lekcji w programie IB.
Wszystko zaczyna się wyboru przedmiotów, których dana osoba chciałaby się uczyć podczas dwóch lat IBDP. Każdy uczeń wybiera 6 przedmiotów - trzy z nich muszą dotyczyć poziomu rozszerzonego (HL), a kolejne trzy poziomu podstawowego (SL). Zasada ta nie dotyczy lekcji TOK oraz w przypadku LO im. M. Wańkowicza lekcji “Writting” - specjalnej lekcja dla klasy 1DP, podczas której uczniowie Wańkowicza przyswajają sobie w praktyce brytyjskie zasady pisania różnych tekstów.
Przedmioty na poziomie rozszerzonym (HL) to 6 godzin w tygodniu, zaś na poziomie podstawowym (SL) to tygodniowo 4 godziny.
Ustalenie listy kursów i poziomu, na którym będą realizowane oraz zasada dotycząca ilości godzin dla każdego przedmiotu na danym poziomie są punktem wyjścia do tworzenia indywidualnych planów lekcji dla uczniów klas 1 i 2 DP.
Nietrudno się domyślić, że możliwości wyboru jest sporo, więc i poszczególne osoby mogą mieć bardzo różny rozkład zajęć. W naszym partnerskim liceum uczniowie często zaczynają więc lekcje dość wcześnie, od tzw. "zerówki", która zaczyna się nie wcześniej niż o 7:30. Wszystkie lekcje obowiązkowe kończą się najpóźniej o 16:10. Wszystkie zajęcia z poszczególnych przedmiotów prowadzone są w dziewięćdziesięciominutowych blokach.
Poniżej możecie zobaczyć, jak wygląda ogólny plan zajęć dla klasy 1DP w Wańkowiczu:
W zależności od tego, jakie przedmioty realizuje dany uczeń, jego plan zajęć obejmuje inne przedmioty widoczne na planie.
Plany dla wszystkich poziomów podejrzeć można na stronie www LO im. M. Wańkowicza tutaj: http://nasze-szkoly.edu.pl/plany/NEW/IB
Subskrybuj:
Posty (Atom)