28 lutego 2013

The IB Alumni network blog


Znacie The IB alumni network blog? Jest to jeden spośród kilku blogów z grupy IB Blogs.

Każdy, kto chciałby poznać wrażenia absolwentów z całego świata, ten powinien koniecznie odwiedzić tego bloga. Każdy, kto ukończył International Baccalaureate Diploma Programme, powinien dołączyć do społeczności, by pozostać w kontakcie.

W ostatnim czasie na blogu absolwentów ukazało się wiele ciekawych newsów.
My zachęcamy Was dziś do przeczytania ostatnich listów od dwóch absolwentek programu IB:

Znajdziecie tutaj wiele cennych informacji i kontaktów. Serdecznie polecamy: blogs.ibo.org/alumni

27 lutego 2013

Słynni absolwenci programu IB: Akihiko Hoshide

[źródło]
Kolejną słynną osobą, która ukończyła program International Baccalaureate i którą chcemy Wam opisać jest Akihiko Hoshide.

Akihiko Hoshide urodził się 28 grudnia 1968 roku w Tokio. Jest japońskim inżynierem i astronautą. Dyplom IB zdobył w 1987 roku jako zwieńczenie nauki w United World College of South East Asia w Singapurze. W 1992 roku został absolwentem tokijskiego uniwersytetu Keiō, otrzymując licencjat z budowy maszyn a w 1997 uzyskał tytuł magistra inżynierii lotniczej i kosmicznej na University of Houston Cullen College of Engineering.

Akihiko Hoshide brał udział w czterech misjach kosmicznych (STS-124, Soyuz TMA-05M, Expedition 32, Expedition 33). Łącznie w kosmosie spędził 140 dni 17 godzin i 26 minut w tym 21 godzin i 23 minuty podczas spaceru kosmicznego (EVA).

Hoshide dołączył do japońskiej agencji kosmicznej NASDA - National Space Development Agency, (obecnie JAXA - Japan Aerospace Exploration Agency) w 1992 roku i pracował jako członek oddziału Nagoya NASDA przez dwa lata. W biurze Nagoya zajmował się rozwojem projektu rakiety nośnej H-II. Od 1994 do 1999 roku pełnił funkcję inżyniera wsparcia astronautów. Rozwijał program szkoleniowy oraz oceniał projekty interfejsów załogi. Wspierał również astronautę Koichi Wakatę podczas szkoleń do misji kosmicznej STS-72. W lutym 1999 roku został wybrany przez NASDA jako jeden z trzech japońskich kandydatów do lotu na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Podstawowy trening rozpoczął w kwietniu 1999 roku i zakończył go w styczniu 2001 jako astronauta. W 2007 roku został wyznaczony do swojej pierwszej misji, a 31 maja 2008 roku wystartował w kosmos na pokładzie wahadłowca Discovery. Kolejne jego misje odbyły się w 2009 i 2012 roku.

Po misji STS-124 spędził dużo czasu podróżując po różnych uczelniach, na których rozmawiał ze studentami o swojej pracy oraz doświadczeniu na Stacji Kosmicznej i w kosmosie.

15 lipca 2012 roku podczas pobytu na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej udało mu się zarejestrować swój głos do gościnnego występu w japońskiej produkcji anime Space Brothers. Odcinek ten został wyemitowany 4 listopada 2012 roku.

Akihiko Hoshide to już drugi astronauta wśród osób, które ukończyły program IB. Wcześniej pisaliśmy o Julie Payette.



26 lutego 2013

Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa czwarta - Sciences: Biology

źródło

Dziś pierwszy przedmiot z grupy czwartej Sciences - biology.

Poprzez uczenie się biologii, uczniowie powinni poznać sposób, w jaki naukowcy pracują i komunikują się ze sobą. We wszystkich przedmiotach grupy czwartej nacisk kładziony jest na praktykę i doświadczenia. Obowiązkowy badawczy projekt, do którego wykonania zobowiązani są wszyscy uczniowie, którzy wybrali przedmiot z grupy czwartej, stwarza okazję do zetknięcia się z wymogami pracy prawdziwych grup badawczych i wspiera współpracę między szkołami w całych regionach.

Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że uczniowie są w stanie z powodzeniem i sukcesami uczyć się przedmiotów z grupy czwartej na podstawowym poziomie (SL) bez wcześniejszego przygotowania z danej dziedziny. Dla większości studentów rozważających wybór kursu z grupy czwartej na poziomie rozszerzonym (HL) posiadanie wiedzy przed podjęciem nauki może być konieczne - wszystko zależy od przedmiotu. Dobre przygotowanie daje zarówno ukończenie MYP (IB Middle Years Programme) jak i innych szkolnych kursów.

Uczniów, którzy decydują się na zgłębianie wiedzy na temat biologii powinny cechować dociekliwość, komunikatywność i przenikliwość.

Kurs Biology jest podzielony na tematy. Uczniowie, którzy wybrali poziom podstawowy, przerabiają sześć tematów. Ci, którzy są na poziomie rozszerzonym, jeszcze dodatkowe pięć, przy obszerniejszym zakresie sześciu tematów podstawowych. Dodatkowo każdy uczeń wybiera dwa dodatkowe zagadnienia spośród siedmiu na SL i spośród pięciu na HL.

Przez kurs przeplatają się cztery następujące podstawowe problemy:
  • struktura i funkcja 
  • uniwersalność i różnorodność 
  • równowaga układów 
  • ewolucja 

Stanowią one punkt wyjścia dla wszystkich elementów składających się na Biology w programie IBDP.


Sposób, w jaki ułożony jest syllabus tego przedmiotu nie narzuca sposobu prowadzenia zajęć. Nauczyciel sam decyduje o sposobie przekazania określonej w wymogach wiedzy, zgodnie z możliwościami, jakimi dysponuje.

Zgodnie z misją IB, uczniowie w ramach kursu muszą uświadomić sobie, że naukowcy odpowiedzialni są moralnie wobec społeczeństw i że wiedza naukowa i dane z przeprowadzonych badań powinny być dostępne dla wszystkich krajów, a ich celem jest służyć zrównoważonemu rozwojowi społeczeństw.

W tej chwili Biology poddawane jest rewizji. Kurs w nowej postaci po raz pierwszy wprowadzony zostanie w przyszłym roku. Pierwsze egzaminy z biologii nauczanej według nowego programu odbędą się w 2016 roku.

Kluczowe cechy tego przedmiotu i sposoby oceniania są następujące:
  • dostępny zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym 
  • minimum zrealizowanych godzin to 150 na SL i 240 na HL 
  • podstawowy trzon zagadnień, sposoby oceny oraz niektóre elementy opcjonalne pokrywają się w poziomach SL i HL 
  • na poziomie rozszerzonym podstawowe zagadnienia przerabiane są w szerszym zakresie 
  • kurs kładzie nacisk na doświadczenia i praktyczną pracę badawczą 
  • uczniowie podlegają w ramach tego przedmiotu zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej ocenie 
  • na ocenę zewnętrzną składają się 3 pisemne testy - wśród nich testy wielokrotnego wyboru, testy z pytaniami otwartymi oraz zadania wymagające dłuższych odpowiedzi 
  • na ocenę wewnętrzną składają się projekt badawczy i inne doświadczenia i ćwiczenia praktyczne

Więcej na temat tego przedmiotu dowiedzie się na stronie IBO pod http://www.ibo.org/diploma/curriculum/group4/biology.cfm tym linkiem.


21 lutego 2013

Nastaw się na koncentrację (cz. II)

źródło
Jak wspominaliśmy w pierwszej części artykułu, na koncentrację wpływają: rozpraszacze, nastawienie, stan ciała i ćwiczenia. Dziś opiszemy szerzej dwa ostanie czynniki.

O tym jaka dieta sprzyja naszemu mózgowi już pisaliśmy. Wiemy więc, że pracę mózgu jak i efektywną koncentrację wspiera zdrowe jedzenie bogate w mikroelementy, ale także zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe. 

Dieta to jedno, ale dla zdolności do skupiania się ważna jest również kondycja fizyczna
Zmęczeni i niewyspani będziemy bardziej podatni na rozpraszacze i będzie nam trudniej utrzymać uwagę. W przypadku gdy jesteśmy bardzo senni i nie potrafimy zaangażować się w naukę, możemy zastosować drzemki. Rodzaj wyróżniamy ze względu na czas ich trwania, a każda długość może nam pomóc osiągnąć inny efekt. Według dr Sary Mednick naukowca z Salk Institute w Kalifornii możemy wyróżnić 5 rodzajów drzemki:
  • Nano - drzemka – trwająca od 10 do 20 sekund – nie ma danych, czy ma dobroczynny wpływ 
  • Mikro - drzemka – od 2 do 5 minut i jest bardzo skuteczna w pokonywaniu senności 
  • Mini - drzemka – od 5-15 min – wpływa na poprawę czujności, uczenia motorycznego i fizyczną wydajność 
  • Super - drzemka (Power-Nap) – trwająca do 20 min, łączy korzyści mikro-drzemki i mini-drzemki; ma też dodatkowe korzyści: poprawia pamięć, oczyszcza umysł z bezużytecznych informacji, co pozytywnie wpływa na pamięć długotrwałą, odpowiedzialną za pamiętanie faktów, zdarzeń i nazw. 
  • Leniwa drzemka – mająca od 50 do 90 minut, zawiera sen wolno-falowy i fazę snu REM; służy do odbudowy kości i mięśni
Najbardziej więc korzystna z punktu widzenia poprawy koncentracji jest Power - Nap, czyli drzemka 20 minutowa. Jeśli chcecie ją zastosować, najlepiej usiąść w fotelu, a do ręki wziąć jakiś ciężki przedmiot np.: metalową kulę lub klucz. Rękę trzymać cały czas otwartą, tak, by w momencie w którym uśniemy i będziemy chcieli zmienić pozycję przedmiot leżący na naszej dłoni upadnie i spowoduje hałas, który nas obudzi. Można też zastosować klasyczny budzik.

Koncentrację można również ćwiczyć. Jest jednak bardzo ważna zasada: jednorazowe ćwiczenie nic nie zmieni. Zadania trzeba wykonywać systematycznie, powoli zwiększając ich trudność. Oto lista przykładowych ćwiczeń:

- Skup się na białej kartce papieru – patrz na nią przez kilka minut i odsuwaj wszystkie pojawiające się myśli. Patrz tylko na kartkę i nie daj się rozproszyć. Z każdym dniem staraj się wydłużać czas w którym udaje Ci się myśleć tylko o kartce

- Skoncentruj uwagę na kolorze czerwonym lub niebieskim – zadanie podobne do białej karki papieru, jednak w tym przypadku wykorzystujemy siłę koloru i jego wpływ na nasz umysł. Naukowcy z University of British Columbia wykazali, że czerwony podobnie jak niebieski zwiększają nasze zdolności kognitywne. Czerwony, choć kojarzony jest z agresją, wpływa pozytywnie na poprawę koncentracji.

- Licz w dół - zacznij od dużej liczby np. 300 i powoli schodź w dół. Będziesz się łapał podczas liczenia na przypadkowych myślach, a gdy to się stanie, zaczynaj od początku. Zapisuj także swoje postępy, będzie Cie to motywować do dalszych ćwiczeń.

- Licz słowa – weź książkę i zacznij liczyć słowa na każdej stronie, początkowo linijka po linijce. Jeśli odpłyniesz myślami licz słowa od początku, aż dojdziesz do końca strony. Wraz z doświadczeniem będziesz w stanie policzyć wszystkie wyrazy na stronie, bez rozpraszania się.

- Wykonuj proste zabawy językowe lub graj w gry planszowe – szachy, sudoku – również sprzyjają zwiększeniu koncentracji. Natomiast wiele zabaw językowych i rebusów znajdziesz w Internecie.

Na koniec mamy dla Was przykład zabawy słownej, która pomaga w koncentracji: w każdym zdaniu znajdź nazwę zwierzęcia (w niektórych zdaniach ukryło się więcej niż jedno zwierzę):

NAGLE ROZSUNĘŁA SIĘ KOTARA I UJRZAŁEM SCENĘ.
IDĘ PIESZO DO SZKOŁY, GDY NIE NADJEŻDZA AUTOBUS.
JESTEM GŁODNA, CHĘTNIE ZJEM KROMKĘ RAZOWCA.
SKOŃCZYŁY SIĘ MIŁE WAKACJE I ZACZYNA SIĘ NAUKA.


19 lutego 2013

Uniwersytety świata: Universität Salzburg

źródło

Uniwersytet w Salzburgu (Universität Salzburg) jest największą instytucją edukacyjną w regionie Salzburg (Austria). Obecnie uczęszcza na nią ponad 18.000 studentów. Zatrudnionych jest tutaj około 2.700 pracowników naukowych i administracyjnych.

Uniwersytet składa się z czterech wydziałów:
- Wydziału Teologicznego
- Wydziału Nauk Przyrodniczych
- Wydziału Prawa
- Wydziału Kulturoznawstwa

Uniwersytet w Salzburgu powstał dzięki inicjatywie księcia arcybiskupa Parisa Lodrona w 1622 roku. Uczelnia utworzyła i początkowo utrzymywała federacja opactw benedyktyńskich z Salzburgu, Szwajcarii, Bawarii i Austrii. W pierwszych latach funkcjonowania prowadzono wykłady z teologii, filozofii, a także z prawa i medycyny.
W następstwie Wojen Napoleońskich i sekularyzacji Salzburga na początku XIX wieku, książę Ferdynand, brat cesarza Franciszka I, założył Wydział Lekarski.
24 grudnia 1810 roku, gdy Salzburg został zajęty przez Bawarię, Uniwersytet zamknięto. Dopiero w 1962 uczelnia została ponownie otwarta z nowo założonymi wydziałami Teologii Katolickiej i Filozofii. Zajęcia rozpoczęły się 1964 roku i właśnie ten rok uważany jest powszechnie za rok założenia.
Misją Uniwersytetu w Salzburgu jest przeprowadzanie badań i nauczanie na najwyższym światowym poziomie. Absolwenci dzięki swoim profesjonalnym kwalifikacjom, nie tylko wyróżniają się w swoich dziedzinach, ale również są przygotowani do, tego aby sprosta
wyzwaniom w stale zmieniającym się świecie. Uczelnia wspiera swoim partnerstwem szereg krajowych i międzynarodowych uczelni oraz organizacji w takich dziedzinach jak nauka, kultura, handel i polityka.

Do słynnych absolwentów uczelni zaliczani są między innymi:
  • Gabi Burgstaller – austriacka polityk
  • Benita Ferrero-Waldner – austriacka polityk i dyplomata
  • Andreas Maislinger – historyk i założyciel The Austrian Holocaust Memorial Service
  • Tobias Regner – niemiecki muzyk i piosenkarz
Po więcej informacji na temat tej uczelni zapraszamy na oficjalną stronę http://www.uni-salzburg.at/

źródło



14 lutego 2013

Nastaw się na koncentrację (cz.I)


Siadamy do nauki/pracy, rozpoczynamy ją w pełni skupieni i nagle… dzwoni telefon. Po skończonej rozmowie nie pamiętamy co robiliśmy, tracimy kilka minut na przypomnienie sobie, w którym miejscu skończyliśmy i znów próbujemy się skupić. Brzmi znajomo? Taką utratę uwagi nazywany „małpim umysłem” lub „syndromem starczego braku skupienia uwagi”. Przypadłość ta dotyczy większości z nas i polega na prostym rozpraszaniu przez rzeczy często błahe. Zapominamy o tym co mieliśmy zrobić, na rzecz innej czynności, której czasem również nie wykonujemy, bo przypominamy sobie o innej. W obecnych czasach, kiedy większą część naszego czasu poświęcamy na bycie on-line, lub pod telefonem, o trudności z koncentracją nie jest trudno.

Problemy z koncentracją, bo temu chcemy poświęcić dzisiejszy tekst, częściej są spowodowane naszymi zaniedbaniami niż obniżoną sprawnością umysłu. Całe szczęście jest kilka prostych sposobów na to, jak się koncentrować się i jak się nie dać zdekoncentrować.

Koncentracja to inaczej skupianie uwagi, czyli kierowanie jej na określony przedmiot lub zagadnienie. To właśnie ona umożliwia nam efektywne wykonywanie pracy i naukę. Zasada jest prosta: im wyższy poziom koncentracji, tym wyższa efektywność.
Koncentrację można również postrzegać jako zaangażowanie w wykonywanie danej czynności. Jeśli zaangażujemy się całkowicie, wykonamy zadanie lepiej, szybciej i… przyjemniej.

Co najbardziej wpływa na poziom skupiania uwagi? Przede wszystkim różnego rodzaju rozpraszacze, nastawienie, stan ciała i stopień wyćwiczenia umysłu. Dziś zajmiemy się dwoma z wyżej wymienionych czynników.
  • Rozpraszacze 
Rozpraszacze trzeba po prostu wyeliminować. Oznacza to po pierwsze posprzątanie stanowiska pracy z rzeczy do niej niepotrzebnych. Musimy wyrzucić wszelkie ulotki, kartki, obrazki, śmieci – wszystko co mogłoby odwrócić naszą uwagę. Po drugie należy wyłączyć telefon, opuścić portale społecznościowe i zamknąć na komput te programy, które nie są nam potrzebne do pracy. Pomoże nam to utrzymać koncentrację na rzeczach najistotniejszych. Należy również unikać głośnej muzyki, czy krótkich pogaduszek z otaczającymi nas osobami. Mimo, że często trwają one tylko kilka minut, kolejne minuty tracimy na przypomnienie sobie, co tak naprawdę robiliśmy.
  • Nastawienie 
Na zdolność do skupienia się wpływa także nastawienie. To dzięki niemu chętniej wykonujemy rzeczy, które często długo odkładamy “na potem”. Wiadomo, że czasem ciężko jest przekonać się do nauki trudnego przedmiotu, czy rozwiązania ciężkiego zadania. Jednak warto powiedzieć sobie, że wykonanie takiego zadania jest warte naszej pracy, że przyniesie nam w przyszłości korzyści lub, że warto zrobić je szybciej, by “mieć to z głowy”. Można tu skorzystać z mocy autosugestii: czyli powtarzaniu sobie pewnych zdań, które początkowo brzmią niewiarygodnie. Przykładem takich zwrotów mogą być: “mam wiele mocnych stron”, “dzięki nauce wciąż się rozwijam”, “pracując osiągnę sukces w życiu”, “jestem w stanie zrobić wszystko co sobie zaplanowałem”.
Jest jeszcze jeden łatwy, lecz krótkotrwały sposób na poprawę nastawienia: oglądanie zdjęć małych psów i kotów! Choć brzmi to niewiarygodnie, to japońscy naukowcy z Uniwersytetu w Hiroshimie odkryli, że rozczulające fotografie małych zwierząt mogą poprawiać koncentrację i znacząco wpływać na efektywność wykonywanych czynności. Badanie to przeprowadzono na grupie 132 studentów, która została podzielona na 3 podgrupy. Każda miała do wykonania oddzielne zadania: pierwsza miała grać w gry planszowe, druga szukała odpowiedniej sekwencji liczb losowych, a trzecia przeprowadziła test poziomu ostrości swojego wzroku. Po wykonaniu tych czynności naukowcy pokazywali każdemu studentowi zdjęcia z wizerunkami zwierząt. Połowa oglądała zdjęcia małych psów i kotów, a druga część zdjęcia dorosłych zwierząt. Otrzymane rezultaty jednoznacznie potwierdziły, że osoby, który widziały fotografię szczeniaków i kociąt osiągały zdecydowanie lepsze rezultaty od osób, którym przedstawiono podobizny dorosłych psów i kotów. Dlaczego? Ma to właśnie związek z pozytywnym nastawieniem. Oglądanie przyjemnych obrazów, zdecydowanie poprawia koncentrację i wpływa na bardziej świadome zachowanie podczas wykonywania obowiązków, zwłaszcza gdy obowiązki te wymagają staranności i zaangażowania.

Wiemy już, jak wyeliminować rozpraszacze i jak budować pozytywne nastawienie. W następnej części napiszemy o odpowiedniej kondycji ciała oraz o ćwiczeniach wspomagających koncentrację.



13 lutego 2013

Słynni absolwenci programu IB: Gael García Bernal


Dziś chcielibyśmy Wam przedstawić kolejnego słynnego absolwenta International Baccalaureate Diploma Programme. Tym razem jest nim meksykański aktor Gael García Bernal.

Gael García Bernal urodził się 30 listopada 1978 roku w Guadalajarze. Jest synem meksykańskiej pary aktorskiej – reżysera José Angela Garcíi i byłej modelki Patricii Bernal. Ma dwójkę rodzeństwa – siostrę Tamarę i brata Dario.
Program Matury Międzynarodowej ukończył w Edron Academy (El Colegio Británico) w Mexico City. W latach 1999-2001 studiował na Uniwersytecie Londyńskim w jednej z najbardziej renomowanych szkół aktorskich The Central School of Speech and Drama. Biegle mówi po hiszpańsku i angielsku, a także po portugalsku, francusku i włosku w różnych stopniach zaawansowania.

Gael García Bernal zadebiutował już jako dziewięciomiesięczny niemowlak w roli narodzonego Jezusa w przedstawieniu bożonarodzeniowym. Po raz pierwszy na małym ekranie pojawił się w meksykańskiej telenoweli Teresa. Drogę do międzynarodowej kariery otworzyły mu role w takich filmach jak “I twoją matkę też” oraz “Amorres Perros”. Po pełną filmografię zapraszamy tutaj.

Aktor popiera akcję humanitarną Oxfam, pomagającą krajom rozwijającym się. Jest zaangażowany w programy zapobiegające rozprzestrzenianiu się epidemii AIDS na świecie, a także walczył z polityką Stanów Zjednoczonych w stosunku do Meksyku.

12 lutego 2013

Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa czwarta - Sciences


Przed nami opis kolejnej części składowej programu matury międzynarodowej, więc na początek małe wprowadzenie :)

Sciences, dawniej nazywana Experimental Sciences, to grupa przedmiotów skupiająca dziedziny oparte na eksperymentach, doświadczeniach i innych ścisłych metodach badawczych.
W jej ramach dostępne są następujące przedmioty:
Ten ostatni to stosunkowo nowy przedmiot - poszerzył grupę czwartą w minionym roku i obecnie jest trwa jego pilotaż. Od tego roku szkolnego w ramach czwartej grupy wybrać można także Computer science do tej pory zaliczany do grupy piątej.

Wszystkie przedmioty (prócz Environmental systems and societies, Sports, exercise and health science których uczyć się można na poziomie SL) dostępne są zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym.
Uczniowie wybierający kurs z tej grupy odkrywają pojęcia, teorie, modele i techniki, które stanowią podstawę każdego z przedmiotów i dzięki nim rozwijają swoją wiedzę i zrozumienie różnych metod naukowych.
Obowiązkowy projekt, który wpisany jest w program przedmiotów z tej grupy, zwraca uwagę uczniów na środowiskowe, społeczne i etyczne aspekty nauki. Interdyscyplinarne zadania wymagające współpracy, charakterystyczne dla tej grupy kursów stanowią okazję do odkrywania i poszukiwania przez uczniów naukowych rozwiązań dla globalnych problemów.

Interdyscyplinarność i wieloaspektowe ujęcie są charakterystyczne dla wszystkich opisywanych dotychczas przedmiotów. Sciences to grupa, dla której te cechy również są znamienne.

Kolejne kursy dostępne w grupie Sciences będziemy opisywać w przyszłości. Już teraz zapraszamy do lektury!

7 lutego 2013

O tym, co daje praca włożona w napisanie Extended Essay


Już nie raz na naszym blogu wspominaliśmy o ogromnym wpływie nauki w programie IBDP na umiejętności dalszego kształcenia się na poziomie uniwersyteckim. 
Poniżej dostarczamy Wam naukowych dowodów, że piszemy prawdę :)

Jakiś czas temu na Uniwersytecie Virginia przeprowadzono badanie pt. “Exploring the Benefits of the International Baccalaureate Extended Essay for University Study at the University of Virginia”.
Badanie miało sprawdzić, jak trud włożony w napisanie EE wpływa na umiejętności pracy badawczej w życiu akademickim i jaka jest korelacja oceny eseju ze średnią wyników ze studiów.

W badaniu wzięli udział absolwenci Uniwersytetu Virginia, którzy posiadają dyplom międzynarodowej matury oraz studenci, którzy ukończyli program Advanced Placement (AP), popularny w wielu szkołach średnich w USA.
Ostatecznie do grupy badawczej weszły 953 osoby, o zróżnicowanym pochodzeniu etnicznym, z dużymi aspiracjami naukowymi i sporymi dotychczasowymi osiągnięciami. 78% badanych zaznaczyło, że zamierza w przyszłości ukończyć studia podyplomowe, doktoranckie lub zdobyć inny tytuł czy umiejętności. 21% absolwentów IB, którzy uczestniczyli w badaniu, wzięło również udział w rozmowach indywidualnych.

Kluczowe wnioski z przeprowadzonego badania są następujące:
  • pisanie Extended Essay ma wpływ na umiejętności i intuicję badawczą oraz na chęć do aktywności w zakresie badań naukowych w przyszłości
  • absolwenci programu IB mają silne poczucie, że napisanie EE stanowiło przygotowanie w zakresie różnych aspektów pracy badawczej
  • w porównaniu do uczniów, którzy ukończyli program AP, absolwenci IBDP znacznie częściej wskazywali, że :
- mają poczucie dobrego przygotowania do uniwersyteckiego poziomu zadań o charakterze badawczym
- brali już udział w projektach badawczych Uniwersytetu
- czyli się dumni ze swojej pracy
- mają zamiar brać udział w badaniach naukowych w przyszłości
- uważają umiejętności w zakresie przeprowadzenie badań za ważne w kontekście swoich przyszłych sukcesów osobistych i zawodowych

Wyżej opisane badanie jest częścią innego, dużego projektu badawczego, którego zadaniem jest sprawdzenie, jakie jest znaczenie udziału w programie International Baccalaureate Diploma Programme dla dalszej kariery naukowej jego absolwentów.

Jak widać, już samo napisanie Extended Essay rozwija ważne w życiu studenckim zdolności. Dobre przygotowanie do pracy badawczej jest cenną umiejętnością i może okazać się kluczem do naukowego sukcesu w przyszłości :)

5 lutego 2013

Uniwersytety świata: University of Adelaide


Uniwersytet w Adelajdzie (University of Adelaide) to australijska państwowa uczelnia wyższa z siedzibą w Adelaide oraz kampusami w Roseworthy i Singapurze.
Uczelnia została założona w 1874 roku dzięki datkom Waltera Watsona oraz Hughesa Thomasa Eldera, jako trzecia na kontynencie australijskim. Kształci 25 tysięcy studentów rocznie, a na kadrę składa się ponad 1100 pracowników naukowych.

Uniwersytet jest jednym z największych ośrodków badawczych w Australii. Ma wybitne osiągnięcia naukowe, które rozpowszechniane są zarówno w kraju jak i za granicą. Dzięki wysokim dofinansowaniom naukowcy rozwijają swoje badania w takich dziedzinach jak rolnictwo, inżynieria i nauki o zdrowiu.

Uczelnia dzieli się na pięć wydziałów:
  • Wydział Inżynierii, Informatyki i Nauk Matematycznych (Faculty of Engineering, Computer & Mathematical Sciences)
  • Wydział Nauk o Zdrowiu (Faculty of Health Sciences)
  • Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych (Faculty of Humanities & Social Sciences)
  • Wydział Zawodów (Faculty of the Professions)
  • Wydział Nauk (Faculty of Sciences)
Uniwersytet w Adelajdzie był pierwszą australijską uczelnią i drugą na świecie, która przyznawała stopnie naukowe kobietom. To właśnie tutaj wykształciła się pierwsza kobieta - chirurg, Laura Fowler, czy Ruby Davy – pierwsza doktorantka z zakresu muzyki.
Do innych znanych absolwentów uczelni zaliczają się:
  • Julie Bishop - polityk, federalna wicelider opozycji
  • William Lawrence Bragg - laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki (1915) 
  • Ong Teng Cheong - były prezydent Singapuru
  • Julia Gillard - wicepremier Australii
  • Robin Millhouse - prezes Sądów Najwyższych Kiribati i Nauru
  • Penny Wong - pierwsza w historii członkini australijskiego gabinetu federalnego pochodzenia azjatyckiego
  • Howard Walter Florey - laureat Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny (1945)
  • Robin Warren - laureat Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny (2005)

2 lipca 2010 roku uczelnia wprowadziła swoją politykę antynikotynową (Smoke-Free Policy) i stała się pierwszą instytucją szkolnictwa wyższego w Południowej Australii wolną od dymu papierosowego.

Uniwersytet jest członkiem Group of Eight (Go8) - koalicji ośmiu australijskich uczelni skupionych na intensywnych badaniach oraz kompleksowym kształceniu zawodowym.

Po więcej informacji na temat uczelni zapraszamy na stronę www.adelaide.edu.eu