Właśnie zaczeły się upragnione przez wszystkich wakacje :) Nie oznacza to jednak ciszy na naszym blogu i fanpage’u - będzie nas dużo i będzie wesoło i ciekawie, więc zostańcie z nami!
Kolejne posty już w poniedziałek - coś dla absolwentów IB, którzy za chwilę otrzymają wyniki egzaminów - obserwujcie uważnie nasz blog. Poza tym trochę ciekawostek o kulturze, językach, sposobach na wakacje i styl życia itp.
Tymczasem życzymy wszystkim udanych pierwszy dni wakacji - oby dopisała nam pogoda, towarzystwo i wiele miłych przygód!
Pozdrawiamy!
29 czerwca 2012
28 czerwca 2012
Rekrutacja w LO im. M. Wańkowicza trwa
Jeśli ciągle zastanawiasz się, jakie liceum wybrać, lub nadal nie znalazłeś tego, do którego na prawdę chcesz uczeszczać, to pomyśl o Liceum Ogólnokształcącym im. M. Wańkowicza z Międzynarodową Maturą w Katowicach - głównym patronem merytorycznym tego bloga.
Szkoła prowadzi rekrutację właściwie przez całe wakacje – także dla tych, którzy po pierwszej klasie liceum chcieliby przystąpić do programu Matury Międzynarodowej oraz dla tych, którzy chcieliby zmienić szkołę.
Jutro zakończenie roku szkolnego, ale drzwi naszej partnerskiej IB World School pozostają otwarte!
Odwiedź stronę www liceum, by uzyskać więcej informacji.
System oceny w programie IB – wyniki
To już ostatni post w temacie systemu ocen w programie Matury Międzynarodowej. Tym razem będzie o wynikach.
Jeśli chodzi o same wyniki, to pojawiają się one po dwóch sesjach egzaminacyjnych w roku: po sesji majowej 5 lipca, a po sesji listopadowej 5 stycznia (zależne od półkuli - majowa na północy, listopadowa na południu). Bieżąca lista wyników uczniów natychmiast rozsyłana i udostępniana jest przez International Baccalaureate uniwersytetom i ich komisjom rekrutacyjnym.
Uczniowie programu IB zdają 6 przedmiotów na rozszerzonym lub podstawowym poziomie. Z każdego egzaminu można otrzymać od 1 do 7 punktów. Każdy uczeń jest także nagradzany punktami (od 1 do 3) za TOK, CAS i Extended Essay. Najwyższa liczba punktów, jaką można otrzymać to 45. Minimum punktów potrzebnych do zadnia matury to 24, opanowują przedmiot na minimalnym poziomie i wypełnili w sposób satysfakcjonujący program CAS.
Ogólna zdawalność Matury Międzynarodowej wynosi 80% - tylu uczniów zdaje maturę i otrzymuje dyplom IB DP. Mniej niż 1% uzyskuje maksymalną liczbę punktów.
Po ogłoszeniu wyników szkoły mogą poprosić o ponowne ocenienie prac dla tych uczniów, którzy czują, że zostali niedocenieni. IB World Schools mają także możliwość uzyskania zestawu różnych informacji zwrotnych dotyczących pracy ich uczniów.
Tutaj możecie zobaczyć statystyki dotyczące ostatniej sesji maturalnej i jej porównanie z latami poprzednimi.
27 czerwca 2012
Jak wygląda rekrutacja na zagranicznych uczelniach: University of Sydney
Dziś chcielibyśmy Wam przedstawić, jak wygląda rekrutacja na kolejnej światowej uczelni - University of Sydney.
Rekrutacja dla kandydatów spoza Australii przebiega w inny sposób niż dla kandydatów “rodzimych” - jest trochę bardziej skomplikowana.
Po pierwsze, aby komisja rekrutacyjna przyjęła aplikację kandydata, musi on spełniać podstawowe kryteria kwalifikowalności, do których zazwyczaj zaliczamy:
- świadectwo ukończenia szkoły oraz świadectwo maturalne (więcej o dyplomach licealnych przeczytacie tutaj),
- spełnianie kryteriów znajomości języka angielskiego (minimum IELTS jest potrzebne do tego, by otrzymać studencką wizę od rządu australijskiego; więcej na temat wymogów językowych przeczytacie tutaj),
- wszelkie inne specjalne wymagania - zależne od wybranego kierunku (lista kierunków i wymagań znajduje się tutaj.
Przyjęcie na studia zależy od ilości miejsc na danym kierunku oraz poziomu innych kandydatów ubiegających się o przyjęcie na ten kierunek.
Jeśli chodzi o terminy składania dokumentów, to wszystko zależy od tego, w którym semestrze chcemy rozpocząć naukę - w lipcu, czy w marcu. W pierwszym wypadku termin składania aplikacji mija 31 października w roku poprzedzającym ten, w którym chcemy rozpocząć studia. W drugim wypadku dokumenty trzeba złożyć do końca kwietnia.
Tutaj znajduje się lista dokumentów, jakie należy złożyć w ramach aplikacji na University of Sydney. Standard obejmuje Undergraduate Application Form - dotyczy on danych osobowych, wyboru kierunku, poziomu języka, wyników z matury itp.. Czasem potrzebny jest jeszcze inny formularz.
Po rozpatrzeniu aplikacji kandydaci otrzymują (lub nie) ofertę miejsca, na którą należy przyjąć (lub odrzucić). Aby przyjąć ofertę należy wykonać kilka kroków - znajdziecie je tutaj.
Istnieje również możliwość odroczenia czy też odłożenia oferty na rok (co pozwala na zatrzymanie miejsca i rozpoczęcie studiów w późniejszym terminie bez konieczności ponownego aplikowania (chyba, że odroczenie trwa dłużej niż rok - wtedy trzeba kandydować raz jeszcze).
Tak bardzo ogólnie wygląda rekrutacja na studia na University od Sydney. Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej. W przypadku i tej uczelni obalamy mit o tym, że próba dostania się na studia nawet po przeciwnej półkuli wcale nie jest taka trudna! Co więcej – może zakończyć się powodzeniem :)
26 czerwca 2012
System oceny w programie IB - egzaminatorzy
Dziś kolejny post na temat systemu oceniania. Tym razem krótko o egzaminatorach - czyli tych, którzy oceniają prace na egzaminach i wystawiają oceny.
International Baccalaureate posiada około 5 000 egzaminatorów na całym świecie. Dzięki temu, że jest to grupa międzynarodowych specjalistów mamy gwarancję, że uczniowie oceniani są sprawiedliwie i konsekwentnie.
Oto kilka faktów na temat egzaminatorów IB:
- wielu z nich to doświadczeni nauczyciele programu matury międzynarodowej;
- każdy z nich otrzymał szczegółowe instrukcje i został dokładnie przeszkolony z tego, jak oceniać prace, które otrzymali do sprawdzenia;
- każdy również wysyła próbkę swoich ocen do bardziej doświadczonego starszego egzaminatora, dla sprawdzenia, czy ocena jest wykonywana poprawnie.
Egzaminatorzy otrzymują prace uczniów z różnych krajów i zakątków świata. Nie ma możliwości, aby egzamin oceniał nauczyciel przedmiotu, ze szkoły, do której uczęszcza uczeń - zawsze robi to egzaminator z zewnątrz.
Dla każdego przedmiotu istnieje grupa starszych egzaminatorów, którzy przygotowują pytania egzaminacyjne, ustanawiają standardy dla ocen i wyznaczają poziom, który należy zaliczyć, by otrzymać promocję z danego kursu.
Do każdego przedmiotu przypisany jest także główny egzaminator, zazwyczaj nauczyciel akademicki posiadający międzynarodowy autorytet w swojej dziedzinie.
Brzmi poważnie, prawda?
Ale to dobrze - to czyni dyplom matury międzynarodowej i jej absolwenta poważym kandydatem do świetnej kariery naukowej i zawodowej. Będąc absolwentem IBDP mamy prawdziwie obiektywny dowód, ze posiadamy wiedzę o wysokim poziomie, zdobytą w programie o światym standardzie.
A to (zwłaszcza jeśli możemy to powiedzieć - lub będziemy mogli, czy też chcemy móc - o sobie) brzmi wyjątkowo niesamowicie :)
25 czerwca 2012
Uniwersytety świata: Uniwersytet St Andrews
University of St Andrews jest najstarszym szkockim uniwersytetem (trzecim, po Oxford i Cambridge, w Wielkiej Brytanii), który został założony między 1410 i 1413 rokiem. Uniwersytet znajduje się w St Andrews w szkockim hrabstwie Fife.
Szkoccy studenci w Średniowieczu byli zmuszeni do studiowania i kontynuowania nauki za granicą. W 1410 roku większość została przeniesiona do Paryża z Cambridge i Oxfordu, z powodu wojny o niepodległość z Anglią. Kiedy więc Kościół katolicki został podzielony między dwóch zwaśnionych papieży (Bonifacego IX i Benedykta III - któremu wierna pozostała Szkocja), szkoccy studenci znaleźli się w trudnej sytuacji. Nadszedł czas by znaleźć miejsce nauki, o międzynarodowej renomie, pod flagą Szkocką. St Andrews był oczywistym wyborem (siedziba najwyższego biskupstwa oraz położenie klasztoru). W maju 1410 roku grupa mistrzów, głównie studentów paryskich, założyła wyższą szkołę St Andrews.
W połowie XVI wieku St Andrews poszerzyła się o 3 kolegia - St Salvator’s, St Leonard’s i St Mary’s.
Od 1500 do 1700 roku Uniwersytet przeżywał okres wzlotów i upadków. W tym czasie St Salvator’s i St Leonard’s połączyły się tworząc Kolegium United, które przetrwało do dziś, oczywiście w formie rozszerzonej.
W XIX wieku Uniwersytet dokonał znacznego postępu w dziedzinie sztuki, nauk biologicznych i fizycznych. W 1897 roku St Andrews połączyła się z pobliskim ośrodkiem akademickim Dundee, z którego wykształciła się osobna placówka - University of Dundee.
W 1980 St Andrews rozpoczął szeroki program inwestycji w celu zwiększenia jego możliwości badawczych. Dzięki temu zyskał reputację Międzynarodowego Centrum Doskonalenia Naukowego.
Uniwersytet zapewnia orzeźwiający klimat intelektualny, w którym pracownicy mają bliskie kontakty z sobą i ze swoimi kolegami z innych uniwersytetów brytyjskich, zagranicznych oraz placówek badawczych. Wszystkie szkoły zarówno w zakresie nauk i sztuki są aktywnie zaangażowane w zdobywanie nowej wiedzy.
Fizycznie Uniwersytet jest ścisle zintegrowany z miastem, nowoczesna biblioteka i wiele szkół wyższych znajduje się w centralnym punkcie. Chociaż St Andrews jest stosunkowo niewielka, to ilość osób w “mieście” dobija do 17 tys. (z czego ok. 9 tys. to pracownicy i studenci uczelni). Średnio jedna na trzy osoby, które spotyka się na ulicy mają coś wspólnego z Uniwersytetem.
Wydziały i fakultety:
- Historia Sztuki
- Biologia
- Chemia
- Historia Starożytna
- Grecki
- Łacina
- Angielski
- Języki Nowożytne
- Arabski
- Francuski
- Niemiecki
- Włoski
- Rosyjski
- Hiszpański
- Informatyka
- Studia teologiczne (Biblistyka, Nowy testament)
- Gospodarka i finanse
- Studia filmowe
- Geografia i Nauki o Ziemi
- Geologia
- Stosunki Międzynarodowe
- Zarządzanie
- Matematyka i Statystyka
- Medycyna
- Filozofia
- Antropologia Społeczna
- Muzyka
- Fizyka i Astronomia
- Psychologia
Znani Absolwenci:
- Michelle Duncan - aktorka
- Robert Fergusson - poeta
- Sarah Hall - nowelistka
- James II - król Szkocji
- Alan MacDiarmid - zdobywca nagrody Nobla w chemii
- Członkowie grupy muzycznej Kid Canaveral
- Crispin Bonham-Carter - aktor
- Tenniel Evans - aktor
- Brian Taylor - dziennikarz
Więcej dowiecie się na stronie internetowej Uniwersytetu.
22 czerwca 2012
System oceny w programie IB - metody
Dziś powracamy do tematu systemu oceniania w programie Matury Międzynarodowej. Przyjrzyjmy się metodom, za pomocą których dokonuje się oceny uczniów.
Wiedzę i osiągnięcia ucznia w ramach danego kursu w programie IB sprawdzać można na wiele sposobów, zarówno jeśli chodzi o ocenę wewnętrzną jak i zewnętrzną. Zacznijmy od tej drugiej.
W ocenie zewnętrznej podstawę stanowią egzaminy (są one też podstawowym filarem oceny dla wszystkich kursów i programu generalnie) - głównie ze względu na ich wysoką obiektywność i rzetelność. Wśród form stosowanych na egzaminach wyróżnia się:
- eseje,
- rozwiązywanie złożonych problemów,
- pytania krótkie i rozbudowane,
- pytania oparte o studium przypadku,
- testy wielokrotnej podpowiedzi (stosowane z ograniczeniem).
Egzaminy sprawdzają egzaminatorzy zewnętrzni, często z innego kraju. Dzięki temu właśnie wystawiona ocena jest stuprocentowo wiarygodna i obiektywna. Podnosi to również rangę samego programu nauczania i dyplomu, nadając im uniwersalny charakter.
Oprócz tego do metod oceny zewnętrznej zaliczamy kilka prac, takich jak eseje z TOKu (Theory of Knowledge), Extended Essays czy prace dotyczące światowej literatury. Takie prace uczeń pisze pod okiem nauczyciela, później ocenia je zewnętrzny egzaminator.
Jeśli chodzi o ocenę wewnętrzną, to jest ona stosowana w większości przedmiotów. Oceny wystawia wtedy nauczyciel prowadzący kurs. Może on zastosować następujące metody sprawdzania wiedzy:
- ustne ćwiczenia na kursach językowych,
- praca w terenie na geografii,
- ćwiczenia laboratoryjne w ramach nauk ścisłych,
- badania i przeprowadzanie dowodów na matematyce,
- występy artystyczne.
Wyniki oceny wewnętrznej sprawdzają zewnętrzni egzaminatorzy ich opinia składa się na 20 - 30 % ostatecznej oceny.
W przypadku przedmiotów artystycznych (muzyka, teatr, sztuki wizualne) na wynik w dużym stopniu składa się praktyka. Ćwiczeń praktyczne w przypadku tych kursów budują ostateczną ocenę w nawet w 50%.
Metody oceniania w ramach programu IB nie różnią się wyjątkowo od programów “zwykłych” szkół jeśli chodzi o rodzaje stawianych przez uczniami zadań. Jest więcej pracy praktycznej i więcej praco do napisania, co jest bardzo dużym atutem programu Matury Międzynarodowej. Ponadto wyjątkowa jest ich uniwersalność. Każdy zatem, nie tylko ten, kto chce zrobić karierę za granicą, może z nauki w programie wynieść wiele praktycznych umiejętności i dyplom poświadczający ich wyjątkowe wykształcenie.
To jeszcze nie wszystko w temacie systemu ocen w IB Diploma Programme - będzie więcej! Tymczasem pozdrawiamy i życzymy miłego weekendu!
20 czerwca 2012
Ja wygląda rekrutacja na zagranicznych uczelniach: Harvard University
Tak jak obiecaliśmy - rekrutacji na zagraniczne uczelnie poświęcimy więcej miejsca na naszym blogu i dziś pod lupę bierzemy Harvard University.
Harvard daje kandydatom możliwość wyboru dwóch okresów aplikowania, tzw. Early Action oraz Regular Action. Jeśli kandydat wybiera Early Action składa aplikację do 1 listopada i wynik otrzymuje w połowie grudnia. W przypadku Regular Action kandydat składa aplikację do 1 stycznia i odpowiedź otrzymuje 1 kwietnia. Aplikacja w trybie Early Action jest krótsza.Więcej informacji na temat Early Action program znajdziecie tutaj.
Harvard stawia przed aspirującymi do bycia studentem tej prestiżowej uczelni dość skomplikowane wymagania. Każdy kandydat musi zdać SAT - Scholastic Assessment Test (www.sat.org/index) egzamin z matematyki i angielskiego - jeden z najważniejszych egzaminów lub ACT - American College Testing Assessment Test (www.act.) egzamin z kilku przedmiotów na poziomie szkoły średniej, także dwa egzaminy SAT Subject Test (testy przedmiotowe na poziomie szkoły średniej).
Uczniowie, których językiem ojczystym nie jest angielski, nie muszą przedkładać STA Subject Test w tym języku.
Wyniki egzaminów muszą być zatwierdzone przez odpowiednie komisje. Bez takiego potwierdzenia aplikacja nie będzie kompletna.
Jeśli chodzi o rozłożenie procesu rekrutacji w czasie, to w przypadku Harvard University wygląda to następująco:
- wiosną należy rozpocząć zdawanie wymaganych testów;
- do jesieni należy przesłać dokumenty aplikacyjne i wpłacić opłatę rekrutacyjną w wysokości 75 dolarów;
- w październiku rozpoczyna się proces rozpatrzenia wniosków wszystkich kandydatów; kandydaci aplikujący w trybie Early Action właśnie w tym czasie powinni zdać wymagane egzaminy;
- do 1 listopada wszyscy kandydaci w trybie Early Action muszą złożyć wszystkie wymagane dokumenty;
- do 15 grudnia pojawiają się wyniki rekrutacji w trybie Early Action;
- 1 stycznia do ostateczny termin na składanie dokumentów w trybie Regular Action;
- na przełomie marca i kwietnia pojawiają się wyniki rekrutacji w trybie Regular Action;
- 1 maja to termin na ostateczne zdeklarowanie się i ogłoszenie list studentów.
Stan swojej aplikacji można na bieżąco sprawdzać tutaj.
Jeśli chodzi o kandydatów spoza USA i Kanady, to obowiązuje ich taka sama procedura rekrutacyjna - aplikacja musi być przetłumaczona, powinni zdać wymagane egzaminy, co nie oznacza, że wyniki dodatkowych testów, czy też wyjątkowo nas interesująca Międzynarodowa Matura nie mają znaczenia. Kandydaci zachęcani są do przedłożenia dyplomów. Podobnie jeśli chodzi o certyfikaty językowe - mile widziany jest TOEFL , czyli "Test of English as a Foreign Language", czy też International English Language Test (IELTS).
Trzeba też zwrócić uwagę jedną bardzo ważną sprawę w przypadku wszystkich uczelni amerykańskich - różnicę między collegem a uniwersytetem. Po szkole średniej, ze zdaną maturą możemy kontynuować naukę na poziomie undergraduate - czyli możemy aplikować na college, który oferuje naukę właśnie na takim poziomie. Na uniwersytet, którego poziom to graduate, można aplikować dopiero po ukończeniu collegu lub po 4 latach studiów.
Tutaj znajdują się najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi. Więcej na temat samej rekrutacji przeczytacie na stronie Harvard Univeristy.
Jak widać rekrutacja na Harvard wygląda zupełnie inaczej niż na Oxfordzie. Nie oznacza to jednak, że nie jest możliwe, aby dostać się na tą uczelnię. Zarówno pod względem formalnym jak i finansowym jest to to osiągalny cel (Harvard oferuje wiele możliwości uzyskania stypendium).
Opisaliśmy rekrutację na tą uczelnię w sposób bardzo ogólny i wszystkich zainteresowanych zachęcamy do przekopania strony internetowej Uniwersytetu :)
19 czerwca 2012
System oceny w programie IB
Wiele pisaliśmy o zasadach programu, nauczanych przedmiotach. Pora na skupienie się na systemie oceniania w programie Matury Międzynarodowej - kilka postów w tym temacie :)
International Baccalaureate oceniając ucznia sprawdza jego wiedzę w stosunku do stawianych w programie celów w ramach danego kursu przedmiotowego.
Według tych celów uczeń powinien w ramach kursu otrzymać:
- szeroki, zbalansowany i jednocześnie wymagający program nauczania,
- okazję do rozwinięcia myślenia krytycznego i refleksyjnego,
- okazję do wyćwiczenia umiejętności dociekania, poszukiwania i badania,
- okazję do wykształcenia umiejętności samodzielnego uczenia się,
- okazję do nabycia międzykulturowego myślenia i zrozumienia,
- przygotowanie do nauki na poziomie akademickim.
Procedury oceniania w Maturze Międzynarodowej mierzą stopień, do którego uczniowie opanowali zaawansowane umiejętności naukowe, np.:
- analizowania i prezentowania informacji,
- podsumowywania i konstruowania argumentów,
- kreatywnego rozwiązywania problemów.
Ocenie podlegają także następujące umiejętności podstawowe:
- wzmacnianie wiedzy,
- rozumienie treści kluczowych,
- stosowanie standardowych metod, działań.
Poza umiejętnościami czysto naukowymi, posiadaną wiedzą, wszędzie tam, gdzie to jest adekwatne i przydatne, lub nawet podstawowe docenia się międzynarodową perspektywę ucznia.
Zadania, za pomocą których dokonuje się oceny, sprzyjają efektywnej nauce w klasach szkolnych.
Wyniki zależą od spełnienia wymogów standardowych, stawianych przed każdym uczniem programu IB.
Jakie metody i rodzaje zadań używane są przez nauczycieli i egzaminatorów w programie Matury Międzynarodowej? Dowiecie się w następnych postach, więc śledźcie nas bacznie :)
18 czerwca 2012
Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa trzecia - Individuals and societies: Economics
Pora na kolejny przedmiot z trzeciej grupy przedmiotów w programie Matury Międzynarodowej (Individuals and societies), czyli Economics (po prostu Ekonomia).
Główny trzon kursu ekonomii stanowi wiedza z zakresu radzenia sobie gospodarki z niedostatkami, alokacja zasobów oraz metody i procesy, według których ludzie dokonują zadowalających wyborów. Jako dynamiczna dziedzina nauk społecznych ekonomia wykorzystuje naukowe metody badań ilościowych i jakościowych.
Program tego przedmiotu skupia się na teoriach mikroekonomii (dotyczącej jednostki, firm i rynków) i makroekonomii (dotyczącej takich zmiennych jak rząd i społeczeństwo). Teorie te odnoszone są do kwestii rzeczywistych (nie naucza się ich w próżni). Istotnymi tematami wśród tych zagadnień są wahania aktywności gospodarczej, handel międzynarodowy, rozwój gospodarczy i równowaga ekologiczna.
Kurs dodatkowo porusza wymiary etyczne, powiązane z wdrażaniem teorii i polityki ekonomicznej. Uczniowie rozważają więc w ramach kursu także życiowe cele i wartości człowieka - humanistyczne determinanty działania gospodarki.
Kurs ekonomii zachęca studentów do rozwijania międzynarodowych perspektyw, sprzyja trosce o problemy globalne i podnosi świadomość uczniów na temat własnej odpowiedzialności na lokalnym, krajowym i międzynarodowym poziomie. Kurs ma na celu również rozwój wartości i postaw, które pozwolą studentom podnieść stopień osobistego zaangażowania w próby rozwiązania tych problemów, doceniając wzajemną odpowiedzialność obywateli w coraz bardziej współzależnym świecie.
Zarówno na poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym, kandydaci zobowiązani są do przerobienia czterech tematów: mikroekonomii, makroekonomii, ekonomii międzynarodowej oraz ekonomii rozwoju. Niektóre podtematy w nich zawarte zarezerwowane są wyłącznie dla poziomu rozszerzonego. Sekcje te są oceniane w dwóch egzaminach na poziomie podstawowym i w trzech na poziomie rozszerzonym.
Oprócz egzaminów, kandydaci podlegają ocenie wewnętrznej. Uczniowie na obu poziomach muszą przedstawić pracę, na którą składają się trzy komentarze dotyczące artykułów opublikowanych w mediach.
Tak jak wszystkie przedmioty w programie IB i ekonomia ma międzynarodowy i otwarty charakter. Poza ściśle ekonomicznymi terminami i teoriami w ramach kursu uczeń ma kontakt z kwestiami kulturowymi i humanistycznymi, dzięki czemu nauka tej dziedziny nie jest oderwana od rzeczywistego świata.
Więcej na temat tego przedmiotu możecie dowiedzieć się na stronie IBO.
Tutaj zobaczycie subject outline (zarys przedmiotu).
15 czerwca 2012
DP online courses
Stałe rozszerzanie dostępu do programu International Baccalaureate to jedna z podstaw strategicznego planu IBO. Dostarczenie możliwości internetowego udziału w programie IB już od jakiegoś czasu był ważnym punktem w działaniu IBO, czego efektem są powstałe właśnie kursy on line. IB online courses pozwalają uczniom z różnych zakątków świata na wspólną naukę w środowisku Internetu. Taka wirtualna klasa to prawdziwie wielokulturowe i międzynarodowe środowisko - coś czego nie można utworzyć w szkole, do której zazwyczaj chodzą uczniowie z tego samego kraju (wiadomo - nie zawsze tak jest, jednak zawsze większość uczniów wywodzi się z tej samej kultury).
Ideami, jakie przyświecają internetowym kursom IB, są:
- rozszerzenie wyboru przedmiotów wśród uczniów programu;
- umożliwienie uczniom, którzy nie mogą uczęszczać z różnych powodów do IB World School, skorzystania z programów IB;
- stworzenie międzynarodowych i wielokulturowych klas, gromadzących ucznió i nauczycieli z całego świata w prawdziwie globalnym, wirtualnym środowisku;
- umożliwienie zdobycia przez uczniów zdolności “poruszania się w” elektronicznym świecie, które zaprocentują w przyszłym życiu.
International Baccalaureate w 2009 roku weszło we wspólpracę z internetowym serwisem Pamoja Education. Teraz właśnie ta platforma dostarcza kursy IB online.
We wrześniu 2012 rozpocznie się pilotarzowy projekt, mający na celu przetestowanie we wspólpracy z kilkoma IB World Schools (jako Open World Schools) kursów internetowych, w których wezmą ucział zarówno uczniowie szkół z IB, jak i uczniowie nie należący do programu.
Więcej informacji na temat IB online courses znajdziecie tutaj. Polecamy Wam także odwiedzenie strony Pamoja Education.
13 czerwca 2012
Ja wygląda rekrutacja na zagranicznych uczelniach: Oxford University
Pisaliśmy niedawno o tym, jak wygląda rekrutacja na polskie uczelnie absolwentów z dyplomem Matury Międzynarodowej. Ciekawi zapewne też jesteście, jak wygląda to na uczelniach zagranicznych. No cóż... Tutaj sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, ponieważ zagraniczne uczelnie reprezentują bardzo różną politykę rekrutacyjną. Postanowiliśmy zatem wybrać kilka uniwersytetów i zaprezentować na ich przykładzie procedurę naboru na studia za granicą.
Rozpocznijmy od Oxfordu. O uczelni tej pisaliśmy już na naszym blogu. Jest to jeden z najsławniejszych uniwersytetów na świecie, przez co zapewne dołączenie do grona jego studentów wydaje się ogromnie trudnym przedsięwzięciem, a sam Oxford zdaje się być nie możliwą do zdobycia twierdzą.
Całe szczęście ta wizja znika w momencie, w którym zaglądamy na stronę internetową uczelni. W zakładce poświęconej kandydatom w bardzo przyjazny sposób krok po kroku co, jak i kiedy zrobić, by aplikować na studia wyjaśnia filmik:
dostępny na stronie internetowej Oxfordu
Aby złożyć aplikację na studia na Oxfordzie trzeba przejść 10 kroków:
1. Wybrać kierunek - lista dostępna jest tutaj
2. Sprawdzić wymagania, jakie musi spełniać kandydat - generalne wymogi znajdują się tutaj; wymagania dla konkretnych kierunków tutaj.
3. Sprawdzić proces rekrutacyjny dla swojego kierunku (czy obowiązuje nas test - tutaj lista kierunków dla któych trzeba zdawać test, czy też praca pisemna - tutaj jest lista kierunków, które wymagają pracy pisemnej)
4. Wybieramy college (akademię/kollegium/uczelnię), na której chcemy studiować, chyba że wysyłamy aplikację otwartą. Oxford jest coś specyficzny - Uniwersytet ten składa się bowiem z wielu uczelni, skupia je i tworzy z nich całość. O co w tym chodzi i jak wybrać college najlepiej pokaże Wam ten filmik:
Tutaj znajduje się lista kierunków, według której możemy sprawdzić listę oferujących je uczelni.
5. Wypełniamy formularz UCAS.
6. Jeśli znaleźliście się na liście kandydatów, dostaniecie zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Na czym polega taka rozmowa przeczytacie tutaj.
7. Jeśli znajdzie się dla Was miejsce na wybranej uczelni otrzymacie ofertę
8. Aby oferta stała się rzeczywistością trzeba dopełnić kryteria formalne i wymogi egzaminacyjne (test, praca pisemna).
9. Przedostatni etap to nic innego jak czekanie na wyniki i potwierdzenie, czy miejsce na Oxfordzie na nas czeka.
10. Tak - miejsce czeka! Zaczynamy :)
Bardzo ważne jest podkreślenie w tym momencie, że na zagranicznych uczelniach terminy aplikacji często są zupełnie inne niż na polskich. Jeśli ktoś poważnie myśli o Oxfordzie, powinien zawczasu rozeznać się, jak rekrutacja rozkłada się w czasie. Na nadchodzący rok akademicki złożenie podania jest już niemożliwe, ponieważ etap ten zaczyna się we wrześniu rok wcześniej. Jeśli ktoś zaspał, albo dopiero teraz pomyślał o takim sposobie na studia, to terminy, jakie obowiązują w procedurze aplikacyjnej wyglądają następująco:
1. Najpierw wybieramy kierunek, sprawdzamy wymagania, wybieramy college - na to czas jest do września 2012.
2. 1 września 2012 rozpoczyna się okres wypełniania aplikacji w UCAS; okres ten trwa do 15 października 2012.
3. W grudniu 2012 pojawia się lista kandydatów, rozsyłane są zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną i w tym samym miesiącu też te rozmowy się odbywają.
4. W połowie stycznia 2013 kandydaci otrzymują oferty miejsc.
5. Do sierpnia 2013 znane będą ostateczne wyniki egzaminów i ocen, które miały miejsce w procesie rekrutacji, a także podana zostanie ostateczna lista kandydatów.
6. Studia rozpoczynają się w październiku 2013.
Jak wygląda sytuacja absolwentów IB w tym całym długim procederze? Otóż tak jak już nieraz pisaliśmy ich dyplom traktowany jest równoznacznie z maturą angielską. Nie ma żadnych dodatkowych egzaminów dla osób po IBDP (oprócz tych wymaganych od wszystkich w ramach rekrutacji na konkretny kierunek). Strona internetowa podaje, że zwykle wystarczy ocena na poziomie 38 - 40 punktów, z 6 i 7 punktami z przedmiotów rozszerzonych.
Jak widać dostać się na Oxford nie jest trudno z przyczyn formalnych. Być może trudność sprawia poziom wymagań, ale nie można powiedzieć, że uniwersytet ten nie jest otwarty wobec studentów zagranicy. Wszystkim, którzy startują na Oxford życzymy więc powodzenia!
11 czerwca 2012
Uniwersytety świata: Uniwersytet Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem
Uniwersytet Goethego został założony w 1914 r. jako “uczelnia obywatelska” i sfinansowany przez bogatych obywateli Frankfurtu. W 1932 r. Uniwersytet nazwano na cześć jednego z najbardziej znanych tubylców - J.W. Goethego. Dziś uczelnia posiada ponad 38 tys. studentów wszystkich stopni. Ostatnia dekada przyniosła jej wiele istotnych zmian.
Poza swoją liberalnościa i lewicowością, Goethe University jest znany jako miejsce narodzin wpływowej Szkoły Frankfurckiej, głównie z Instytutu Badań Społecznych, w którym działali niektórzy wiodący myśliciele europejscy XX w. (m.in. Theodor Adorno, Max Horkheimer, Jürgen Habermas, Herbert Marcuse, Hans-Georg Gadamer, Martin Buber, i Paul Tillich).
Ze względu na rasowe i polityczne napięcia w okresie nazizmu, wielu pracowników uniwersytetu zostało odrzuconych (bardziej niż w jakiejkolwiek innej uczelni niemieckiej). Goethe University odegrał również ważną rolę w protestach studenckich w 1968 r., które doprowadziły do rozległych reform edukacyjnych w Niemczech i w całej Europie.
W ostatnich latach Uniwersytet podtrzymał swoją reputację w dziedzinie nauk społecznych. Powstały również nowe obiekty i ośrodki badawcze z zakresu nauk przyrodniczych, prawa, historii, nauk humanistycznych, sztuki i ekonomii.
Goethe University jest mocno zaangażowany we wspieranie młodych naukowców, oferując wyjątkowe możliwości “zarabiania” na stopień doktora. Na wielu uniwersytetach, badacze mają do wyboru zdobywać doktorat "tradycyjną" drogą lub jako część "structured" doktorantów. Na Uniwersytetu Goethego, wszyscy doktoranci mogą ubiegać się o członkostwo w Goethe Absolwent Akademii oraz dostęp do unikalnych szkoleń i możliwości nawiązywania kontaktów, które są znakiem rozpoznawczym bardziej skomplikowanych programów.
Wydziały:
- Nauk Prawnych
- Nauk Ekonomicznych
- Nauk Społecznych
- Pedagogiki
- Psychologii i Sportu
- Teologii Protestanckiej
- Teologii Katolickiej
- Filozofii i Historii
- Lingwistyki i Kulturoznawstwa
- Filologii Współczesnych
- Nauk o Ziemi/Geografii
- Informatyki i Matematyki
- Fizyki
- Biochemii, Chemii i Farmacji
- Nauk Biologicznych
- Medycyny
4 czerwca 2012
Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa trzecia - Individuals and societies: Business and management
Grupa trzecia przedmiotów w programie Maturze Międzynarodowej - Individuals and societies - składa się z dośc dużej liczby kursów. Zacznijmy od Business and management - czy biznesu i zarządzania.
Przedmiot Business and management jest dość ścisły i dynamiczny. W centrum zainteresowań tego przedmiotu leży wpływ biznesowych procesów decyzyjnych na środowisko i sposób przemian jednostek i społeczeństw z nimi związanych.
Kurs ten jest tak zaprogramowany, by rozwijać wiedzę i zrozumienie teorii biznesu oraz zdolność do zastosowania zasad i praktyk biznesowych. Jego celem jest zapewnienie warunków dla uzyskania przez ucznia szerokiej wizji świata biznesu poprzez promowanie świadomości społecznych, kulturowych i etycznych czynników w działaniach organizacji i jednostek w ramach zarządzania.
Równie ważne w tym przedmiocie jest rozwijanie poczucia międzynarodowości i świadomości istnienia różnorakich perspektyw kulturowych, dzięki czemu uczniowie potrafią myśleć bardziej krytycznie i zdają sobie sprawę z natury i znaczenia zmian w lokalnym, regionalnym i globalnym kontekście.
Program kursu Business and management składa się z 5 tematów przerabianych zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym. Dla poziomu rozszerzonego zalicza się jeszcze jeden dodatkowy temat i wszystkie są głębiej przerabiane.
Oto sześć tematów w ramach przedmiotu Business and management:
- Business organization and environment (organizacje i środowisko biznesowe - m.in. charakterystyka działalności biznesowej, typy organizacji, narzędzia planowania, globalizacja),
- Human resources (zarządzanie zasobami ludzkimi - m.in. planowanie, struktura organizacji, komunikacja, przywództwo i zarządzanie, motywacja, kultury organizacyjne, relacje i kryzysy),
- Accounts and finance (rachunki i finanse - m.in. źródła kapitału, oceny inwestycji, budżetowanie),
- Marketing (marketing - m.in. znaczenie marketingu, produkty, ceny, dystrybucja, promocja),
- Operations management (zarządzanie - m.in. metody produkcji, koszty i przychody, kontrola jakości, innowacje, zrządzanie projektem),
- Business strategy (temat dodatkowy tylko dla HL - strategia biznesowa - trzy poziomy: analiza strategiczna, decyzje strategiczne, wdrażanie strategiczne).
Kluczowe cechy programu i modelu oceny tego przedmiotu są następujące:
- kurs jest dostępny zarówno na poziomie podstawowym (SL) jak i rozszerzonym (HL),
- minimum przerobionych godzin dla HL to 240 i 150 dla SL,
- uczniowie podlegają zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej ocenie,
- ocena zewnętrzna dla obu poziomów składa się w dwóch egzaminów pisemnych - pierwszy oparty jest na analizie przedstawionego wcześniej przypadku, drugi stanowi zestaw ustrukturyzowanych pytań,
- ocena wewnętrzna dla poziomu rozszerzonego to projekt badawczy, a dla poziomu podstawowego pisemny komentarz; oceny dokonuje nauczyciel przedmiotu, następnie zewnętrzny egzaminator.
Więcej na temat kursu Business and management znajdziecie na stronie IBO.
1 czerwca 2012
Dzień Dziecka
Dziś mamy Dzień Dziecka, więc wszystkim dzieciom - małym i dużym - składamy najserdeczniejsze życzenia :)
Co wiecie na temat Dnia Dziecka? Mamy dla Was kilka ciekawostek.
Dzień Dziecka jest świętem międzynarodowym - w wielu innych krajach oprócz Polski dzieci mają swój dzień właśnie 1 czerwca. Jego inicjatorem jest organizacja zwana International Union for Protection of Childhood, której celem było zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom z całego świata.
Ideą przyświecającą Dniu Dziecka jest propagowanie braterstwa i zrozumienia pomiędzy dziećmi całego świata oraz promowanie działań na rzecz ich pomyślnego rozwoju.
Jest jeszcze jeden Dzień Dziecka prócz tego Międzynarodowego. Organizacja Narodów Zjednoczonych ustnowiła na pamiątkę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka Powszechny Dzień Dziecka, który wypada 20 listopada. Został on ustanowiony rezolucją Zgromadzenia Ogólnego ONZ 838 (IX) z roku 1954.
Dzieci to nie śmieci :) Każdy z nas ma w sobie dziecko i dobrze, żby dbał, by go nie stracić, bo dziecięcość (nie dziecinność) w życiu czasem pomaga :) Jeszcze raz życzymy Wam wszystkiego, co najlepsze! Pozdrawiamy serdecznie :)
Co wiecie na temat Dnia Dziecka? Mamy dla Was kilka ciekawostek.
Dzień Dziecka jest świętem międzynarodowym - w wielu innych krajach oprócz Polski dzieci mają swój dzień właśnie 1 czerwca. Jego inicjatorem jest organizacja zwana International Union for Protection of Childhood, której celem było zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom z całego świata.
Ideą przyświecającą Dniu Dziecka jest propagowanie braterstwa i zrozumienia pomiędzy dziećmi całego świata oraz promowanie działań na rzecz ich pomyślnego rozwoju.
Jest jeszcze jeden Dzień Dziecka prócz tego Międzynarodowego. Organizacja Narodów Zjednoczonych ustnowiła na pamiątkę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka Powszechny Dzień Dziecka, który wypada 20 listopada. Został on ustanowiony rezolucją Zgromadzenia Ogólnego ONZ 838 (IX) z roku 1954.
Dzieci to nie śmieci :) Każdy z nas ma w sobie dziecko i dobrze, żby dbał, by go nie stracić, bo dziecięcość (nie dziecinność) w życiu czasem pomaga :) Jeszcze raz życzymy Wam wszystkiego, co najlepsze! Pozdrawiamy serdecznie :)
Subskrybuj:
Posty (Atom)