26 września 2012

Słynni absolwenci programu IB: Sonam Kapoor

Zaczynamy nasz cykl o słynnych absolwentach programów IB. Jako pierwszą bierzemy pod lupę indyjską piękność - gwiazdę Bollywoodu. 

Sonam Kapoor urodziła się 9 czerwca 1986 roku. Jej ojciem jest Anil Kapoor - indyjski aktor filmowy. Córka poszła w jego ślady - również została aktorką. Cała jej rodzina obraca się z resztą w przemyśle filmowym. Filmowcem był jej dziadek, jest bratanicą dwóch producentów filmowych, aktorki i aktora. Dwóch jej kuzynów to również aktorzy.

Sonam Kapoor urodziła się w Bobmaju. Program Matury Międzynarodowej ukończyła w United World College of South East Asia. Studiowała także politologię oraz ekonomię na University of East London. Posługuje się czterema językami: hindi, pendżabskim, marathi i angielskim. Jest także świetną tancerką baletową.

Swoja karierę w filmie zaczynała od stanowiska asystenki reżysera. Jako aktorka zadebiutowała rolą w filmie “Saawariya”. Sukces komercyjny odniosła dzięki występie w komedii romantycznej “I hate luv storys”, po którym wzięła udział w następnych dużych produkcjach, m.in. “Aisha” i “Mausam”. Ze względu na jej wyczucie stylu częsciej kojarzona jest z modą niż z filmem. Jej pełną filmografię znajdziecie tutaj.
Poza występowaniem w filmach Sonam Kapoor często trafia na okładki słynnych czasopism. Jest również jedną z ambasadorek marki kosmetycznej L’Oreal.

Sonam Kapoor chętnie włącza się w działania charytatywne. Brała udział w The International Indian Film Academy Awards, znanym także jako "IIFA" Charity Fashion Show. W tym roku z okazji swoich urodzin, Kapoor zachęcała swoich fanów by dołączyli do fundacji Ogaan Cancer Foundation.

 Jak widać, po ukończeniu nauki w programie IB można być nawet sławną aktorką. Za tydzień poznacie kolejnego słynnego abslowenta - jak myślicie - kim jest?

24 września 2012

Grupy przedmiotowe w The International Baccalaureate Diploma Programme - grupa trzecia - Individuals and societies: Geography

Powrót do omawiania grup przedmiotowych i przedmiotów w programie Matury Międzynarodowej zaczniemy od grupy trzeciej - Individuals and societies i przedmiotu Geography.
Ajbikowe Geography to po prostu geografia - chyba nikt nie ma co do tego wątpliwości :) W programie IB przedmiot ten obejmuje zarówno geografię przyrodniczą, jak i humanistyczną.
Uczeń w ramach przedmiotu poznaje aspekty socjo - ekonomiczne i czysto naukowe. Kurs bogaty jest w różnorodne zagadnienia, gdyż wykorzystuje w pełni wieloaspektowość dziedziny nauki, jaką jest geografia.

Zakres tematów przerabianych w ramach geografii obejmuje interakcje pomiędzy jednostkami, społeczeństwami i środowiskiem w czasie i przestrzeni, przebieg i schematy tych interakcji, a także sposoby, w jakie ludzie adaptują się do otaczających ich warunków. Podczas kursu uczniowie zyskują odpowiedź na pytania o podobieństwa i różnice między miejscami i przestrzeniami.
W centrum zainteresowania tego przedmiotu znajdują się światowe problemy takie, jak ubóstwo, zrównoważony rozwój czy zmiany klimatyczne. Podczas zajęć rozważa się wiele zagadnień na podstawie studiów przypadku o różnej skali - od regionalnej, do międzynarodowej i ogólnoświatowej.

Podstawowymi celami kursu geografii są:

  • rozwijanie zrozumienia dla wewnętrznych powiązań między ludźmi, miejscami, przestrzeniami i środowiskiem;
  • rozwijanie troski o dobro człowieka i jakość środowiska, oraz zrozumienia potrzeby planowania i zarządzania zrównoważonego. 
Przedmiot ten charakteryzuje znaczna elastyczność w wyborze przykładów i studiów przypadków. Dzięki temu przedmiot ten spełnia potrzeby nauczania w każdej szkole, niezależnie od tego, gdzie się znajduje w sensie lokalizacji geograficznej :)

Więcej na temat tego przedmiotu, wraz z podkreśleniem różnic między poziomem podstawowym i rozszerzonym przeczytacie tutaj.
Tutaj znajduje się zarys przedmiotu, w którym również poznacie więcej szczegółów dotyczących geografii w programie Matury Międzynarodowej.

21 września 2012

Postanowienia noworoczne ;)

Nowy rok szkolny to nie tylko nowe wyzwania, ale także postanowienia. Każdy z nas na początku roku szkolnego robi sobie różne postanowienia. Jeśli jest się uczniem klasy IB tym bardziej, bo program Matury Międzynarodowej jest wyjątkowo wymagający. Najbardziej znanym i powszechnym postanowieniem jest chyba: “W tym roku będę się uczył systematycznie”. Sami wiemy, jak wygląda jego realizacja ;) Co zrobić żeby jednak nasze obietnice spełniać?

Przede wszystkim nie powinniśmy się zniechęcać pierwszymi niepowodzeniami. Nawet jeśli np. po poniedziałkowych lekcjach nie powtórzyliśmy sobie materiału, warto w następnych dniach mimo wszystko wytrwać w zamierzeniach i pozostałe lekcje utrwalać na bieżąco. Tym, co najmocniej wzmacnia nas w postanowieniach są małe sukcesy. W tym wypadku sukcesem jest powtórzenie lekcji we wtorek. W środę i kolejne dni będzie to miało dla nas jeszcze więcej sensu i znaczenia. Pracując tydzień po tygodniu trudniej nam też będzie przerwać systematyczne działania, bo też szkoda nam będzie tego trudu.

Innym sposobem na wytrwanie w postanowieniach jest pamięć o tym, co da nam ich realizacja. Najlepiej stworzyć listę plusów i listę minusów swoich postanowień. W naszym przykładzie z systematyczną nauką korzyści na pewno jest więcej niż wad. Taka lista będzie dla nas motywacją w chwilach słabości.

Można sobie również w trudach pracy nad sobą pomóc towarzystwem. Na pewno znajdzie się wśród przyjaciół ktoś, kto ma podobne postanowienia i równie mocno chce w nich wytrwać. To tak jak w codziennym bieganiu - jeśli biegamy sami, łatwiej jest nam się poddać i resztę trasy przejść spacerkiem. Kiedy biegamy z kimś, nie tylko nie zatrzymujemy się, ale staramy się nawet dorównać tempem. Tak samo może być w nauce - do regularnego uczenia się także można się nawzajem motywować.

Jeśli komuś nauka się nudzi może powtórki z notatkami czy podręcznikiem zastąpić filmem dokumentalnym, czasopismami, innymi książkami, a nawet weekendową wycieczką. Nikt nie powiedział, że ucząc się można korzystać tylko z podręcznika. Każda metoda jest dobra, byle uzyskiwana za jej pomocą wiedza była rzetelna.

Na sam koniec metoda najprostsza z najprostszych. Jeśli trzeba coś zrobić (a tak na prawdę chcę się coś zrobić - bo to przecież nasz pomysł, nasze postanowienie), to nie ma co wymyślać wymówek - trzeba wziąć się w garść i po prostu to zrobić. Nic więcej nie trzeba.

Życzymy więc wszystkim, by wytrwali w swoich noworocznych postanowieniach, nawet jeśli kiedyś zdarzy się o nich zapomnieć. Najważniejsze to iść do przodu się nie poddawać. Pozdrawiamy i życzymy miłego weekendu - nabierzcie sił na nowy tydzień ;)

17 września 2012

Uniwersytety świata: Université de Bordeaux


Université de Bordeaux (University of Bordeaux) to związek uczelni wyższych działających w obrębie miasta Bordeaux we Francji. Stanowi jeden największych ośrodków naukowych w południowo - zachodniej Francji.
Do związku wchodzi aktualnie 7 uczelni założycielskich i jedna, będąca członkiem stowarzyszonym. Każda z 8 uczelni specjalizuje się w innym zakresie naukowym. Wśród siedmiu uczelni założycielskich są cztery uniwersytety (ponumerowane od 1 do 4) i trzy uczelnie techniczne.

Uniwersytet w swoim pierwotnym stanie utworzono na mocy papieskiej bulli w 1441 roku. Na początku relizował cztery fakultety: sztuki piękne, medycynę, prawo i teologię. Uczelnię zlikwidowano w 1793 roku, by później wznowić jej działanie 10 lipca 1896 r. W maju 1986 roku uniwersytet podzielono na trzy oddzielne: Bordeaux I, II i III. Później Bordeaux I również podzielono i stąd wzięło się Bordaeux IV.

Cztery uniwersytety Bordeaux zaliczamy do członków założycielskich:
- L’université Bordeaux 1 Sciences et Technologies (Bordeaux-I) - uczelnia ta specjalizuje się w naukach biologicznych, naukach o ziemi i morzu, matematyce oraz fizyce;
- L’université Bordeaux Segalen/Université Victor Segalen Bordeaux 2 (Bordeaux-II) - ukupia się na naukach związanych ze zdrowiem i medycyną oraz na naukach humanistycznych; możemy tutaj studiować m.in. antropologię, nauki społeczne, biologię, przemysł chemiczny i farmaceutyczny, psychologię i medycynę;
- L’université Michel de Montaigne Bordeaux 3 (Bordeaux-III) - jest to uczelnia nastawiona na nauczanie sztuki, literatury, języków i zagadnienia komunikacyjne;
- L’université Montesquieu Bordeaux-IV (Bordeaux-IV) - ta uczelnia skupia się na prawie, naukach społecznych i politycznych oraz ekonomii i zarządzaniu.

Trzy techniczne uczelnie założycielskie to:
- IPB - Institut Polytechnique Bordeaux - szkoła czysto inżynierska;
- ENITAB - École Nationale des Ingénieurs des Travaux Agricoles de Bordeaux - szkoła techniczna nakierowana na inżynierię związaną z rolnictwem;
- Institut d'études politiques de Bordeaux - uczelnia skupiona na naukach politycznych.

Członek zrzeszony to L’université de Pau et des Pays de l’Adour (UPPA) - uczelnia skupiająca się na prawie, ekonomii i zarządzaniu oraz administracji.

Université de Bordeaux to ogromny i złożony ośrodek naukowy. oferuje on swoim studentom i pracownikom szerokie możliwości. Może komuś z Was zamarzy się tam studiować?

14 września 2012

Jak dokonywać wyboru przedmiotów w programie Matury Międzynarodowej?

Każdy uczeń programu Matury Międzynarodowej wybiera 6 przedmiotów, których chce się uczyć przez dwa lata i które zdaje na końcowych egzaminach. Warto mocno zastanowić się nad ich wyborem, ponieważ to im poświęci się dwa lata nauki i one będą widnieć na dyplomie.

Każdy z nas ma swoje preferencje i zainteresowania. Do tego należy dorzucić doświadczenia wyniesione ze szkoły podstawowej i gimnazjum, oraz te, które zebraliśmy w klasie pre - IB. Wiedza i świadomość, co nas pasjonuje i interesuje, jest kluczowa przy wyborze kursów i te właśnie doświadczenia powinny nam pomóc. IB Diploma Programme wiąże się z intensywnymi kursami - szkoda byłoby zmarnować czas na coś, czego nie lubimy lub co się nam nie przyda i w rezultacie sprawi, że czas spędzony w szkole średniej nie będzie spełnieniem marzeń.

Decydując się na poszczególne przedmioty powinniśmy wziąć pod uwagę:

- nasze zainteresowania - nauce w programie Matury Międzynarodowej poświęcimy całe dwa lata, więc lepiej spędzić ten dość długi czas nad zagadnieniami, które są dla nas interesujące;
- nasze doświadczenia z poprzednich lat nauki - doświadczenia takie potrafią nas nieźle zmylić, bo bardzo duże znaczenie w przypadku odczuć związanych z danym przedmiotem ma to, w jaki sposób go nauczano; trzeba pamiętać, że niemiłe wspomnienie po lekcjach języka lub chemii nie może zniechęcić nas do wyboru tego przedmiotu w programie, zwłaszcza jeśli przedmiot ten nas interesuje,
- planowane studia - jeśli planuje się studia medyczne, to wiadomo, że trzeba celować w nauki ścisłe i biologię; konkretny plan na dalszą edukację jest bardzo dużą pomocą w decyzji o wyborze przedmiotów w programie IB, o ile plan ten jest dobrze przemyślany i odzwierciedla nasze prawdziwe pragnienia,
- zarys przedmiotów oferowanych w programie - IB Diploma Programme oferuje kilka kursów, z którymi nie zetknięcie się w żadnej “zwykłej” szkole, dlatego dobrze jest zapoznać się z opisem przedmiotów, których nie znamy (czasem nasze wyobrażenia nie zgadzają się ze stanem faktycznym - lepiej tego typu pomyłek unikać)

Grup przedmiotów w programie Matury Międzynarodowej jest 6. Obowiązkowo trzeba wybrać po jednym z pierwszych pięciu grup. Każda z tych grup (prócz języka ojczystego) oferuje bogaty wybór kursów. Stworzenie profilu przedmiotów idealnych dla siebie nie jest więc trudnym zadaniem.
Każdy uczeń - czy “ścisłowiec”, czy “humanista” - znajdzie coś dla siebie.
Nie można zapominać, że wpływ na to, co nam dała nauka, w dużej mierze mamy my sami, bo w końcu o nasze życie i marzenia tutaj chodzi ;)

12 września 2012

Sławni absolwenci IB - nowy cykl!



Jak zapowiadaliśmy jeszcze w końcówce sierpnia, zaczynamy wraz z nowym rokiem szkolnym nowy cykl tematyczny na naszym blogu dotyczący słynnych absolwentów programów International Baccalaureate.

Chcielibyśmy Was zapoznać z osobami, które tak jak Wy podjęły trud nauki w tym wyjątkowym programie edukacyjnym i które (tak jak i Wy możecie!) wykorzystały zdobyte doświadczenie i umiejętności do osiągnięcia światowego sukcesu.

Oto lista osób, o których będziemy pisać co dwa tygodnie na naszym blogu:
  • Sonam Kapoor,
  • Jorma Ollila,
  • Ken Jennings,
  • Willem-Alexander,
  • Julie Payette,
  • Gael García Bernal,
  • Akihiko Hoshide,
  • Randa Abdel-Fattah,
  • Sarah Tan,
  • Princess Raiyah bint Al Hussein,
  • Mohamed Nasheed,
  • Karen Mok,
  • Kim Jong-un,
  • Dr. Griffin Sears
  • Marina Diamandis,
  • Ke$ha,
  • Umar Farouk Abdulmutallab,
  • Sebastien de Halleux,
  • Douglas Alexander.
Na pewno kilka nazwisk znacie ;) Pozostałe pewnie nic Wam jeszcze nie mówią, ale już niedługo każde z nich zyska jakieś znaczenie - wystarczy, że będziecie czytać tego bloga!
A kto wie, czy w przyszłości do tej listy nie dopiszemy Waszych imion? Życzymy tego sobie i Wam!

6 września 2012

IB Store

Powracamy powoli do tematów typowo “ajbikowych” :) Rok szkolny powoli się rozkręca, więc i zwiększa się zapotrzebowanie na konkretne informacje. Dziś coś bardzo przydatnego - zwłaszcza dla świeżych ajbików! Nie od dziś wiadomo, że program IB jest innowacyjny i wyjątkowo nowoczesny. Nie chodzi tutaj o jego międzynarodowość, czy też światowy poziom nauczania, ale także o formy i dostępność pomocy naukowych i pordęczników.

Każdy nauczyciel i uczeń IB ma do dyspozycji IB Store - sklep internetowy, w którym można zakupić wszystko, co potrzebne do sprawnej nauki w programie matury międzynarodowej. Do nabycia są tutaj: pakiety startowe, podręczniki, plakaty, informatory dla nauczycieli, a także magazyn IB World i wiele innych.
Można przeczytać również recenzje różnych publikacji i pordęczników, albo napisać własną. Znajdziecie tutaj również listę bestsellerów oraz pozycji mających się dopiero pojawić.
Zakupów dokonuje się tak jak w każdym innym sklepie internetowym - trzeba mieć swoje konto i kartę kredytową. Cany podane są w funtach.

Dla tych, którzy chcą być zawsze na bierząco z wiadomościami z IB Store mamy link do Twittera sklepu: twitter.com/IBstore.

Jak widać potwierdza się opinia, że programy International Baccalaureate są niezwykle nowoczesne - jak z resztą na międzynarodowe standardy przystało :)

5 września 2012

Do jakich uczelni dostali się absolwenci naszej partnerskiej szkoły IB?





Jak Wasze pierwsze dni szkoły? Mamy nadzieję, że przyjemne :)
My dowiedzieliśmy się właśnie, do jakich szkół wyższych dostali się tegoroczni absolwenci Interantional Baccalaurate Diploma Programme naszej pratnerskiej IB World School - LO im. M. Wańkowicza należącej do Zespołu Szkół Prywatnych w Katowicach. Oto lista uniwersytetów i uczelni, do których się dostali:

  • Lancaster University w Anglii
  • Maastricht University w Holandii
  • The University of Warwick w Anglii
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Jagielloński
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Warszawski Uniwersytet Medyczny
  • Śląski Uniwersytet Medyczny
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie SGH
  • Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Piękna lista, prawda?
A Wy? Gdzie kontynuujecie swoją naukę? O jakim universytecie marzycie?

3 września 2012

IB Memes na dobry początek roku szkolnego ;)

Nie możemy nie rozpocząć roku szkolnego z odrobiną humoru. Powrót do szkoły to nie tylko powrót do nauki i podręczników. To także powrót do przyjaciół i dobrej zabawy!
Przypomnijmy więc sobie nasze ulubione IB Memes ;)

Oto kilka odgrzebanych z zakamarków fanpage’a na facebooku:








Pozdrawiamy!