Czas na pierwszy w tym roku tekst na
temat przedmiotów nauczanych w ramach programu Matury
Międzynarodowej. Dziś pod lupę bierzemy ostatni kurs z grupy
trzeciej Individuals and societies - World religions.
World religions (czyli religioznawstwo) to stosunkowo nowy przedmiot w IBDP, ponieważ wprowadzony został w 2011 roku. Jest to metodyczne, analityczne ale jednocześnie humanistyczne studium różnorodnych wierzeń i praktyk związanych z dziewięcioma głównymi religiami świata. Przedmiot ten skupia się na zwiększaniu świadomości problemów związanych z religiami poprzez ich badanie.
Poznawanie
żywych religii w naukowy, otwarty i obiektywny sposób wpisuje się
w pełni w misję IB. Religioznawstwo nauczane jest w sposób, który
pozwoli uczniom poczuć, jak to jest, gdy należy się do danej
religii i dowiedzieć się, jak taka przynależność wpływa na
rozumienie świata, działanie w nim oraz odnoszenie się do innych
przez wyznawców konkretnej religii.
Kurs składa się części wprowadzającej, zapoznającej ucznia z pięcioma wybranymi z dziewięciu głównych religii świata praktykowanych na świecie, stanowiącymi podstawę programu nauczania. Uzupełnieniem jest dogłębne studium dwóch religii z wybranych pięciu. Ta część programu studiów oparta jest na tematach, pojęć i pytaniach kluczowych. Empiryczny wymiar nauki jest bardzo istotny w nauczaniu religioznawstwa, dlatego ostatni element kursu to praca badawcza, która daje możliwość indywidualnego badania wybranego aspektu religijnych doświadczeń, praktyk lub przekonań grup i/lub jednostek.
Celami przedmiotu World religions nauczanego w ramach IBDP są:
- promowanie dociekliwego, analitycznego i humanistycznego podejścia do studiowania religii
- rozwijanie świadomego zrozumienia różnorodności religii na świecie
- promowanie szacunku dla znaczenia wierzeń i praktyk religijnych dla wyznawców danej wiary
- umożliwienie zrozumienia sposobu, w jaki religia wpływa na życie ludzi
- zachęcenie do całościowej oceny kwestii związanych z przekonaniami religijnymi i duchowymi i kontrowersjami, jakie wywołują w dzisiejszym świecie
- promowanie odpowiedzialnego i świadomego obywatelstwa międzynarodowego.
Kurs składa się części wprowadzającej, zapoznającej ucznia z pięcioma wybranymi z dziewięciu głównych religii świata praktykowanych na świecie, stanowiącymi podstawę programu nauczania. Uzupełnieniem jest dogłębne studium dwóch religii z wybranych pięciu. Ta część programu studiów oparta jest na tematach, pojęć i pytaniach kluczowych. Empiryczny wymiar nauki jest bardzo istotny w nauczaniu religioznawstwa, dlatego ostatni element kursu to praca badawcza, która daje możliwość indywidualnego badania wybranego aspektu religijnych doświadczeń, praktyk lub przekonań grup i/lub jednostek.
Celami przedmiotu World religions nauczanego w ramach IBDP są:
- promowanie dociekliwego, analitycznego i humanistycznego podejścia do studiowania religii
- rozwijanie świadomego zrozumienia różnorodności religii na świecie
- promowanie szacunku dla znaczenia wierzeń i praktyk religijnych dla wyznawców danej wiary
- umożliwienie zrozumienia sposobu, w jaki religia wpływa na życie ludzi
- zachęcenie do całościowej oceny kwestii związanych z przekonaniami religijnymi i duchowymi i kontrowersjami, jakie wywołują w dzisiejszym świecie
- promowanie odpowiedzialnego i świadomego obywatelstwa międzynarodowego.
Podstawę badania wszystkich religii świata stanowią trzy poniższe pytania:
- Od czego zależy istnienie człowieka?
- Dokąd zmierzamy?
- Jak się tam dotrzemy?
- do pierwszej zalicza się hinduizm, buddyzm i sikhizm
- do drugiej judaizm, chrześcijaństwo i islam
- a do trzeciej taoizm, dżinizm oraz bahaizm
Z każdej grupy należy wybrać przynajmniej jedną religię.
World religions dostępny jest jedynie na poziomie podstawowym.
Pod tym linkiem znajdziecie zarys przedmiotów. Więcej informacji dostępne jest również na stronie IBO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza.