9 marca 2012
Głos eksperta: Pre - IB ciąg dalszy - czego wymagają nauczyciele oraz czy potrzebne są podręczniki?
To już ostatni tekst o klasie Pre-IB, w którym pragnę przybliżyć, na czym uczniowie muszą się skupić podczas roku przygotowania do programu Matury Międzynarodowej.
Każda szkoła ma prawo określić własną podstawę programową dla klas Pre-IB, dobierając konkretne przedmioty i zakres materiału. Zazwyczaj przedmiotów tych jest dużo, ponieważ uczeń ma mieć pod koniec roku chociażby podstawową wiedzę z każdego obszaru: nauk humanistycznych, ścisłych, matematyki.
Niestety, ten rok jest jedyną okazją do zdobycia wiedzy, na przykład o historii czy geografii Polski, ponieważ w samym już programie nie ma na to czasu i nie wchodzi to w zakres przedmiotów IB.
Nie istnieje jedna, przyjęta przez wszystkie szkoły lista podręczników dla uczniów klasy Pre-IB. Z tego, co mi wiadomo, na rynku polskim takie ksiażki nawet nie istnieją. Dlatego w wielu szkołach podstawą są skrypty napisane przez nauczycieli danych przedmiotów. Tak było w mojej szkole w przypadku np. chemii. Pozwala to na określenie konkretnych wymagań i jednocześnie zarysowanie programu na ten rok. W przypadku wielu przedmiotów, żadne podręczniki nie są używane. Lekcje opierają się na wykładach prowadzonych przez nauczycieli i na jednoczesnym robieniu notatek. Ten sposób nauczania jeszcze bardziej pozwala na swobodny, autorski program nauczania.
Najważniejszy przemiot to chyba język angielski. Nauczyciele muszą doprowadzić do swoistego wyrównania poziomu wszystkich uczniów do takiego, w którym nie będą mieli problemu ze swobodnym wysławianiem się oraz pisaniem na dowolny temat. Uczeń wybiera też zazwyczaj inny język obcy, najczęściej niemiecki, hiszpański czy francuski.
Na historii nauczyciel skupi się na historii Polski oraz na umiejętności interpretacji źródeł, czyli na umiejętności, która przyda się bardzo osobom, które wybiorą za rok History. Podobnie w przypadku geografii, gdzie mówi się o Polsce, aby przekazać uczniom przynajmniej podstawową wiedzę na ten temat. Na przedmiotach takich jak chemia, biologia czy fizyka nauczymy się przeprowadzać doświadczenia i pisać z nich raporty. Zdobędziemy również podstawową wiedzę. W trakcie lekcji matematyki nauczyciel pokaże jak korzystać z kalkulatora graficznego, który wydaje się przerażający na samym początku, ale okazuje się jednym z najbardziej przydatnych narzędzi naukowych.
Oczywiście Pre-ajbiki zostaną wprowadzeni też w świat CASu, czyli Creativity, Action, Service. Dowiedzą się, jak można ów przedmiot realizować w następnych latach i co jeszcze jest konieczne, aby go zaliczyć. W niektórych szkołach prowadzony jest również wstęp do TOK - Theory of Knowledge.
Zazwyczaj jest tak, że w klasie Pre-IB lekcje prowadzone są na początku w języku polskim. Stopniowo wprowadzane jest przydatne słownictwo i pojęcia i jednocześnie jezyk wykładowy zmienia się na angielski.
Jak już wspominałem w poprzednich tekstach, nie można zbytnio generalizować jeśli chodzi o klasę Pre-IB, również w kwestii podręczników i przedmiotów, ponieważ każde liceum ma wolną rękę jeśli chodzi o te aspekty.
Tekst: Jan Skrzypczak, IB Tutoring
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza.